Σελίδες

Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012

Αμιούν : Η πόλη των Ελλήνων στη Μέση Ανατολή


Ἀμιοῦν. Τό κέντρο τῶν ἑλληνορθοδόξων χριστιανῶν τοῦ Λιβάνου. Μία πόλη μέ 15.000 κατοίκους οἱ ὁποῖο ὅλοι τους εἶναι ἑλληνορθόδοξοι. Ἀμιοῦν. Ἡ μεγαλύτερη ἀποκλειστικά ἑλληνορθόδοξη πόλη ὄχι μόνο τοῦ Λιβάνου, ἀλλά καί ὁλόκληρής της Μέσης Ἀνατολῆς. Ἀμιοῦν. Μία πόλη ἀραβόφωνων κατοίκων μέ ἑλληνική ψυχή. Ἀμιοῦν - Ἄμ Γιοῦν. Ἡ πόλη τῶν Ἑλλήνων. Μά ποιοί εἶναι αὐτοί οἱ ἀραβόφωνοι ἑλληνορθόδοξοι πού ζοῦν τόσο κοντά μας καί ποῦ ὅμως ἐμεῖς δέν τούς γνωρίζουμε; Τί νά τούς ἀποκαλέσουμε; Ἀραβόφωνους Ἕλληνες; Ὀρθόδοξους ἰθαγενεῖς; Ἑξαραβισθέντες Ἕλληνες; Ἐτερόφωνους ἀδελφούς;


Ἄς δοῦμε ὅμως τί δηλώνει ὁ διάσημος φιλόσοφος καί συγγραφέας Νασίμ Ταλέμπ ὁ ὁποῖος κατάγεται ἀπό τήν Ἀμιοῦν:
«Ἡ ἀρχική μου καταγωγή εἶναι ἀπό τήν Ἀμιοῦν, ἀλλά ἡ οἰκογένειά μου ἀπό τό 1890 δέν ζεῖ ἐκεῖ πλέον παρά μόνο γιά διακοπές. Εἶναι ἡ Ἑλληνορθόδοξη καρδιά τῆς Λεβαντίνικης ἐνδοχώρας (εἴμαστε αὐτοί πού ὁ Καβάφης ἀποκαλεῖ Ἑλληνοσύροι ἤ, αὐτοί πού οἱ ἄνθρωποι ἀποκαλοῦν λιγότερο ποιητικά Ἀντιοχειανοί - καί ἐγώ εἶμαι γαλλόφωνος Ἑλληνοσύρος (συρολιβανέζικο αἷμα, ἀραβική λαλιά καί ἑλληνική ψυχή)».
Μπορεῖ ἡ ἐξήγηση πού μᾶς δίνει ὁ Νασίμ Ταλέμπ νά εἶναι μία ἀλήθεια, ἀλλά ὅμως δέν εἶναι ὅλη ἡ ἀλήθεια γιατί πολλοί ἀπό τούς «Ἑλληνοσύρους» τῆς Ἀμιοῦν καί ὅλης της Μέσης Ἀνατολῆς ὄχι μόνο ἔχουν ἑλληνική ψυχή ἀλλά καί ἑλληνικό αἷμα. Οἱ ἴδιοι ἀποκαλοῦν τούς ἑαυτούς τούς Ρούμ, δηλαδή Ρωμιούς, καί εἶναι τό ἀπομεινάρι, ἡ κληρονομιά, πού ἄφησε πίσω της ἡ ὀρθόδοξη Βυζαντινή Αὐτοκρατορία, μία κληρονομιά πού...
 εἶναι βαθιά ριζωμένη μέσα τους.
Οἱ 15.000 κάτοικοι τῆς Ἀμιοῦν ἀποτελοῦν τό ἑλληνορθόδοξο κέντρο ἑνός μεγαλύτερου ἑλληνορθόδοξου πυρήνα στήν περιοχή τῆς Κούρα. Ὁ πληθυσμός τῆς περιφέρειας τῆς Κούρα εἶναι περίπου 84.000 καί τό 65% αὐτοῦ του πληθυσμοῦ εἶναι ἑλληνορθόδοξοι. Ὡς πρωτεύουσα τῆς Κούρα, στήν Ἀμιοῦν ὑπάρχουν ἑλληνορθόδοξα σχολεῖα καί κολέγια, ἀλλά καί πολύ κοντά σέ αὐτήν ὑπάρχει καί τό μοναδικό ὀρθόδοξο πανεπιστήμιο στό κόσμο, τό Πανεπιστήμιο τοῦ Μπαλαμάντ.
Ἄν καί ἀπομονωμένοι ἀπό τόν νεοελληνικό πολιτισμό, ἐντούτοις οἱ κάτοικοι τῆς Ἀμιοῦν προσπαθοῦν νά ἔχουν μία κάποια ἐπαφή μέ τήν Ἑλλάδα καί τούς νεοέλληνες. 'Ἔχουν καθιερώσει τή διδασκαλία τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας στήν πόλη τους καί ἔχουν ἐπίσης προχωρήσει στήν διδυμοποίηση τῆς Ἀμιοῦν μέ τή πόλη τῆς Καλαμάτας.
Θά μποροῦσε ὅμως νά γίνουν περισσότερα ἀπό τή δική μας πλευρά ὡς νεοέλληνες γιά νά ἐπιτευχθεῖ μία περαιτέρω σύσφιξη τῶν σχέσεών μας μέ αὐτούς τούς ξεχασμένους Ρωμιούς ἀδελφούς μας. Εἶναι ντροπή μας νά γνωρίζουμε ὅλες τίς πανταχοῦ φυλές τῆς γής, καί νά ἀγνοοῦμε ὅτι ἐκτός ἀπό ἐμᾶς ὑπάρχουν καί ἄλλοι Ρωμιοί σέ αὐτό τό κόσμο. Ρωμιοί πού ζοῦν ἀπομονωμένοι μέσα στόν Ἰσλαμικό Κόσμο πού τούς περικύκλωσε καί τό μόνο πού θέλουν ἀπό ἐμᾶς εἶναι ἠθική ὑποστήριξη καί τίποτα ἄλλο.
Μέχρι νά τό πράξουμε αὐτό, οἱ Ρωμιοί κάτοικοι τῆς Ἀμιοῦν καί τῆς εὐρύτερης περιοχῆς θά συνεχίσουν νά ἔχουν, ἐκτός ἀπό τό Θεό, τίς ἑλληνορθόδοξες ἐκκλησίες τους καί τά μοναστήρια τους γιά νά τούς δίνουν παρηγοριά καί δύναμη.
Στήν Ἀμιοῦν ὑπάρχουν 11 ἑλληνορθόδοξες ἐκκλησίες καί ἕνα ἑλληνορθόδοξο μοναστήρι πού ἀντικατοπτρίζουν μία ὀρθόδοξη Βυζαντινή Αὐτοκρατορία πού ἀκόμη ζεῖ, ξεχασμένη ἀπό ἐμᾶς τούς νεοέλληνες, ἀλλά ἀκόμη ζεῖ. Ἄς τίς γνωρίσουμε, ἄς τούς γνωρίσουμε...

Πηγή νόστος - www.orthodoxia-ellhnismos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου