Σελίδες

Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2014

Ἡ ἐχθρική ἀντιμετώπιση τοῦ μοναχισμοῦ


Γράφει ὁ Ἱερομόναχος  Σάββας Ἁγιορείτης
Κατά τόν 19ο αἰῶνα τό νεοσύστατο Ἑλληνικό κράτος, ὑποτασσόμενο στά δυτικά ἀλλοτριωμένα καί ἀλλοτριωτικά πρότυπα τοῦ Διαφωτισμοῦ καί τῆς Γαλλικῆς ἐπανάστασης, ἐπεδίωξε νά ἐξευρωπαϊστεῖ μέ σκοπό τήν δῆθεν πρόοδο καί τόν ἐκσυγχρονισμό του. Αὐτή ἡ τακτική βέβαια ἐπηρέασε καταλυτικά τήν πορεία τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας καί εἰδικότερα τοῦ μοναχισμοῦ.
«Ὁ κρατικός ἐκδυτικισμός πού ἐπιδιώχθηκε, ὅπως ἔχει ὑπογραμμιστεῖ, δέν θά μποροῦσε νά ἐπιτευχθεῖ σε καμμία περίπτωση χωρίς ἐπιβολή δυτικῶν προτύπων στήν Ἐκκλησία, ἡ ὁποία διαφοροποιοῦσε ριζικά τίς ὀρθόδοξες ἐθνότητες τῆς Ἐθναρχίας ἀπό τήν πολιτισμική Παράδοση τῆς Εὐρώπης (πρᾶγμα ποὺ δὲν ἐξυπηρετοῦσε τὸν πονηρὸ αὐτὸν σκοπό). Ἡ δέ κατά τῆς Ὀρθοδοξίας “ἐπιβουλή” –γιά νά χρησιμοποιήσω τόν δικαιωμένο ἀπό τά πράγματα ὅρο τοῦ Κοσμᾶ Φλαμιάτου– ἐπικεντρώθηκε στόν μοναχισμό, τὸν χῶρο ποὺ συνεχίζει μέ αὐθεντικότητα τήν δομή καί τόν τρόπο λειτουργίας τῆς πρωτοχριστιανικῆς Ἐκκλησίας.
Τήν ἔκταση δέ τῆς προοδευτικῆς διάβρωσης φανερώνει ἡ συνοδική “ἐπίσημη ἐκκλησιαστική” συμμετοχή στήν διάλυση τῶν Ἱερῶν Μονῶν, δηλώνοντας ξεκάθαρα τό....
πνεῦμα αὐτοκαταστροφῆς πού εἶχε κυριεύσει ἀπό τό 1833 καί τήν ἐκκλησιαστική Ἱεραρχία.
Ὁ ἀρχιμ. Θεόκλητος Φαρμακίδης, γραμματέας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, ὡς ἐνεργό μέλος Ἑπταμελοῦς Ἐπιτροπῆς, καταθέτει “Ἔκθεση” (Μάρτιος 1833) περί τῶν ἐκκλησιαστικῶν ζητημάτων, ὅπου κατά τόν σημαντικότερο θεολόγο τοῦ 19ου αἰῶνα, πρωτοπρεσβύτερο Κωνσταντῖνο Οἰκονόμο, “οἱ μοναχοί ὑπῆρξαν τά τελευταῖα θύματα τῆς Ἐκθέσεως”. Ἡ “Ἔκθεση” τῆς Ἐπιτροπῆς θά ὑλοποιηθεῖ ἀπό τήν Ἀντιβασιλεία (Μάουρερ), ἔστω καί ἄν πολλά ἄρθρα τῆς Ἐκθέσεως ἀθετοῦσαν τήν ὀρθόδοξη κανονική τάξη, τήν παραδεδομένη ἀπό τίς Οἰκουμενικές Συνόδους.
Ὁ παραδοσιακός πρωτοπρεσβύτερος Κωνσταντῖνος Οἰκονόμος, χαρακτηρίζει ὡς ἑξῆς τίς σχετικές ἀποφάσεις: τήν μετατροπή ξαφνικά ὅλων τῶν Mοναστηριῶν σέ κοινόβια τήν χαρακτηρίζει ὡς “πρῶτον τρόπον ἐνεργότατον εἰς διάλυσιν τῶν Mοναστηρίων”. Τήν ἀπαγόρευση συστάσεως κοινοβίου μέ λιγότερους ἀπό 30 μοναχούς, ὡς “δεύτερον τρόπον τῆς τῶν μοναστηρίων καταστροφῆς”. Καί τέλος, τόν ἀποκλεισμό ἀπό τόν μοναχισμό τῶν κάτω τῶν 30 ἐτῶν (τόν χαρακτηρίζει) ὡς “τρίτον τρόπον γενναιότερον πρός ἐξολόθρευσιν τῆς μοναχικῆς πολιτείας”. Ἡ στάση τῆς ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας στίς πνευματικές ἐπιδιώξεις τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου, μεγάλου ἀσκητοῦ τοῦ 19ου αἰῶνα, δείχνει μιά συνεχιζόμενη συμπεριφορά, ἀπορρέουσα ἀπό τήν φαρμακίδεια νοοτροπία».
Ἀπόσπασμα ἀπό τό βιβλίο:«Τά ἀσκητικά τῆς Ἐνορίας» (Ἱερομονάχου Σάββα Ἁγιορείτου)

Πηγή

5 σχόλια:

  1. ΞΕΧΑΣΕ Ο ΣΑΒΒΑΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΠΙΖΝΕΣ ΤΩΝ ΜΟΝΩΝ

    «Προνομία» στο εκκλησιαστικό real estate δεν κατέχει μόνο η Μονή Βατοπεδίου, αλλά και δεκάδες άλλα μοναστήρια, εντός και εκτός Αγίου Ορους,
    Σχεδιασμούς για την εκμετάλλευση των καταγεγραμμένων γαιών τους έχουν ήδη καταρτίσει -σύμφωνα με πληροφορίες- οι Μονές Ζωγράφου, Φιλοθέου και Μεγίστης Λαύρας στο Αγιον Ορος, καθώς και οι Μονές Μεγάλου Σπηλαίου στα Καλάβρυτα, Αγίου Αυγουστίνου και Σεραφείμ Σαρώφ στη Ναυπακτία, αλλά και η Μονή Πετράκη στα όρια της οποίας βρίσκεται το Συνοδικό Μέγαρο.

    Η Μονή Ζωγράφου Αγίου Ορους διαθέτει εκτάσεις-φιλέτα στη Σιθωνία Χαλκιδικής. Σήμερα οι εκτάσεις αυτές φιλοξενούν κατασκηνώσεις. Ωστόσο εξετάζεται σοβαρά -σύμφωνα με πληροφορίες- να αξιοποιηθούν στο άμεσο μέλλον με την ανέγερση ξενοδοχειακών μονάδων. Η συγκεκριμένη περιοχή (δεύτερο πόδι Χαλκιδικής) θεωρείται από τις πλέον περιζήτητες, δεδομένου ότι «βλέπει» προς την Αθωνική Πολιτεία.
    Πριβέ νησιά
    Σκέψεις για «εμπορικές» εκμεταλλεύσεις υπάρχουν και στη Μονή Μεγίστης Λαύρας Αγίου Ορους, καθώς στα περιουσιακά στοιχεία της «εγγράφεται» το νησί Κυρά Παναγιά, το οποίο απέχει δεκατρία ναυτικά μίλια από την Αλόννησο. Αν και δεν έχει καταρτιστεί συγκεκριμένο master plan, η φυσική ομορφιά της περιοχής προσφέρεται για την ανέγερση prive καταλυμάτων.

    Η Μονή Φιλοθέου διαθέτει 464 θέσεις στάθμευσης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης τις οποίες αγόρασε το 2005 από το real estate μεγάλης Τράπεζας έναντι τιμήματος 18,5 εκ. ευρώ.

    Ομως, επικερδείς κτηματομεσιτικές δραστηριότητες ανέπτυξε και η Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, έξω απ τα Καλάβρυτα. Σημαντικό ρόλο για την επιτυχή έκβαση των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών διαδραμάτισε ο μητροπολίτης Αιγιαλείας και Καλαβρύτων Αμβρόσιος, ο οποίος συγκροτώντας τη «Μετόχι Α.Ε.» κατάφερε να αναγείρει ολόκληρο ξενοδοχειακό συγκρότημα.

    Βέβαια για να συμβεί αυτό χρειάστηκε να διατεθεί προς αξιοποίηση ένα μεγάλο μέρος της μοναστηριακής περιουσίας του Μεγάλου Σπηλαίου, όπως -για παράδειγμα- τα κελιά των μοναχών σε παραθαλάσσια περιοχή στον Ελαιώνα Αιγίου, η οποία θεωρείται φιλέτο.

    Στην εταιρεία «Μετόχι Α.Ε.» μετέχουν κατά 80% η Μητρόπολη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, κατά 18% η Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, ενώ μικρό ποσοστό (2%) κατέχει και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος. Η αρχική επιδότηση της πολιτείας για την ανέγερση της ξενοδοχειακής μονάδας της «Μετόχι Α.Ε.» άγγιζε -σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες- το ποσό των 4 εκ. ευρώ...

    Πλάνα για την παρουσία τους στο «ιερό» real estate έχουν καταρτίσει, επίσης, οι Μονές Πετράκη στην Αθήνα και Σεραφείμ Σαρώφ στη Ναυπακτία.

    Ενα από τα μεγαλύτερα deal που έχουν συναφθεί μεταξύ λαϊκών και κληρικών αφορά την περιοχή της Ερμιόνης στην Πελοπόννησο, η οποία ανήκει στον κατάλογο των περιουσιακών στοιχείων της Μητρόπολης Υδρας, Σπετσών και Αιγίνης.

    Ο συνονόματος του ηγουμένου της Μονής Βατοπεδίου, μητροπολίτης Εφραίμ, μέσα από συνεχείς πλειοδοτικούς διαγωνισμούς επιχειρεί να αξιοποιήσει 33.000 στρέμματα, που ανήκουν στη Μητρόπολη Υδρας. Μέχρι στιγμής έχει καταφέρει να ενοικιάσει σε τρίτους 23.000 στρέμματα, με μισθωτήριο διάρκειας 60 χρόνων.

    501.600 στρέμματα είναι η αφορολόγητη περιουσία των δεκάδων μοναστηριών που βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια. Στις εκτάσεις αυτές δεν υπολογίζονται τα δεκάδες χιλιάδες στρέμματα και ακίνητα που κατέχουν οι κατά τόπους Μητροπόλεις.
    352.540 στρέμματα είναι η έκταση που διεκδικούν τα μοναστήρια από κράτος και ιδιώτες παρουσιάζοντας χρυσόβουλα των βυζαντινών αυτοκρατόρων και χοτζέτια σουλτάνων και πασάδων, προκειμένου να μπουν στο παιχνίδι του real estate.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΞΕΧΑΣΕ Ο ΣΑΒΒΑΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΠΙΖΝΕΣ ΤΩΝ ΜΟΝΩΝ (συνέχεια)

    Φρενίτιδα στο Αγιον Ορος
    Τα δισ. του Βατοπεδίου και ο τζόγος των άλλων
    Τα διαμερίσματα, τα πάρκινγκ και οι άγιοι συνεταιρισμοί των Πατέρων με μεγάλες επιχειρήσεις της Βορείου Ελλάδος

    Χωρίς «χαρτογράφηση» παραμένει η ακίνητη περιουσία των μονών του Αγίου Ορους, καθώς το «αυτοδιοίκητο» δεν επιτρέπει στις υπηρεσίες να συγκροτήσουν έναν ενιαίο φορέα ελέγχου και διαχείρισης στα πρότυπα της Κεντρικής Οικονομικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η έλλειψη αυτή, σε συνδυασμό με το ιδιότυπο νομικό και φορολογικό καθεστώς που διέπει τις μεταβολές των περιουσιακών στοιχείων των μονών, ευνοεί τη δημιουργία ενός εξαιρετικά νεφελώδους και δυσδιάκριτου τοπίου γύρω από τα «χαρτοφυλάκιά» τους.

    Αν και υπάρχουν καταγραφές για τη συνολική έκταση των γαιών που ανήκουν στη μοναστική πολιτεία του Αγίου Ορους, ελάχιστοι γνωρίζουν -μόνο οι ηγούμενοι και οι διαχειριστές- την ακίνητη περιουσία και τις αξίες της κάθε μονής ξεχωριστά. Πάντως, ενδεικτικός είναι ο κατάλογος των περιουσιακών στοιχείων της Ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας, που έγινε γνωστός όταν η μονή προχώρησε στην εκποίηση ακινήτων της, προκειμένου να αντιμετωπίσει παροδικές οικονομικές δυσχέρειες.

    Τα συμβόλαια
    Τα περιουσιακά στοιχεία της δεύτερης κατά πολλούς πλουσιότερης μονής μετά τη Μονή Βατοπεδίου περιλαμβάνουν από διαμερίσματα στον Αλιμο Αττικής, αξίας 190.000 ευρώ, στη Νέα Σμύρνη, αξίας 146.000 ευρώ, στην Καλλιθέα, αξίας 145.000 ευρώ, στην Καλλιθέα, αξίας 138.500 ευρώ, στην οδό Θεσσαλονίκης 156 στην Αθήνα, αξίας 35.000 ευρώ, και στην οδό Αιγέως 16 στην Αθήνα, αξίας 30.000 ευρώ. Παράλληλα, οι περισσότερες μονές έχουν εκχωρήσει δικαιώματα εκμετάλλευσης του φυσικού πλούτου τους σε εταιρείες, όπως η «Τσάνταλης», η «Αθηναϊκή Χαρτοποιία» και η οινοποιία «Πρωτόπαπας».

    Σε κάθε περίπτωση, οι πιο προσοδοφόρες δραστηριότητες για τα μοναστήρια του Αγίου Ορους σχετίζονται με το real estate, όπως κατέδειξε και το ρεπορτάζ των τελευταίων ημερών. Σύμφωνα μάλιστα με καταγγελίες βουλευτών του ΠΑΣΟΚ «η αξία των αλλεπάλληλων παραχωρήσεων στη Μονή Βατοπεδίου δημοσίων εκτάσεων και δασών σε ολόκληρη την Ελλάδα ξεπερνά σε εμπορική αξία το ένα δισ. ευρώ».

    Η Μονή Βατοπεδίου, με τη μέθοδο των ανταλλαγών, διαθέτει σημαντικές εκτάσεις σε πολλές περιοχές της χώρας. Στην κυριότητά της έχει 10.000 στρέμματα δημοσίων κτημάτων σε Ουρανούπολη και Χαλκιδική, αντικειμενικής αξίας άνω των 8,5 εκ. ευρώ, μεγάλες εκτάσεις στην Ανατολική Αττική, αλλά και 1.240 στρέμματα σε παραθαλάσσιες τοποθεσίες της Καβάλας, τα οποία αξίζουν περίπου 200 εκ. ευρώ, όπως εκτιμούν οι παράγοντες της κτηματομεσιτικής αγοράς.

    Διαθέτει επίσης 180 στρέμματα στον παραδοσιακό οικισμό Αγίου Αθανασίου Πέλλας, τα οποία απέκτησε παραχωρώντας στο Δημόσιο χερσαία τμήματα της Βιστωνίδας λίμνης. Η έκταση που παραχωρήθηκε ως ανταλλάξιμη στη μονή Βατοπεδίου χαρακτηρίζεται από τις πιο τουριστικές περιοχές της χώρας και μεγάλης εμπορικής αξίας. Η αντικειμενική αξία ανά στρέμμα της συγκεκριμένης περιοχής ανέρχεται στα 70.000 ευρώ. Ανάλογες εκτάσεις διαθέτει η μονή και στις περιοχές Καρδίας, Ν. Επιβατών, Ν. Ραιδεστού, Πανοράματος και Ωραιοκάστρου.
    ΕΘΝΟΣ 13/9/2008

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΑΦΟΥ ΤΟ ΛΕΕI ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΣΥΓΚΙΝΗΘΗΚΑΜΕ.Κ ΠΟΥ ΕΙΣΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΑΚΙ ΟΤΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΕΧΕΙ ΑΠΟΜΕΙΝΕΊ ΕΊΝΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΑΕΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΚΟΣΜΟ ΠΟΥ ΤΑΙΖΕΙ Κ ΤΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ.ΑΝ ΔΝ ΥΠΗΡΧΕ ΚΑΠΟΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΊΑ ΔΝ ΘΑ ΒΟΗΘΌΥΣΑΝ ΚΑΝΕΝΑ.Κ ΤΟ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΊΣ ΕΝΑ ΜΟΝΟΠΛΕΥΡΟ ΡΕΠΌΡΤΑΖ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ ΠΟΥ ΟΛΟΙ ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΙ ΡΟΛΟ ΒΑΡΑΝΕ ΔΕΙΧΝΕΙ ΠΟΣΟ ΠΟΝΗΡΙΔΗΣ ΕΙΣΑΙ..ΓΙΑΤΙ ΔΝ ΜΑΣ ΛΕΣ Κ ΓΙΑ ΤΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΣΤΗΡΙΖΑΝΕ ΤΙΣ ΣΑΠΙΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ?ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ??ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΑΠΟΜΕΙΝΕΙ ΣΤΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΕ ΔΝ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΟΥΣ ΙΕΡΕΙΣ ΑΛΛΑ ΣΤΝ ΚΟΣΜΟ ΠΟΥ ΒΟΗΘΑΝΕ.ΓΙΑ ΝΑ ΤΑΙΣΕΙΣ Κ ΝΑ ΔΩΣΕΙΣ ΦΑΡΜΑΚΑ ΚΤΛΠ ΤΟΣΟ ΧΙΛIΑΔΕΣ ΚΟΣΜΟ ΔΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΛΟΓΙΑ ΑΛΛΑ ΝΑ ΧΤΙΣΕΙΣ ΜΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΟΠΩΣ ΚΑΝΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ.ΜΗΠΩΣ ΘΑ ΘΕΛΕΣ ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΚΤΑΣΕΙΣ ΚΤΛΠ ΝΑ ΤΙΣ ΠΑΡΟΥΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ Κ ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΑΛΛΟΙ?ΠΟΣΟ ΕΓΚΑΘΕΤΟΣ ΔΕΙΧΝΕΙΣ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ.ΣΕ ΠΗΡΑΝΕ ΧΑΜΠΑΡΙ ΟΛΟΙ...ΒΑΓΓΕΛΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευτυχώς πού έχουμε καί τόν κλασσικό μαλάκα 9.10 καί μάς ''ενημερώνει'' γιά τά εκκλησιαστικά ζητήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή