Σελίδες

Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014

Ουκρανία: Απώλειες αεροσκαφών & ο νέος Ψυχρός Πόλεμος


Η έλλειψη επιχειρησιακής εμπειρίας και εκπαίδευσης, οι ελλειμματικές τακτικές και η αδυναμία εκμετάλλευσης των πληροφοριών αποτελούν τους κύριους λόγους για τις απώλειες που έχει υποστεί η Αεροπορία της Ουκρανίας στις συγκρούσεις με τους αυτονομιστές, σύμφωνα με υψηλόβαθμο αξιωματικό του Κλάδου, τις δηλώσεις του οποίου επικαλείται ο βρετανικός οργανισμός αμυντικών πληροφοριών ΙHS Jane’s.

Μιλώντας στην ημερίδα IQPC Fighter Conference, στο Λονδίνο, ο αξιωματικός ανέφερε ότι εξαιτίας αυτών των λόγων έχουν απολεσθεί 10 ελικόπτερα (πέντε Mi-8 Hip και πέντε Mi-24 Hind), εννέα μαχητικά (έξι Su-25 Frogfoot, ένα Su-24 Fencer και δύο MiG-29 Fulcrum) και τρία αεροσκάφη τακτικών μεταφορών (ένα An-26 Curl, ένα An-30 Clank, ένα Il-76 Candid).

Κατά τον ίδιο, στα 23 χρόνια από την ανεξαρτησία της Ουκρανίας δεν υπήρξε ούτε μία περίπτωση χρησιμοποίησης των αεροσκαφών και των πληρωμάτων σε μάχη, ούτε διατέθηκαν αρκετές πιστώσεις για εκπαίδευση. Επιπρόσθετα, οι τακτικές που χρησιμοποιούνται αποδείχθηκαν ελλειμματικές, ενώ η εκμετάλλευση των πληροφοριών, ιδιαίτερα σε σχέση με τα εκτοξευόμενα από τον ώμο, φορητά αντιαεροπορικά βλήματα (MANPADS: Man Portable Air Defence Systems) που διαθέτουν οι αυτονομιστές δεν ήταν πλήρης.



Σε ότι αφορά τα MANPADS, ο υψηλόβαθμος αξιωματικός δήλωσε ότι μερικά από τα συστήματα προέρχονται από ουκρανικές στρατιωτικές βάσεις που καταλήφθηκαν από τους αυτονομιστές, άλλα από το πεδίο της μάχης και άλλα από τα ρωσικά αποθέματα.

«Η τελευταία ρωσική φάλαγγα ‘ανθρωπιστικής βοήθειας’ που έφθασε στην Ουκρανία μετέφερε τροφή και νερό σε ποσοστό 5%, το υπόλοιπο 95% του φορτίου αποτελούσαν βλήματα όλμων και πυροβολικού, νάρκες και MANPADS», ανέφερε. Συμπλήρωσε δε, ότι οι ουκρανικές αρχές εκτιμούν ότι οι αυτονομιστές διαθέτουν «περί τις 20 αντιαεροπορικές πυροβολαρχίες».

Αναφορά έγινε επίσης και στη μεταβολή των αποστολών της Αεροπορίας της Ουκρανίας κατά την εξέλιξη της κρίσης. Από αποστολές αναγνώρισης, μεταφορών και αεροδιακομιδής στην απαρχή της κρίσης, πέρασε σε προσβολή στόχων εδάφους και έρευνα και διάσωση μάχης.

Τέλος, ο υψηλόβαθμος αξιωματούχος της Αεροπορίας της Ουκρανίας αναφέρθηκε στο μεσο-μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του Κλάδου που αφορά την προμήθεια νέων μαχητικών αεροσκαφών μεταξύ 2020 και 2030 για την αντικατάσταση των χρησιμοποιούμενων σήμερα ρωσικής σχεδίασης μαχητικών τα οποίων το όριο επιχειρησιακής ζωής ακόμη και με τον εκσυγχρονισμό ηλεκτρονικών και συστημάτων μπορεί να επεκταθεί το μέγιστο κατά 10 έτη.


Πρόκειται για ένα θέμα που θα προκαλέσει νομοτελειακά νέες σοβαρές τριβές ανάμεσα στη Ρωσία και το ΝΑΤΟ συνολικότερα. Μεταξύ των τύπων που αξιολογούνται προς προμήθεια, είναι τα F-16 Fighting Falcon Block 52, Eurofighter Typhoon, Rafale, Gripen E/-F και F/A-18E/-F Super Hornet. Ωστόσο, πιθανότερο σενάριο είναι η προμήθεια αμερικανικού μαχητικού, εκτός κι αν «πατήσει πόδι» η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική βιομηχανία και η προμήθεια διαιρεθεί ανάμεσα – για παράδειγμα στα F-35 Lightning II και τα EF-2000 Typhoon.

Είναι βέβαια προφανές, ότι σε περίπτωση που η κατάσταση εξελιχθεί έτσι, η απειλή «προληπτικού» πολέμου θα αυξηθεί κατακόρυφα, ενώ θα μιλάμε πλέον με βεβαιότητα για ένα εξαιρετικά επικίνδυνο ψυχροπολεμικό σύνορο στην Ευρώπη…

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου