Γράφει ὁ Κωνσταντῖνος Χολέβας, Πολιτικὸς Ἐπιστήμων
Τελικὰ εἶχε ἄδικο ὁ Κώστας Γαβρᾶς καὶ εἶχε δίκιο ἡ Ἐκκλησία. Θυμίζω τὴν ἀντίδραση ποὺ προκάλεσε ἀνιστόρητη παρερμηνεία τοῦ γνωστοῦ σκηνοθέτη, ὁ ὁποῖος ἀνέλαβε νὰ δημιουργήσει ἕνα ἱστορικὸ ντοκιμαντὲρ γιὰ τοὺς ἐπισκέπτες τοῦ Μουσείου τῆς Ἀκροπόλεως τὸ 2009. Ὁ Γαβρᾶς παρουσίαζε ἀνθρωπάκια μὲ μαῦρα ράσα -ἄμεση ἀναφορὰ σὲ ὀρθοδόξους ἱερεῖς- νὰ καταστρέφουν τὸ ἀέτωμα τοῦ Παρθενώνα λόγω θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ. Κι ὅμως, ἕνα τέτοιο περιστατικὸ οὐδέποτε συνέβη ἢ τουλάχιστον δὲν μαρτυρεῖται ἀπὸ τὶς ἱστορικὲς πηγές. Καὶ ἐπειδὴ Ἱστορία εἶναι ἡ μελέτη καὶ τεκμηρίωση βάσει τῶν κειμένων καὶ τῶν μνημείων τῆς κάθε ἐποχῆς, ἔχουμε πλέον μία ἐπιστημονικὴ καταγραφὴ τῆς βυζαντινῆς ἱστορίας τοῦ Παρθενώνα.
Πρόκειται γιὰ τὸ βιβλίο τοῦ Ἀντώνη Καλδέλλη μὲ τίτλο «Ὁ Βυζαντινὸς Παρθενώνας - Ἡ Ἀκρόπολη ὡς σημεῖο συνάντησης Χριστιανισμοῦ καὶ Ἑλληνισμοῦ», τὸ ὁποῖο κυκλοφόρησε στὰ ἀγγλικὰ τὸ 2009 καὶ τώρα στὰ ἑλληνικὰ ἀπὸ τὶς ἐκδόσεις Ψυχογιὸς (Ἀθήνα 2013). Ὁ συγγραφεύς, ποὺ διδάσκει Βυζαντινὴ Ἱστορία στὸ πολιτειακὸ πανεπιστήμιο τοῦ Ὀχάιο τῶν ΗΠΑ, καταγράφει τὴν ἱστορία τοῦ Παρθενώνα ὡς χριστιανικοῦ ναοῦ. Ἐπὶ περίπου χίλια χρόνια ἡ Θεοτόκος λατρεύτηκε στὴν Ἀθήνα μὲ ἐπίκεντρο τὸν Παρθενώνα, ποὺ εἶχε μετατραπεῖ σὲ ὀρθόδοξο ναό, τὴν Παναγία τὴν Ἀθηνιώτισσα. Τὸ 1205 οἱ Σταυροφόροι τὸν μετέτρεψαν σὲ ρωμαιοκαθολικὸ ναό. Ὁ Καλδέλλης παρατηρεῖ, βάσει τῶν πηγῶν, ὅτι.... μεγαλύτερη καὶ γεωγραφικὰ εὐρύτερη φήμη εἶχε ὁ ναὸς κατὰ τὴ χριστιανικὴ περίοδο παρὰ κατὰ τὴν ἀρχαία καὶ ἑλληνιστική. Χιλιάδες ταξιδιῶτες ἔρχονταν ὡς προσκυνητὲς ἀπὸ ὅλη τὴν οἰκουμένη γιὰ νὰ προσκυνήσουν τὸ ἱερό της Θεοτόκου, τὸν Παρθενώνα. Μεταξὺ αὐτῶν, ὁ ὅσιος Νίκων, πολιοῦχος τῆς Σπάρτης, ὁ ὅσιος Λουκᾶς ποὺ ἔκτισε τὸ σπουδαῖο μοναστήρι του στὴ Βοιωτία καὶ ὁ αὐτοκράτορας Βασίλειος Β΄ ὁ Μακεδὼν (ὁ Βουλγαροκτόνος). Αὐτὸ τὸ προσκύνημα τοῦ Βασιλείου τὸ 1018, μετὰ τὴ συντριβὴ τῶν Βουλγάρων, καταγράφει καὶ ὁ Κωστὴς Παλαμᾶς στὸ ἐπικὸ ποίημά του «Ἡ φλογέρα τοῦ βασιλιᾶ».
Από τὸ ἐπιστημονικὸ πόνημα τοῦ καθηγητῆ Καλδέλλη ἀντιγράφω τὸ συμπέρασμά του γιὰ τὴν καταστροφὴ τοῦ ἀετώματος. Γράφει στὴ σελίδα 80: «Ἡ ἀφαίρεση αὐτοῦ του τμήματος τοῦ ἀνατολικοῦ ἀετώματος δὲν εἶχε ἀσφαλῶς νὰ κάνει μὲ τὶς βλάβες ποὺ ὑπέστη ὁ ναὸς κατὰ τὴ φωτιά. Σχετιζόταν μᾶλλον μὲ ἀρχιτεκτονικὲς τροποποιήσεις παρὰ μὲ θρησκευτικὰ ζητήματα. Οὔτε ὅμως καὶ ἡ ζωφόρος ποὺ περιέτρεχε τὸν σηκὸ βανδαλίστηκε γιὰ θρησκευτικοὺς λόγους -τὰ παράθυρα ἀνοίχτηκαν μόνο γιὰ νὰ περάσει τὸ φῶς».
Το βιβλίο προβάλλει τὸν μητροπολίτη Μιχαὴλ Χωνιάτη ὡς ἐκφραστὴ τῆς συνάντησης Χριστιανισμοῦ καὶ Ἑλληνισμοῦ, ἡ ὁποία ἐπετεύχθη στὸ Βυζάντιο μὲ δυσκολίες ἀρχικά, ἀλλὰ μὲ θαυμαστὰ ἀποτελέσματα στὴ συνέχεια. Ἡ ἑλληνορθόδοξη ταυτότητά μας ἔχει τὶς ρίζες σὲ ἐκείνη τὴν περίοδο, γι’ αὐτὸ μόνο φανατικοὶ ἢ ἀγράμματοι ἐπιχειροῦν νὰ ἀπορρίψουν τὸ Βυζάντιο (Ρωμανία). Παραθέτω τὶς σχετικὲς ἐπισημάνσεις ἀπὸ τὸ ἐπίμετρο τοῦ Καλδέλλη (σέλ. 348-349):
«Ἡ εἰρωνεία εἶναι ἐντυπωσιακή. Οἱ βυζαντινοὶ Ἀθηναῖοι, οἱ ὁποῖοι ὡς χριστιανοὶ βρίσκονταν στὸν ἀντίποδα τοῦ “Ἑλληνισμοὺ” καὶ οἱ ὁποῖοι παρεμπιπτόντως δὲν εἶχαν καμία ὑποχρέωση νὰ διασώζουν μνημεῖα, διατήρησαν τὸν Παρθενώνα σχεδὸν ἀνέπαφο καὶ τοῦ ἐπιφύλαξαν μία ἐξιδανικευμένη θέση στὴ χριστιανικὴ λατρευτική τους πρακτική. Ἀντίθετα τὸ σύγχρονο κράτος καὶ οἱ λειτουργοί του κατὰ τὸν 19ο αἰώνα... ἐξάλειψαν σκόπιμα κάθε ἴχνος στὴν Ἀκρόπολη ποὺ ἀνῆκε στὴ μακρὰ περίοδο τῆς “βάρβαρης” ἱστορίας, ποὺ θεωροῦσαν προσβλητικὴ -δηλαδὴ τὰ 2.000 χρόνια ποὺ μεσολάβησαν μέχρι τὸ ἔτος 1821 μ.Χ. (...) Παρομοίως κατεδαφίστηκαν πολλὲς ἀπὸ τὶς βυζαντινὲς ἐκκλησίες τῆς πόλης καὶ τοῦτο ἔγινε μὲ πρόσχημα τὸν ἐκσυγχρονισμό. Ἡ νεωτερικότητα ἔχει παρουσιαστεῖ παντοιοτρόπως ὡς ἡ νόμιμη κληρονόμος τοῦ κλασικοῦ κόσμου καὶ στὸ ὄνομά της ἔχουν στηθεῖ ἀφηγήσεις ποὺ δὲν συμπεριλαμβάνουν τὸ Βυζάντιο».
Ο βυζαντινὸς Παρθενώνας εἶναι κομμάτι τῆς Ἱστορίας μας καὶ τῆς ψυχῆς μας.
Δημοκρατία,21/08/2013
Πηγή
Τελικὰ εἶχε ἄδικο ὁ Κώστας Γαβρᾶς καὶ εἶχε δίκιο ἡ Ἐκκλησία. Θυμίζω τὴν ἀντίδραση ποὺ προκάλεσε ἀνιστόρητη παρερμηνεία τοῦ γνωστοῦ σκηνοθέτη, ὁ ὁποῖος ἀνέλαβε νὰ δημιουργήσει ἕνα ἱστορικὸ ντοκιμαντὲρ γιὰ τοὺς ἐπισκέπτες τοῦ Μουσείου τῆς Ἀκροπόλεως τὸ 2009. Ὁ Γαβρᾶς παρουσίαζε ἀνθρωπάκια μὲ μαῦρα ράσα -ἄμεση ἀναφορὰ σὲ ὀρθοδόξους ἱερεῖς- νὰ καταστρέφουν τὸ ἀέτωμα τοῦ Παρθενώνα λόγω θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ. Κι ὅμως, ἕνα τέτοιο περιστατικὸ οὐδέποτε συνέβη ἢ τουλάχιστον δὲν μαρτυρεῖται ἀπὸ τὶς ἱστορικὲς πηγές. Καὶ ἐπειδὴ Ἱστορία εἶναι ἡ μελέτη καὶ τεκμηρίωση βάσει τῶν κειμένων καὶ τῶν μνημείων τῆς κάθε ἐποχῆς, ἔχουμε πλέον μία ἐπιστημονικὴ καταγραφὴ τῆς βυζαντινῆς ἱστορίας τοῦ Παρθενώνα.
Πρόκειται γιὰ τὸ βιβλίο τοῦ Ἀντώνη Καλδέλλη μὲ τίτλο «Ὁ Βυζαντινὸς Παρθενώνας - Ἡ Ἀκρόπολη ὡς σημεῖο συνάντησης Χριστιανισμοῦ καὶ Ἑλληνισμοῦ», τὸ ὁποῖο κυκλοφόρησε στὰ ἀγγλικὰ τὸ 2009 καὶ τώρα στὰ ἑλληνικὰ ἀπὸ τὶς ἐκδόσεις Ψυχογιὸς (Ἀθήνα 2013). Ὁ συγγραφεύς, ποὺ διδάσκει Βυζαντινὴ Ἱστορία στὸ πολιτειακὸ πανεπιστήμιο τοῦ Ὀχάιο τῶν ΗΠΑ, καταγράφει τὴν ἱστορία τοῦ Παρθενώνα ὡς χριστιανικοῦ ναοῦ. Ἐπὶ περίπου χίλια χρόνια ἡ Θεοτόκος λατρεύτηκε στὴν Ἀθήνα μὲ ἐπίκεντρο τὸν Παρθενώνα, ποὺ εἶχε μετατραπεῖ σὲ ὀρθόδοξο ναό, τὴν Παναγία τὴν Ἀθηνιώτισσα. Τὸ 1205 οἱ Σταυροφόροι τὸν μετέτρεψαν σὲ ρωμαιοκαθολικὸ ναό. Ὁ Καλδέλλης παρατηρεῖ, βάσει τῶν πηγῶν, ὅτι.... μεγαλύτερη καὶ γεωγραφικὰ εὐρύτερη φήμη εἶχε ὁ ναὸς κατὰ τὴ χριστιανικὴ περίοδο παρὰ κατὰ τὴν ἀρχαία καὶ ἑλληνιστική. Χιλιάδες ταξιδιῶτες ἔρχονταν ὡς προσκυνητὲς ἀπὸ ὅλη τὴν οἰκουμένη γιὰ νὰ προσκυνήσουν τὸ ἱερό της Θεοτόκου, τὸν Παρθενώνα. Μεταξὺ αὐτῶν, ὁ ὅσιος Νίκων, πολιοῦχος τῆς Σπάρτης, ὁ ὅσιος Λουκᾶς ποὺ ἔκτισε τὸ σπουδαῖο μοναστήρι του στὴ Βοιωτία καὶ ὁ αὐτοκράτορας Βασίλειος Β΄ ὁ Μακεδὼν (ὁ Βουλγαροκτόνος). Αὐτὸ τὸ προσκύνημα τοῦ Βασιλείου τὸ 1018, μετὰ τὴ συντριβὴ τῶν Βουλγάρων, καταγράφει καὶ ὁ Κωστὴς Παλαμᾶς στὸ ἐπικὸ ποίημά του «Ἡ φλογέρα τοῦ βασιλιᾶ».
Από τὸ ἐπιστημονικὸ πόνημα τοῦ καθηγητῆ Καλδέλλη ἀντιγράφω τὸ συμπέρασμά του γιὰ τὴν καταστροφὴ τοῦ ἀετώματος. Γράφει στὴ σελίδα 80: «Ἡ ἀφαίρεση αὐτοῦ του τμήματος τοῦ ἀνατολικοῦ ἀετώματος δὲν εἶχε ἀσφαλῶς νὰ κάνει μὲ τὶς βλάβες ποὺ ὑπέστη ὁ ναὸς κατὰ τὴ φωτιά. Σχετιζόταν μᾶλλον μὲ ἀρχιτεκτονικὲς τροποποιήσεις παρὰ μὲ θρησκευτικὰ ζητήματα. Οὔτε ὅμως καὶ ἡ ζωφόρος ποὺ περιέτρεχε τὸν σηκὸ βανδαλίστηκε γιὰ θρησκευτικοὺς λόγους -τὰ παράθυρα ἀνοίχτηκαν μόνο γιὰ νὰ περάσει τὸ φῶς».
Το βιβλίο προβάλλει τὸν μητροπολίτη Μιχαὴλ Χωνιάτη ὡς ἐκφραστὴ τῆς συνάντησης Χριστιανισμοῦ καὶ Ἑλληνισμοῦ, ἡ ὁποία ἐπετεύχθη στὸ Βυζάντιο μὲ δυσκολίες ἀρχικά, ἀλλὰ μὲ θαυμαστὰ ἀποτελέσματα στὴ συνέχεια. Ἡ ἑλληνορθόδοξη ταυτότητά μας ἔχει τὶς ρίζες σὲ ἐκείνη τὴν περίοδο, γι’ αὐτὸ μόνο φανατικοὶ ἢ ἀγράμματοι ἐπιχειροῦν νὰ ἀπορρίψουν τὸ Βυζάντιο (Ρωμανία). Παραθέτω τὶς σχετικὲς ἐπισημάνσεις ἀπὸ τὸ ἐπίμετρο τοῦ Καλδέλλη (σέλ. 348-349):
«Ἡ εἰρωνεία εἶναι ἐντυπωσιακή. Οἱ βυζαντινοὶ Ἀθηναῖοι, οἱ ὁποῖοι ὡς χριστιανοὶ βρίσκονταν στὸν ἀντίποδα τοῦ “Ἑλληνισμοὺ” καὶ οἱ ὁποῖοι παρεμπιπτόντως δὲν εἶχαν καμία ὑποχρέωση νὰ διασώζουν μνημεῖα, διατήρησαν τὸν Παρθενώνα σχεδὸν ἀνέπαφο καὶ τοῦ ἐπιφύλαξαν μία ἐξιδανικευμένη θέση στὴ χριστιανικὴ λατρευτική τους πρακτική. Ἀντίθετα τὸ σύγχρονο κράτος καὶ οἱ λειτουργοί του κατὰ τὸν 19ο αἰώνα... ἐξάλειψαν σκόπιμα κάθε ἴχνος στὴν Ἀκρόπολη ποὺ ἀνῆκε στὴ μακρὰ περίοδο τῆς “βάρβαρης” ἱστορίας, ποὺ θεωροῦσαν προσβλητικὴ -δηλαδὴ τὰ 2.000 χρόνια ποὺ μεσολάβησαν μέχρι τὸ ἔτος 1821 μ.Χ. (...) Παρομοίως κατεδαφίστηκαν πολλὲς ἀπὸ τὶς βυζαντινὲς ἐκκλησίες τῆς πόλης καὶ τοῦτο ἔγινε μὲ πρόσχημα τὸν ἐκσυγχρονισμό. Ἡ νεωτερικότητα ἔχει παρουσιαστεῖ παντοιοτρόπως ὡς ἡ νόμιμη κληρονόμος τοῦ κλασικοῦ κόσμου καὶ στὸ ὄνομά της ἔχουν στηθεῖ ἀφηγήσεις ποὺ δὲν συμπεριλαμβάνουν τὸ Βυζάντιο».
Ο βυζαντινὸς Παρθενώνας εἶναι κομμάτι τῆς Ἱστορίας μας καὶ τῆς ψυχῆς μας.
Δημοκρατία,21/08/2013
Πηγή
ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΥΠΕΣΤΗ Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΙ ΣΕΒΑΣΤΗΚΑΝ ΤΟΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ, ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΟΙ ΧΡΣΤΙΑΝΟΙ!
«Πελεκούσαν τα πρόσωπα στις μετόπες»
Προ ετών, ο αναστηλωτής του Παρθενώνα Μανόλης Κορρές μετέφερε συζητώντας με τον σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά τη βεβαιότητα των αρχαιολόγων, όπως προέκυψε από την επιστημονική παρατήρησή τους, ότι ανθρώπινο χέρι, και των χριστιανών, κατέστρεψε το μνημείο.
«Όλες οι μετόπες του Παρθενώνα βόρειας και δυτικής πλευράς έχουν υποστεί βαριά απολάξευση. Ολες οι κεφαλές των αναγλύφων πελεκήθηκαν άγρια, εκτός της 32ης μετόπης της βόρειας πλευράς γιατί τάχα απεικόνιζε σκηνή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου (τι άλλο θα ακούσουμε ...Wink. Ολα αυτά τεκμαίρονται επί τη βάσει της παρατήρησης των αρχαιολόγων, γιατί δεν υπάρχει καμία πηγή της εποχής εκείνης που να αναφέρεται σε αυτή την καταστροφή. Οι χριστιανοί πελεκούσαν τα πρόσωπα, αυτό είναι σχεδόν βέβαιο. Από την άλλη πλευρά μετέτρεπαν τους αρχαίους ναούς σε εκκλησίες.
Σε μια εποχή παρακμής σαν κι αυτή του +4ου-+5ου αιώνα, δεν υπήρχαν πολλές επιλογές. Περιβάλλον προστασίας των μνημείων δεν υπήρχε. Το αντίθετο θα έλεγα. »Αλλά ας αφήσουμε εκείνη την εποχή και ας έρθουμε στον 19ο αιώνα. Το 1827 οι Τούρκοι ανατίναξαν με πυρίτιδα το χορηγικό μνημείο του Θρασύλου, στη νότια Κλιτύ, πάνω από το θέατρο του Διονύσου. Λίγο αργότερα ο Πιτάκκης, ο πρώτος Ελληνας αρχαιολόγος, συγκέντρωσε τα υπολείμματα των μαρμάρων του Θρασυλίου με σκοπό να τα χρησιμοποιήσει για την αναστήλωσή του. Το 1850 ήταν όλα έτοιμα για να αρχίσει η ανοικοδόμησή του με τα αρχαία μάρμαρα που είχαν συγκεντρωθεί. Εξαιτίας όμως μιας μικρής διακοπής του προγράμματος αυτού λόγω οικονομικών δυσκολιών, τα περισσότερα αρχαία μάρμαρα εκλάπησαν και αφού πελεκήθηκαν απ'όλες τις πλευρές χρησιμοποιήθηκαν στην ανακατασκευή της Ρωσικής Εκκλησίας του Σωτήρα στην οδό Φιλελλήνων. Σήμερα, τα μάρμαρα αυτά αποτελούν βαθμίδες, μαρμαροποδιές, επισκοπικό θρόνο, θωράκια, κιονίσκους αυτής της εκκλησίας.
»Θα σας πω και κάτι ακόμη, για να δείτε τι εκτίμηση είχαν οι συμπατριώτες μας στον Παρθενώνα κατά τον 19ο αιώνα. Στη δεκαετία του 1860 άρρενες έφηβοι, γιοι αστών Αθηναίων, ανέβαιναν στη γιορτή της Αναστάσεως στην Ακρόπολη και ασκούνταν στη σκοποβολή. Πυροβολούσαν με τα όπλα τους τη λεοντοκεφαλή που είχε απομείνει στη βορειοανατολική γωνία του Παρθενώνα. Τέτοια επίδειξη παλικαριάς. Γι' αυτό, δεν απορώ για το τι έκαναν οι χριστιανοί τον 4ο και 5ο αιώνα. Ηταν μια εποχή παρακμής. Κι αν θέλετε το βρίσκω ασήμαντο, μπροστά στην καταστροφή που επέβαλε ο Χριστιανισμός για αιώνες στον Ελληνικό πολιτισμό. Καταστράφηκε ολοσχερώς το οδικό δίκτυο, ερήμωσαν οι πόλεις, κατέρρευσε η οικονομία, το χρηματοπιστωτικό σύστημα των Αρχαίων, καταλύθηκαν τα πάντα. Χάθηκε ένα κολοσσιαίο κεφάλαιο του Ελληνικού πολιτισμού μέσα σε δύο αιώνες. Οι επιστήμες σταμάτησαν, όλα όσα είχαν ώς τότε δημιουργηθεί, οι κατακτήσεις της ανθρώπινης σκέψης και φιλοσοφίας, κατέρρευσαν».
«Πελεκούσαν τα πρόσωπα στις μετόπες» [Του αρχαιολόγου Μανόλη Κορρέ!] [Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 31 Ιουλίου 2009]
Για να 'χει φως η εκκλησία καταστράφηκε το αέτωμα [Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 31 Ιουλίου 2009]