Τι λέει το Καίμπριτζ για τις πρώτες φιλοσοφικές σχολές στην αρχαία Ελλάδα;
Διαβάστε τα στοιχεία που αποκαλύπτει το Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ για τις πρώτες φιλοσοφικές σχολές της ελληνικής αρχαιότητας, όπως για παράδειγμα, οι Σωκρατικοί, ο Ισοκράτης και τόσοι άλλοι, οι οποίοι "έσπειραν" τον πρώτο σπόρο της φιλοσοφικής σκέψης και στοχασμού στην ανθρωπότητα πάνω σε επιστημονικά δεδομένα!..
ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
Οι Σωκρατικοί. Η ιδέα της διδασκαλίας σε συγκεκριμένο και μόνιμο τόπο για πρώτη φορά εμφανίζεται υπό τύπο αστεϊσμού στις Νεφέλες του Αριστοφάνη (423 π.Χ.), αλλά δεν εφαρμόσθηκε παρά μόνο μετά το θάνατο του Σωκράτη. Δύο από τους ξένους μαθητές του επέστρεψαν στις πατρίδες τους και ίδρυσαν σχολές, λίγο μετά το 399 π.Χ.: ο Ευκλείδης στη γενέτειρά του, τα Μέγαρα, όπου λέγεται ότι ο Πλάτων και άλλα μέλη των σωκρατικών κύκλων τον συνόδευσαν (Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 2 [Σωκράτης και Σωκρατικοί], 106) και όπου η σχολή που ίδρυσε διατηρήθηκε μέχρι το τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. (Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 2 [Σωκράτης και Σωκρατικοί], 108-115). Επίσης, ο Φαίδων ίδρυσε σχολή στην Ήλιδα, η οποία διατηρήθηκε μόνο κατά την επόμενη γενεά. Δεν μπορεί να προσδιοριστεί η ακριβής χρονολογία της ίδρυσης των δύο αυτών σχολών, ενώ ελάχιστα γνωρίζουμε για τον τρόπο που οργανώθηκαν και λειτουργούσαν.
Η πρώτη μόνιμη σχολή στην Αθήνα ιδρύθηκε από τον Αντισθένη, ο οποίος συνδύαζε στο πρόσωπό του χαρακτηριστικά των σοφιστών με εκείνα του Σωκράτη. Γεννημένος στην Αθήνα περί το 445 π.Χ., από Αθηναίο πατέρα και μητέρα από τη Θράκη, υπήρξε μαθητής του Γοργία και διδάσκαλος της ρητορικής, πριν γνωρίσει τον Σωκράτη και γίνει ένας από τους πιο αφοσιωμένους μαθητές του (Ξενοφών, Απομνημονεύματα, Γ', 11.17- πρβλ. Β', 5.2-5. Πλάτων, Φαίδων, 59b). Παρότρυνε, μάλιστα, τους μαθητές του να ακολουθήσουν το παράδειγμα του Σωκράτη. Η μεικτή καταγωγή του δείχνει για ποιό λόγο εγκαταστάθηκε στο γυμνάσιο του Κυνοσάργους μετά το θάνατο του Σωκράτη (Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 6 [Αντισθένης και Κυνικοί], ήταν αυτό που συνδεόταν περισσότερο με τους νόθους. Διέθετε, πάντως, αρκετή επιρροή, ώστε ο Ισοκράτης να επιτεθεί εναντίον του, θεωρώντας τον ισάξιο αντίπαλο. Ο Αντισθένης δεν είχε διάδοχο. Tα δόγματα και τις ιδέες του ενστερνίστηκε η σχολή των «Κυνικών», η οποία αναπτύχθηκε αμέσως μετά το θάνατο του Αντισθένη, και, σύμφωνα με μία άποψη, πήρε το όνομά της από το τοπωνύμιο Κυνόσαργες. Όπως και οι σοφιστές, φαίνεται ότι χρέωνε δίδακτρα, αν και λίγα, για τη διδασκαλία του (Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 6 [Αντισθένης και Κυνικοί], 9 = απόσπ. 189 Caizzi με σημείωση), αλλά το σημαντικότερο είναι ότι απαιτούσε από τους μαθητές του να κρατούν σημειώσεις (Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 6 [Αντισθένης και Κυνικοί], αποδίδοντας έτσι στο γραπτό λόγο μεγαλύτερη σημασία από εκείνη που φαίνεται να είχε στην εκπαιδευτική πρακτική του 5ου αιώνα π.Χ.
Ισοκράτης. Η επιρροή των Σωκρατικών στην αθηναϊκή εκπαίδευση εκφράσθηκε σχηματικά με την κριτική που άσκησε εναντίον τους ο Ισοκράτης. Ο Ισοκράτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 436 π.Χ., οκτώ χρόνια πριν από τον Πλάτωνα. Φτωχός, λόγω της απώλειας της πατρικής περιουσίας του κατά τον Πελοποννησιακό πόλεμο, αρχικώς βιοπορίστηκε, εφαρμόζοντας τα μαθήματα ρητορικής που έλαβε από τον Γοργία (και πιθανώς, επίσης, από τον Πρόδικο, τον Τεισία και τον Θηραμένη) στην συγγραφή δικανικών λόγων, από τους οποίους διασώζονται έξι (λόγοι 16-21). Οι τελευταίοι από αυτούς, ο Τραπεζιτικός και ο Αιγινιτικός, συντάχθηκαν όχι αργότερα από το 390 π.Χ. Αλλά λόγω της αδύνατης φωνής του και της έλλειψης αυτοπεποίθησης ενώπιον του ακροατηρίου, σύντομα διέκοψε τις δημόσιες εμφανίσεις στα δικαστήρια και την Εκκλησία του Δήμου και αφιερώθηκε στη διδασκαλία και την συγγραφή. Λίγο πριν το 390 π.Χ. ίδρυσε σχολή σε ιδιωτική οικία (πιθανώς τη δική του) στην Αθήνα, κοντά στο Λύκειο. Στο λόγο του με τίτλο Κατά των σοφιστών, καταγράφει τους εκπαιδευτικούς στόχους του και ασκεί κριτική στους στόχους των αντιπάλων του.
Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ: «Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας», Τόμος 7ος.
Την συνέχεια μπορείτε να διαβάσετε εδώ
Διαβάστε τα στοιχεία που αποκαλύπτει το Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ για τις πρώτες φιλοσοφικές σχολές της ελληνικής αρχαιότητας, όπως για παράδειγμα, οι Σωκρατικοί, ο Ισοκράτης και τόσοι άλλοι, οι οποίοι "έσπειραν" τον πρώτο σπόρο της φιλοσοφικής σκέψης και στοχασμού στην ανθρωπότητα πάνω σε επιστημονικά δεδομένα!..
ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
Οι Σωκρατικοί. Η ιδέα της διδασκαλίας σε συγκεκριμένο και μόνιμο τόπο για πρώτη φορά εμφανίζεται υπό τύπο αστεϊσμού στις Νεφέλες του Αριστοφάνη (423 π.Χ.), αλλά δεν εφαρμόσθηκε παρά μόνο μετά το θάνατο του Σωκράτη. Δύο από τους ξένους μαθητές του επέστρεψαν στις πατρίδες τους και ίδρυσαν σχολές, λίγο μετά το 399 π.Χ.: ο Ευκλείδης στη γενέτειρά του, τα Μέγαρα, όπου λέγεται ότι ο Πλάτων και άλλα μέλη των σωκρατικών κύκλων τον συνόδευσαν (Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 2 [Σωκράτης και Σωκρατικοί], 106) και όπου η σχολή που ίδρυσε διατηρήθηκε μέχρι το τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. (Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 2 [Σωκράτης και Σωκρατικοί], 108-115). Επίσης, ο Φαίδων ίδρυσε σχολή στην Ήλιδα, η οποία διατηρήθηκε μόνο κατά την επόμενη γενεά. Δεν μπορεί να προσδιοριστεί η ακριβής χρονολογία της ίδρυσης των δύο αυτών σχολών, ενώ ελάχιστα γνωρίζουμε για τον τρόπο που οργανώθηκαν και λειτουργούσαν.
Η πρώτη μόνιμη σχολή στην Αθήνα ιδρύθηκε από τον Αντισθένη, ο οποίος συνδύαζε στο πρόσωπό του χαρακτηριστικά των σοφιστών με εκείνα του Σωκράτη. Γεννημένος στην Αθήνα περί το 445 π.Χ., από Αθηναίο πατέρα και μητέρα από τη Θράκη, υπήρξε μαθητής του Γοργία και διδάσκαλος της ρητορικής, πριν γνωρίσει τον Σωκράτη και γίνει ένας από τους πιο αφοσιωμένους μαθητές του (Ξενοφών, Απομνημονεύματα, Γ', 11.17- πρβλ. Β', 5.2-5. Πλάτων, Φαίδων, 59b). Παρότρυνε, μάλιστα, τους μαθητές του να ακολουθήσουν το παράδειγμα του Σωκράτη. Η μεικτή καταγωγή του δείχνει για ποιό λόγο εγκαταστάθηκε στο γυμνάσιο του Κυνοσάργους μετά το θάνατο του Σωκράτη (Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 6 [Αντισθένης και Κυνικοί], ήταν αυτό που συνδεόταν περισσότερο με τους νόθους. Διέθετε, πάντως, αρκετή επιρροή, ώστε ο Ισοκράτης να επιτεθεί εναντίον του, θεωρώντας τον ισάξιο αντίπαλο. Ο Αντισθένης δεν είχε διάδοχο. Tα δόγματα και τις ιδέες του ενστερνίστηκε η σχολή των «Κυνικών», η οποία αναπτύχθηκε αμέσως μετά το θάνατο του Αντισθένη, και, σύμφωνα με μία άποψη, πήρε το όνομά της από το τοπωνύμιο Κυνόσαργες. Όπως και οι σοφιστές, φαίνεται ότι χρέωνε δίδακτρα, αν και λίγα, για τη διδασκαλία του (Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 6 [Αντισθένης και Κυνικοί], 9 = απόσπ. 189 Caizzi με σημείωση), αλλά το σημαντικότερο είναι ότι απαιτούσε από τους μαθητές του να κρατούν σημειώσεις (Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 6 [Αντισθένης και Κυνικοί], αποδίδοντας έτσι στο γραπτό λόγο μεγαλύτερη σημασία από εκείνη που φαίνεται να είχε στην εκπαιδευτική πρακτική του 5ου αιώνα π.Χ.
Ισοκράτης. Η επιρροή των Σωκρατικών στην αθηναϊκή εκπαίδευση εκφράσθηκε σχηματικά με την κριτική που άσκησε εναντίον τους ο Ισοκράτης. Ο Ισοκράτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 436 π.Χ., οκτώ χρόνια πριν από τον Πλάτωνα. Φτωχός, λόγω της απώλειας της πατρικής περιουσίας του κατά τον Πελοποννησιακό πόλεμο, αρχικώς βιοπορίστηκε, εφαρμόζοντας τα μαθήματα ρητορικής που έλαβε από τον Γοργία (και πιθανώς, επίσης, από τον Πρόδικο, τον Τεισία και τον Θηραμένη) στην συγγραφή δικανικών λόγων, από τους οποίους διασώζονται έξι (λόγοι 16-21). Οι τελευταίοι από αυτούς, ο Τραπεζιτικός και ο Αιγινιτικός, συντάχθηκαν όχι αργότερα από το 390 π.Χ. Αλλά λόγω της αδύνατης φωνής του και της έλλειψης αυτοπεποίθησης ενώπιον του ακροατηρίου, σύντομα διέκοψε τις δημόσιες εμφανίσεις στα δικαστήρια και την Εκκλησία του Δήμου και αφιερώθηκε στη διδασκαλία και την συγγραφή. Λίγο πριν το 390 π.Χ. ίδρυσε σχολή σε ιδιωτική οικία (πιθανώς τη δική του) στην Αθήνα, κοντά στο Λύκειο. Στο λόγο του με τίτλο Κατά των σοφιστών, καταγράφει τους εκπαιδευτικούς στόχους του και ασκεί κριτική στους στόχους των αντιπάλων του.
Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ: «Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας», Τόμος 7ος.
Την συνέχεια μπορείτε να διαβάσετε εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου