Μπορείτε να μας βρείτε σε ένα ιστολόγιο για την ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ...ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑ 2 και ένα ιστολόγιο για την ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ...ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑ 3.Με τιμή,
Πελασγός και συνεργάτες


ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ : Η "ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑ" ΠΕΡΝΑΕΙ ΣΕ ΦΑΣΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ. ΜΕΙΝΕΤΕ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΟΙ.. ΣΥΝΤΟΜΑ...


«Το Γένος ποτέ δεν υποτάχθηκε στο Σουλτάνο! Είχε πάντα το Βασιλιά του, το στρατό του, το κάστρο του. Βασιλιάς του ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς, στρατός του οι Αρματωλοί και κλέφτες, κάστρα του η Μάνη και το Σούλι»

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

Ο Ορφικός μύθος περί προελεύσεως τού ανθρώπου

Από τα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ. μέχρι αρκετά προχωρημένο τον 6ο αιώνα μ.Χ., αναπτύχθηκε στην Ελλάδα ένα θρησκευτικό ρεύμα, το οποίο σήμερα ονομάζουμε Ορφισμό. Επρόκειτο για ένα κίνημα με απροσδιόριστα όρια, το οποίο μοιραζόταν αρκετές δοξασίες με τους Πυθαγορείους, την Ελευ­σίνια και τη Διονυσιακή Θρησκεία, και υποστήρι­ζε απόψεις περί θεότητας παρόμοιες με αυτές που εξέφραζαν ποιητές του ώριμου αρχαϊσμού, όπως ο Αισχύλος ή ο Πίνδαρος. 

Οι οπαδοί του κινήματος αυτού βασίζονταν σε μια σειρά ποικίλων κειμένων που αποδίδονταν στον Ορφέα, ένα θαυμάσιο μυθικό τραγουδιστή, για τον οποίο λεγόταν πως είχε συνοδεύσει τους Αργο­ναύτες, πως είχε κατεβεί στον Άδη προς αναζήτη­ση της νεκρής συζύγου του και πως είχε καταφέρει να συγκινήσει με το τραγούδι του ακόμη και τους ί­διους τους θεούς, όπως έκανε με τους θνητούς και τα ζώα.

Παρ’ όλ’ αυτά, η αδυναμία του να σεβαστεί τη θεϊκή απαγόρευση να μη γυρίσει να κοιτάξει τη σύζυγό του, όπως έλεγαν, ματαίωσε την τελευταία στιγμή τη διάσωσή της από τον άλλο κόσμο και την επιστροφή της στον κόσμο των ζώντων. Υπέθε­ταν πως ένα τόσο μυθικό ταξίδι, παρά την αποτυχία του, είχε προικίσει τον Ορφέα με ειδικές γνώσεις σχετικά με τον άλλο κόσμο, που του επέτρεπαν να γνωρίζει ποια ήταν η τύχη των ψυχών μετά το θά­νατο και πως ο Ορφέας είχε αποφασίσει να μετα­δώσει τις γνώσεις του σε συγκεκριμένες ομάδες θνητών μυημένων σε μια μυστηριακή θρησκεία μέσω μιας σειράς κειμένων. Πράγματι, έχουμε στοιχεία για την ύπαρξη μιας ευρείας και ποικίλης λογοτεχνικής παραγωγής, θρησκευτικής ή με φιλοσοφικά στοιχεία, που με βεβαιότητα προέρχεται από διάφορες εποχές, από τον 6ο αιώνα π.Χ. μέχρι αρκετά προχωρημένης της ρωμαϊκής εποχής, και η οποία θεωρούνταν έργο του Ορφέα.

Δεδομένου ότι ο Ορφέας ήταν ένα μυθικό πρό­σωπο και όχι υπαρκτός άνθρωπος, οφείλουμε να σκεφθούμε πως τα κείμενα που του αποδίδονταν θα πρέπει να ήταν έργα διαφόρων ποιητών, οι οποίοι, από φόβο μήπως δεν ληφθούν σοβαρά υπ’ όψιν, αντί να διακινδυνεύσουν να παρουσιάσουν ως δικά τους τα έργα και το θρησκευτικό μήνυμα που περι­είχαν, προτίμησαν να παραμείνουν στην ανωνυμία, ώστε τα πιστεύω τους να γίνουν πιο εύκολα αποδε­κτά (με το πρόσχημα ότι προέρχονταν από ένα φη­μισμένο αυτόπτη μάρτυρα του άλλου κόσμου).


Ένας μύθος περί προελεύσεως του ανθρώπου

Το ορφικό δόγμα θεμελιωνόταν σε ένα μύθο πε­ρί προελεύσεως του ανθρώπου, κάτι το σπάνιο για τον ελληνικό κόσμο, στον οποίο ουσιαστικά δεν υ­πάρχουν άλλοι μύθοι γι’ αυτό το θέμα. Στη Θεογο­νία του Ησιόδου, το μόνο αρχαίο κοσμογονικό ποίημα που έχει διασωθεί ολόκληρο, λείπει η αναφο­ρά στο πως προέκυψαν οι άνθρωποι στον κόσμο. Ο ορφικός μύθος, η ύπαρξη του οποίου στην αρ­χαιότητα αμφισβητήθηκε επανειλημμένως αλλά με ανεπαρκή επιχειρήματα, [1] προκύπτει από διάφορα κείμενα τα οποία, όπως συχνά παρατηρείται στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, αναφέρονται σε κάποιο α­πό τα επεισόδια ή σε συγκεκριμένες πτυχές του μύ­θου, αλλά δεν τον διηγούνται με τρόπο συνεχή.

Από τα στοιχεία που μας προσφέρουν αυτά τα κεί­μενα μπορούμε να συνθέσουμε ένα σύνολο που εί­ναι, σε γενικές γραμμές, το ακόλουθο: Ο Ζευς είχε λάβει το θεϊκό θρόνο από τον πατέρα του, τον Κρόνο, έπειτα από μια σειρά εναλλα­γών της εξουσίας, από τις οποίες δεν έλειπαν τα βί­αια επεισόδια. Κατά πολλές απόψεις, ο ορφικός μύ­θος συμπίπτει με αυτό που διηγείται ο Ησίοδος στη Θεογονία. Ο παππούς του Δία, ο Ουρανός, δεν ά­φηνε τα παιδιά του να γεννηθούν για να διατηρή­σει το θρόνο του, αλλά ευνουχήθηκε από τον Κρό­νο, γιο του και πατέρα του Δία, με τη βοήθεια της συζύγου του Ουρανού, της Γαίας. Αλλά και ο Κρόνος, έχοντας τον ίδιο σκοπό, δη­λαδή να μη χάσει το θρόνο, καταβρόχθιζε τους α­πογόνους του κατά τη γέννησή τους. Όμως η σύζυ­γός του, η Ρέα, έκρυψε έναν από αυτούς, τον Δία, σε μια σπηλιά και έδωσε στον άντρα της μια πέτρα τυλιγμένη σε σπάργανα για να την καταβροχθίσει. Όταν ο Δίας μεγάλωσε, ευνούχισε και αυτός τον πατέρα του (μια λεπτομέρεια που δεν αναφέρεται στην εκδοχή του Ησιόδου) και ανέλαβε την εξουσία των θεών.

Ο Ζευς διέπραξε τότε αιμομιξία με τη μητέ­ρα του Ρέα, η οποία ταυτίζεται με τη Δή­μητρα, και απέκτησε ως κόρη την Περσε­φόνη. Ο Ζευς επίσης ενώθηκε με την κό­ρη του και αποτέλεσμα της ένωσης ήταν η γέννηση του θεού Διονύσου (συχνά αποκαλούμε­νου ως Ζαγρεύς στην ορφική παραλλαγή). Ο νέος αυτός θεός ήταν λοιπόν αποτέλεσμα διπλής αιμο­μιξίας και ήταν συγχρόνως γιος, εγγονός και ετεροθαλής αδερφός του Δία. Αυτή η ανω­μαλία, όσον αφορά τις γενεές, απέτρεπε την κανονική σει­ρά διαδοχής, καθιστώντας τον Διόνυσο ένα είδος alter ego του Δία. Ο Ζευς αποφάσισε τότε να παραδώσει το σκήπτρο στον Διόνυσο ενώ ακόμη ήταν βρέφος. Η Ήρα, η σύζυγος του Δία, η οποία ενοχλούνταν από ένα γιο που προήλθε από άλλη θεά, εκμεταλλευ­όμενη το φθόνο των Τιτάνων, για το βασιλικό α­ξίωμα που παραχωρήθηκε στον Διόνυσο, τους υ­ποκίνησε να επιτεθούν στο βρέφος.

Οι Τιτάνες ήταν αδερφοί του Κρόνου και κατά συνέπεια ανήκουν στις πρωταρχικές γενεές των θε­ών, οι οποίες είχαν αποκλειστεί από την εξουσία και δεν μπορούσαν να συμφιλιωθούν με αυτή την ιδέα. Αποφασισμένοι να εκδικηθούν το μικρό Διό­νυσο, μεταμφιέστηκαν βάφοντας τα πρόσωπά τους με γύψο και παραπλάνησαν τον Διόνυσο με διά­φορα παιχνίδια, έτσι ώστε τελικά να τον φονεύ­σουν. Αφού τον σκότωσαν, τον διαμέλισαν, τον μα­γείρεψαν και τον καταβρόχθισαν. Η θυσία του Διονύσου μετετράπη από τους Ορφι­κούς σε παράδειγμα αιματηρής θυσίας, την οποία, όπως θα δούμε αργότερα, απέρριπταν. Ο Ζευς, οργισμένος με την εγκληματική πράξη των Τιτάνων, τους κατακεραύνωσε. Από την ανάμι­ξη της φωτιάς του κεραυνού, της στάχτης και του αίματος των Τιτάνων με το χώμα, όπου έπεσαν, δη­μιουργήθηκαν τα ανθρώπινα όντα. Οι συνέπειες αυτής της προέλευσης είναι διάφο­ρες.

Η πρώτη είναι πως, δεδομένου ότι οι άνθρωποι προέρχονται εν μέρει από θεούς (οι Τιτάνες και ο Διόνυσος ήταν θεοί) και εν μέρει από χώμα, έχουν ένα θεϊκό και αθάνατο μέρος, την ψυχή, και ένα θνητό και φθαρτό συστατικό, το σώμα. Η δεύτερη συνέπεια της προέλευσης των ανθρώ­πων είναι ότι η ψυχή τους, πριν από τη δημιουργία του είδους, μολύνθηκε από το έγκλημα των Τιτά­νων, ένα έγκλημα το οποίο απαιτούσε εξιλέωση. Η τρίτη συνέπεια είναι ότι η ψυχή έχει μια θετι­κή θεϊκή συνιστώσα, η οποία προέρχεται από τον Διόνυσο, αλλά επίσης έχει και μια αρνητική θεϊ­κή συνιστώσα, κατάλοιπο της Τιτάνιας φύσης, δη­λαδή της αλαζονείας των προγόνων του ανθρώπου, των Τιτάνων, οι οποίοι επίσης ήταν θεοί.

Η ψυχή πρέπει να απελευθερωθεί από το βάρος της εγκληματικής συνιστώσας της και αυτό θα απαιτήσει ένα μεγάλο χρονι­κό διάστημα, ανάλογο του μεγέθους του ε­γκλήματος, πράγμα που σημαίνει πως η τιμωρία και ο εξαγνισμός υπερβαίνουν τη χρονι­κή διάρκεια μιας και μόνο ζωής. Συνεπώς, η είσο­δος της ψυχής στο σώμα, η εξιλέωση και η απε­λευθέρωσή της με το θάνατο του σώματος, επανα­λαμβάνεται αρκετές φορές σε μια μακροχρόνια διαδικασία, κατά την οποία η ψυχή εγκαθίσταται διαδοχικά σε σώματα τα οποία είναι γι’ αυτήν μια φυλακή ή ένας τάφος (θυμηθείτε την περίφημη φράση την οποία μας μεταδίδει ο Πλάτων, σώμα σήμα, δηλαδή, το σώμα, ένας τάφος, στην οποία κάνει λογοπαίγνιο βασιζόμενος στην ομοιότητα των δυο λέξεων στα ελληνικά [2]).

Ονομάζουμε μετεμψύχωση [3] τη μετοίκηση της ψυχής από τον άλλο κόσμο σε αυτόν και από ένα σώμα σε άλλο, έως ότου, εξιλεωμένη από τις α­μαρτίες της, μπορεί να επιτύχει την απελευθέρω­ση. Για να επιταχύνει την έλευση της στιγμής κα­τά την οποία η ψυχή, οριστικά απελευθερωμένη, μπορεί να απολαύσει μια ευτυχισμένη ζωή στον άλλο κόσμο, ο άνθρωπος πρέπει, κατ’ αρχάς, να μυηθεί στα Διονυσιακά μυστήρια και, στη συνέ­χεια, να ζει σε αυστηρή αγνότητα, χωρίς να μολύ­νεται από κανένα νεκρό ον, και να συμμετέχει σε διάφορες ιεροτελεστίες.


Η αρχαιότητα του μύθου

Ο μύθος εμφανίζεται στην πιο εξελιγμένη μορ­φή του στις Ραψωδίες, ένα ποιητικό έργο το οποίο είναι γραμμένο πιθανότατα στον 1ο αιώνα π.Χ., και το οποίο χρησιμοποιεί σημαντικά στοιχεία αρχαιό­τερων έργων. Πιο συγκεκριμένα, και όσον αφορά το μύθο που μας απασχολεί, υπάρχουν ενδείξεις πως υπήρχε από παλαιότερα. Μεταξύ των 4ου και 3ου αιώνων π.Χ., ο Καλλίμαχος αναφέρει τον Διό­νυσο Ζαγρέα ως γιο του Δία και της Περσεφόνης, ενώ κατά τον 3ο αιώνα π.Χ., ο Ευφορίων υπενθυμίζει τον τρόπο με τον οποίο έβαψαν το πρόσωπό τους οι Τιτάνες.

Και οι δυο αυτοί συγγραφείς διηγούνται πως οι Τιτάνες μαγείρεψαν τον Διόνυσο. [4]Και ακόμη πριν από αυτούς, ο Πλάτων μας προ­σφέρει δυο σημαντικά έπ’ αυτού κείμενα.

Νόμοι Πλάτωνος (ΟF 37 ΙΒ): Στη συνέχεια αυ­τής της ελευθερίας, θα μπορούσε να εμφανιστεί η άρνηση υπακοής στις αρχές και ως συνέπεια αυτής, η διαφυγή από τις υποχρεώσεις και από τις πατρικές, μητρικές ή άλλων ηλικιωμένων ατό­μων νουθεσίες, και κοντά στο τέλος, η αξίωση της μη υποταγής στους νόμους και στο τέλος, η έλ­λειψη φροντίδας των όρκων, της πίστης και γε­νικά των θεών, με εκδηλώσεις και μίμηση της λεγόμενης «αρχαίας Τιτάνιας φύσης», καταλή­γοντας κατ πάλι σ’ εκείνη την ίδια και διάγοντας μια θλιβερή ζωή, χωρίς ποτέ να επιτευχθεί η α­παλλαγή από τις δυστυχίες.

Οι σύγχρονοι σχολιαστές ερμηνεύουν με διαφορετικό τρόπο την πλατωνική αναφορά στους Τιτάνες. Οι πιο επιφυλακτικοί, όσον αφορά την ύπαρξη του μύθου στην αρχαιότητα, [5] θεωρούν ότι ο φιλόσο­φος δεν ταυτίζει την ανθρωπότητα με την Τιτάνια κληρονομιά, αλλά απλώς συγκρίνει τη συμπερι­φορά της με αυτήν των Τιτάνων ως ένα είδος αρνητικού παραδείγματος. Μια πιο προσεκτική εξέταση στο κείμενο καθιστά εμφανές ότι ο Πλάτων δεν αναφέρεται σε μια συμπεριφορά όπως αυτή των Τι­τάνων, αλλά σε μια φύση η οποία εκδηλώνεται σε αυτούς. Η φύση λοιπόν είναι κάτι που υπάρχει εκ γενετής. Ο φιλόσοφος ισχυρίζεται πως ο άνθρωπος «μιμείται» αυτή τη φύση διότι η ανθρώπινη ψυχή έχει κληρονομήσει όχι μόνο την Τιτάνια φύση, αλ­λά και αυτήν του Διονύσου, η οποία είναι θετική.

Εκείνοι οι οποίοι επιδεικνύουν υπακοή στο νόμο αναπτύσσουν τη Διονυσιακή,[6] ενώ αυτοί οι οποίοι βρίσκονται σε τροχιά παρακμής, προσεγγίζουν διαρκώς την Τιτάνια φύση σε καθαρή μορφή. Γι’ αυτό το λόγο ο Πλάτων αναφέρει ότι επιδεικνύουν φύση Τιτάνια, διότι ήδη ενυπήρχε σε αυτούς, αλλά εμφανίζεται σε αυτούς τους ανθρώπους με τέτοια έ­νταση που τους κάνει να μοιάζουν στους ίδιους τους Τιτάνες, οι οποίοι αποτελούν την προέλευση και το παράδειγμα αυτής της φύσης. Επί πλέον, μια τέτοια ερμηνεία βρίσκεται σε συμφωνία με μια σειρά από αναφορές του Πλάτωνα, όπως το σώμα ως φυλακή, η εξιλέωση του αρχικού αμαρτήματος και άλλα πα­ρεμφερή θέματα.[7] Επίσης, αυτή η ερμηνεία βρί­σκει έρεισμα και σ’ ένα άλλο κείμενο το οποίο επί­σης ανήκει στους «Νόμους». [8]

Δεν είναι ούτε ανθρώπινο ούτε θεϊκό το κακό που τώρα σε παρακινεί να κατευθυνθείς προς το ιερόσυλο λείψανο, αλλά η έμφυτη ερεθιστικότητα των ανθρώπων λόγω παλαιών και βεβήλων α­δικημάτων, που ολέθρια πλανάται γύρω τους.

Σε αυτό το κείμενο επαναλαμβάνονται αναφορές σε μια φυσική τάση του ανθρώπου προερχόμενη α­πό «παλαιά αδικήματα», που δεν μπορεί να είναι άλλα από αυτά που διεπράχθησαν από τους Τιτάνες. Μια «έμφυτη τάση» δεν προέρχεται από την ίδια τη ζωή του ανθρωπίνου όντος, αλλά από τη σύ­στασή του ως είδους, την αρχική στιγμή. Ακόμη, μπορούμε να επικαλεστούμε και άλλες μαρτυρίες όσον αφορά την αρχαιότητα αυτού του μύθου. Ο Παυσανίας [9] αποδίδει στον Ονομάκριτο, τον οποίο οι Έλληνες τοποθετούσαν χρονικά στην κλασική περίοδο, την ίδρυση των ιεροτελεστιών του Διονύσου, κατά τις οποίες αναπαρίστατο ο τρό­πος με τον οποίο οι Τιτάνες προκαλούσαν το μαρ­τύριο του θεού.

Αυτό καταδεικνύει ότι ο Παυσανίας γνώριζε την ύπαρξη Διονυσιακών τελετών – αναμ­φίβολα μυστηριακών- κατά την κλασική περίοδο. Είναι πιθανό μια ιερή ιστορία, η οποία αφηγείται τη γένεση των ανθρώπων και την προέλευση του α­μαρτήματος το οποίο πρέπει να εξιλεωθεί, να α­παγγέλλονταν σε μυητικές τελετές οι οποίες θα ε­ξηγούσαν τη σωστή διαδικασία ώστε να επιτευχθεί ένας καλύτερος προορισμός στον άλλο κόσμο. Εν μέσω του 5ου αιώνα π.Χ. βρίσκουμε άλλη μια ενδιαφέρουσα μαρτυρία του Ηροδότου.[10]

Λένε οι Αιγύπτιοι ότι αυτοί που κυριαρχούν στον Καταχθόνιο κόσμο είναι η Δήμητρα και ο Διόνυσος. Ήταν, επίσης, οι Αιγύπτιοι αυτοί που πρώτοι διατύπωσαν τη δοξασία ότι η ψυχή του ανθρώπου είναι αθάνατη και ότι, μετά το θάνατο του σώματος, εισέρχεται σε άλλο ον που ξαναγί­νεται πάντα ζωντανό. Αφού περάσει από όλα τα ε­πίγεια όντα, τα θαλάσσια και τα πτερωτά, επα­νέρχεται στο σώμα ενός ανθρώπου που πρόκειται σύντομα να γεννηθεί και ολοκληρώνει αυτόν τον κύκλο σε τρεις χιλιάδες χρόνια. Υπάρχουν μερικοί Έλληνες, άλλοι πριν και άλλοι κατόπιν -τα ονόματα των οποίων, αν και γνωρίζω, δεν θα αναφέρω- που ακολούθησαν αυτή τη θεωρία σαν να ήταν δική τους.

Ο Ηρόδοτος μεταφράζει τα ονόματα των Αι­γυπτίων θεών κατά τέτοιον τρόπο, ώστε η Δήμητρα να αντιστοιχεί στην Ίσιδα και ο Διόνυσος στον Οσιρι. Όμως, σύμφωνα με την ομόφωνη μαρτυρία των αιγυπτιολόγων,[11] η θεωρία της μετεμψύχωσης αναμφίβολα δεν είναι αιγυπτιακή. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, αυτό που περισσότερο μας λυπεί είναι ότι ο ιστορικός δεν θέλησε να αναφέρει ρητά το ποιοι είναι οι Έλληνες – «κάποιοι πριν, κάποιοι κατόπιν»- τους οποίους α­ναφέρει ως υποστηρικτές αυτής της θεωρίας.

Όπως ήταν αναμενόμενο, στη σύγχρονη εποχή συζητήθη­κε πολύ το αν ο Ηρόδοτος αναφέρεται στους Ορφι­κούς και τον Πυθαγόρα, στους Ορφικούς και τον Εμπεδοκλή ή στον Πυθαγόρα και τον Εμπεδο­κλή. [12] Προσωπικά μου φαίνεται ως πιο πειστική η ερμηνεία του Μπέρκρετ (Burkret), σύμφωνα με την οποία ο Ηρόδοτος αναφέρεται στον Πυθαγόρα και τον Εμπεδοκλή, αλλά θεωρεί δεδομένο ότι οι Ορφι­κοί και ο Πυθαγόρας είναι ένα και το αυτό. [13]

Ο Ηρόδοτος δείχνει την ίδια έλλειψη σαφήνειας σε τρία χωρία (2,61· 132· 170) όπου αναφέρεται σε ιεροτελεστίες του Οσίριδος, τις οποίες δεν θεωρεί θεμιτό από θρησκευτικής πλευράς να μνημονεύσει. Στην Αίγυπτο, αυτές οι τελετές και οι μύθοι δεν ήταν μυστικά, ούτε και αποτελούσαν τμήματα μυστηρίων. Γι’ αυτό το λόγο, διάφοροι συγγραφείς [14] θεωρούν ότι αυτή η παράξενη σιωπή του ιστορικού εξηγείται μόνον εάν στην εποχή του, στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια των Βακχικών μυστηρίων, διη­γούνταν μια παρεμφερή ιστορία (το διαμελισμό του Διονύσου) στην οποία δεν ήταν όντως θεμιτό να αναφερθεί.

Τέλος, προερχόμενο από μια εποχή ακόμη πιο παλιά, διατηρούμε ένα απόσπασμα του Πινδάρου (6ος-5ος αιώνας π.Χ.) το οποίο ο Πλάτων μετέδωσε ως μαρτυρία της θεωρίας της μετεμψύχωσης, [15] όπου ο Θηβαίος ποι­ητής αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο οι ψυχές πρέπει να τιμωρηθούν για ένα «παλαιό αδίκημα» διαπραχθέν εις βάρος της Περσεφόνης (που δεν μπορεί να είναι άλλο από το θάνατο του γιου της Διονύσου από τους Τιτάνες, προγόνους των ανθρώ­πων), και στο πως θα ελευθερωθούν όταν επιτύχουν τη συγγνώμη της καταχθόνιας θεάς.[16] Σε ένα χρυσό έλασμα της Πελίννας [17] προσδιορίζεται πως είναι ο ίδιος ο Διόνυσος αυτός που γνωστοποιεί στη μητέρα του τη στιγμή κατά την οποία η ψυχή επι­τυγχάνει την απελευθέρωση: «Πες στην Περσεφό­νη ότι ο ίδιος ο Βάκχος σε ελευθέρωσε».
Alberto Bernabe

Πανεπιστήμιο Compluence της Μαδρίτης



Υποσημειώσεις:
-Ευχαριστώ θερμά την κ. Πηνελόπη Σταυριανοπούλου για την ελληνική μετάφραση του κειμένου.


Πηγή: Ελευθεροτυπία, Περιοδικό Ιστορικά, « Ορφέας και Ορφισμός / Ένας Χριστός πρό Χριστού», τεύχος 266, 23 Δεκεμβρίου 2004.

/fadedstar69.blogspot.com

10 σχόλια:

  1. Ορφική κοσμογονία - Οι βασικές Αρχές.

    Η Ορφική Κοσμογονία διδάσκει ότι ο Κόσμος δημιουργήθηκε από μια σειρά προϋπαρχουσών Αιτιών που ήσαν καθαρή Νόηση. Οι Αιτίες αυτές ονομάζονται Πρώτες Αρχές (εκ του άρχω) και είναι οι εξής:

    Η ΑΡΡΗΤΟΣ ΑΡΧΗ - Είναι το Τριαδικόν Έν (Νούς, Νόηση, Λόγος) αλλά και η Πρώτη Δυάς ( «Γή»/Ύλη - που είναι η δύναμη ένεκα της οποίας θα προέλθει κάθε μορφή ύλης- και «Ύδωρ»/πηγή κάθε μορφής ενέργειας. Αναφέρονται και με άλλες ονομασίες όπως: μεριστή και συνεχής δύναμη κ.ά.). Η Πρώτη Δυάς εξεπήγασε από το Έν. Οι Αρχές αυτές συναποτελούν τον Νοητό Κόσμο (απρόσιτο στην ανθρώπινη διάνοια), αϊδιο (= αγέννητο και αθάνατο), άπειρο και άχρονο.

    Ο XΡΟΝΟΣ - Αγήραος ή Ηρακλής (= Κλέος της Ήρας- ψυχής του Παντός, επειδή πραγματώνει την επιθυμία της έμψυχης Ύλης να γεννηθούν τα όντα). Τίθεται ως πρώτη κάπως προσιτή στη διάνοιά μας, γενετήσια των Πάντων («Πατρική») Αρχή. Γεννά τον Αιθέρα, το Χάος και το Έρεβος ( πρώτο Γεγονός του οντολογικού Γίγνεσθαι).

    ΤΟ ΩΟΝ - Γεννάται από τον Χρόνο και αναφύεται από το Χάος με την δημιουργική επίδραση του Αιθέρος και την κριτική (λογική-διακριτική) επενέργεια του «ισχυροτάτου και θείου» Πνεύματος. Με την συνέργεια των τριών αυτών δυναμικών πεδίων (Χάος, Αιθήρ+Χρόνος, Πνεύμα) δημιουργείται εντός του Χάους μια κωνοειδής σπείρα- Ύλιγγα- η οποία συμπεριφέρεται στο πρωταρχικό Πεδίο του Κενού-το Χάος-όπως ακριβώς συμπεριφέρεται μια Μαύρη Τρύπα. Παραλαμβάνει δηλαδή την δυνάμει αρνητική ύλη και ενέργεια και τις καθιστά θετικές. Όταν κορέννυται τις αποδίδει μεταστοιχειωμένες, οπότε επειδή ακριβώς είναι θετικής φύσεως καμπυλώνονται. Έτσι δημιουργείται η πρώτη χωροχρονική σφαίρα- το Ωόν.

    Ονομάζεται «πρώτο Όν» - πραγματικό υποκείμενο. Είναι σφαιρικό κατά το πρότυπο του Ενός. Μέσα στο Ωόν κυοφορείται ο Πρωτόγονος (= πρωτογενής) Φάνης- Μήτις- Ηρικεπαίος (= Φώς- Βουλή- Ζωή/Έρως) μέσα σε έναν υπέρθερμο πυρήνα του Ωού. · Ο θεός αυτός εξέρχεται όταν η θερμότητα εντός του Ωού υπερβαίνει τα όρια ανοχής του. Υπερίπταται και εγκαθίσταται άνωθεν του Ωού. Ιδρύει ως πολυδύναμος και πολυώνυμος, αλλά ενιαίος θεός, τον Κόσμο των Ιδεών (Νοερό Κόσμο). Ο Νοερός Κόσμος είναι ο αληθής Όλυμπος (= ολόλαμπος), τόπος έμπλεως φωτός, κατοικία των Ολυμπίων Θεών (όχι μόνον των 12) και γενέσεως των προτύπων όντων (των Ιδεών). ·

    Το Ωόν, μετά την αποβολή της περίσσειας θερμότητος, μετατρέπεται σε Ουρανό που είναι συμπαντικός χώρος σφαιρικός και ομαλός ο οποίος πληρούται από ελεύθερη ενέργεια και λεπτότατη, αδέσμευτη ύλη. Χαρακτηρίζεται και ορίζεται από την τέλεια περιφέρειά του (ούρον: από το «όρνυμι» -> ορμώμαι ->ουρανός). Οι διάφορες βαθμίδες των αλλαγών εντός του Ουρανού οδηγούν στην Γένεση του Πραγματικού (Αισθητού) Σύμπαντος των θετικών (πραγματικών/υλικών) Κόσμων-«Συμπάντων».

    Δύσκολες θεωρήσεις για τον πνευματικά ευνουχισμένο, από ξενόφερτες αντιλήψεις, άσοφο σημερινό άνθρωπο, αλλά γεμάτες Ομορφιά.
    Μόνο για τους Εκλεκτούς.

    Άθελα έρχονται στο νου μας τα λόγια του εθνικού μας ποιητή Δ. Σολωμού:
    "Κλείσε στην ψυχή σου την Ελλάδα και θα νιώσεις μέσα σου κάθε είδους μεγαλείο"



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΕΝ ΔΕΧΕΤΑΙ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ
    ΕΝΟΣ ΕΞΩΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΟΥ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ, ΟΠΩΣ
    Η ΕΒΡΑΪΚΗ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΓΕΜΑΤΗ ΑΣΥΝΑΡΤΗΣΙΕΣ.
    ΘΕΛΟΝΤΑΣ ΔΕ ΝΑ ΔΕΙΞΟΥΝ ΤΗΝ ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΑΣ , ΤΟ ΟΝΟΜΑΣΑΝ "ΚΟΣΜΟ",
    ΔΗΛΑΔΗ ΚΟΣΜΗΜΑ.

    ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΤΣΟΠΑΝΗΔΕΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ ΕΒΡΑΙΟΥΣ, Ο "ΠΑΝΣΟΦΟΣ" ΘΕΟΣ ΤΟΥΣ, ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ
    ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΤΟ ΦΩΣ ΚΑΙ ΤΗΝ..... ΤΕΤΑΡΤΗ ΤΟΝ ΗΛΙΟ!!

    ΚΙ ΑΝΑΡΩΤΙΕΤΑΙ ΚΑΘΕ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΟΣ:
    1. ΑΦΟΥ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ Ο ΗΛΙΟΣ, ΑΠΟ ΤΟΥ ΠΡΟΕΡΧΟΤΑΝ ΤΟ ΦΩΣ;

    2.ΤΑ ΦΥΤΑ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΜΕΡΑ, ΑΦΟΥ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΗΛΙΟΣ, ΠΩΣ ΓΙΝΟΤΑΝ Η ΦΩΤΟΣΥΝΘΕΣΗ;

    "Στην αρχή δημιούργησε ο Θεός τον ουρανό και τη γη... Και είπε ο Θεός: “Ας γίνει φως”· και έγινε φως. [...] Και είπε ο Θεός: “Ας βλαστήσει η γη χλωρό χορτάρι, που κάνει σπόρο, και καρποφόρο δέντρο που κάνει καρπό σύμφωνα με το είδος του, του οποίου το σπέρμα να είναι μέσα του επάνω στη γη”. Και έγινε έτσι... Και έγινε εσπέρα, και έγινε πρωί, ημέρα τρίτη. Και είπε ο Θεός: “Ας γίνουν φωστήρες στο στερέωμα του ουρανού, για να διαχωρίζουν την ημέρα από τη νύχτα· κι ας είναι για σημεία, και καιρούς, και ημέρες, και χρόνους· και ας είναι για φωστήρες στο στερέωμα του ουρανού, για να φέγγουν επάνω στη γη”. Και έγινε έτσι... Και έγινε εσπέρα, και έγινε πρωί, ημέρα τέταρτη" (Γένεσις, 1: 1-5, 11-19).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η ΛΜΨΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΦΩΤΙΖΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΟΠΩΣ ΕΔΩΣΕ Κ ΨΥΧΗ ΣΤΝ ΑΝΘΡΩΠΟ.ΑΣΥΝΑΡΤΗΣΙΕΣ ΕΙΝΑΊ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΤΕ ΕΣΕΙΣ.ΣΑΣ ΤΑ ΛΕΓΕ Κ ΠΛΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΗΔΙΕΣ ΤΟΥ ΗΣΙΟΔΟΥ.ΠΡΟΤΙΜΑΤ ΤΙΣ ΑΙΓΥΠΤΙΑΚΕΣ ΘΕΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΤΙΣ ΒΑΦΤΙΣΑΤΕ ΟΛΥΜΠΙΕΣ.ΕΊΠΑΜΕ Η ΣΟΦΙΑ ΣΑΣ ΦΘΑΝΕΙ ΜΕΧΡΙ ΕΚΕΙ.ΕΙΣΤΕ ΟΙ ΕΚΛΕΚΤΟΙ.ΜΕ ΓΚΕΥ ΘΕΟΥΣ,ΚΟΥΤΣΟΥΣ Κ ΜΠΕΚΡΗΔΕΣ.Α,ΞΕΧΑΣ ΕΧΕΤΕ Κ ΚΤΗΝΟΒΑΤΗ ΤΝ ΠΑΝΑ.ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΣΟΦΙΑ ΣΑΣ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΕ ΣΟΟΥ.Ο ΘΕΟΣ ΑΝΗΚΕΙ ΜΟΝΟ ΣΤΝ ΕΛΛΑΔΑ Κ ΛΕΓΕΤΑΙ ΔΙΑΣ,ΒΕΒΑΙΑ Ο ΗΡΟΔΟΤΟΣ ΤΝ ΕΛΕΓΕ ΑΙΓΥΠΤΙΟ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ.ΔΙΝΟΥΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΟΝΟΜΑΤΑ Κ ΕΤΣΙ ΤΑ ΒΑΦΤΙΖΟΥΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.ΟΥΑΟΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο ΘΕΟΣ ΔΙΝΕΙ ΖΩΗ ΣΤΑ ΦΥΤΑ ΣΤΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΠΑΝΤΟΥ.ΟΠΟΤΕ Ο ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙ ΠΡΩΤΑ ΤΙ ΕΣΤΙ ΘΕΟΣ.ΕΝΩ Ο ΟΥΡΑΝΟΣ,Ο ΚΡΟΝΟΣ Ο ΦΟΝΙΑΣ Κ Ο ΔΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ.ΕΣΕΝΑ ΣΕ ΕΦΑΓΕ Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΣΟΥ Η ΣΕ ΚΡΥΨΑΝΕ?ΟΥΑΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 2:18, 2:22 ΛΥΣΕ ΜΟΥ ΜΙΑ ΑΠΟΡΙΑ. ΤΙ ΖΟΡΙ ΤΡΑΒΑΣ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΚΑΠΟΙΟΣ
    ΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΝΕΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΟΗΣΙΕΣ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ;
    ΔΕΝ ΕΝΟΧΛΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ. ΕΝΟΧΛΕΙΣΑΙ ΕΣΥ ΠΟΥ ΛΕΣ ΟΤΙ ΕΙΣΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ;
    ΤΙ ΣΟΥ ΕΚΑΝΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΥΠΟΤΙΜΑΣ ΜΕ ΜΠΟΥΡΔΟΛΟΓΙΕΣ;
    ΓΡΑΨΕ ΜΑΣ ΕΝΑ, ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΩ ΕΝΑ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΕΠΙΤΕΥΜΑ
    ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ.
    ΜΗΠΩΣ ΕΙΣΑΙ ΕΒΡΑΙΟΣ ΚΑΙ ΜΑΣ ΤΟ ΠΑΙΖΕΙΣ ΕΛΛΗΝΑΣ;
    ΤΙ ΖΗΛΕΨΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΣΟΠΑΝΗΔΕΣ;

    ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΕΣΑΙ ΛΙΓΟ;;;
    ΑΝ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΘΑ ΖΟΥΣΕΣ ΑΚΟΜΑ ΣΕ ΣΠΗΛΑΙΑ.

    ΝΤΡΟΠΗ ΣΟΥ ΜΕΙΟΔΟΤΗ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΔΝ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΊ ΓΙΑΤΙ ΔΝ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΣΤΝ ΧΡΙΣΤΟ,ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΜΕ ΤΝ ΒΟΥΔΑ.ΔΝ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Κ ΜΕ ΤΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΑΛΛΑ ΜΕ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.ΑΝ ΕΙΧΕΣ ΜΥΑΛΟ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΣ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΟ.ΑΝ ΗΣΟΥΝ ΕΛΛΗΝΑΣ ΘΑ ΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ ΟΙ ΣΟΦΟΙ ΚΑΤΑΚΡΙΝΑΝΕ ΤΟ ΔΩΔΕΚΑΘΕΟ.ΑΝ ΗΣΟΥΝ ΕΛΛΗΝΑΣ ΔΝ ΘΑ ΕΛΕΓΕΣ ΕΛΛΗΝΑ ΤΝ ΑΙΓΥΠΤΙΟ ΔΙΑ ΠΟΥ ΠΗΓΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΡΩΕΣ.ΑΝ ΗΣΟΥΝ ΕΛΛΗΝΑΣ ΔΝ ΘΑ ΔΕΧΟΣΟΥΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΠΟΥ ΕΥΝΌΥΧΙΖΑΝΕ ΕΛΛΗΝΕΣ,ΠΟΥ ΣΦΑΖΑΝΕ ΚΟΣΜΑΚΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ ΣΕ ΚΟΥΤΣΌΥΣ Κ ΝΤΙΝΤΗΔΕΣ ΘΕΟΥΣ.ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ.ΠΟΛΛΟΙ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΕΒΡΑΙΟΙ ΤΟ ΠΑΙΖΟΥΝ ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΕΣ ΔΩΔΕΚΑΘΕΙΣΤΕΣ.ΜΕ ΡΩΤΑΣ ΤΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΔΩΣΑΝΕ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ Κ ΠΟΙΟΣ ΣΟΥ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΝ ΕΒΡΑΙΩΝ;ΔΕΝ ΜΕ ΑΦΟΡΑ Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥΣ.ΚΑΙ Η ΑΜΕΡΙΚΗ ΕΧΕΙ ΤΩΡΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΑ ΤΝ ΚΟΣΜΟ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΜΕΣΤΗΝ ΜΑΣΟΝΙΑ Κ ΑΠΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΑΣΤΑ ΝΑ ΠΑΝΕ ΕΙΝΑΙ.ΟΠΟΤΕ ΕΙΣΑΙ ΑΣΤΟΧΟΣ ΟΤΑΝ ΛΕΣ ΓΙΑ ΕΛΛΑΔΑ,ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ Κ ΟΤΙ ΠΟΛΕΜΑΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.ΕΣΥ ΠΟΛΕΜΑΣ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΧΩΡΑ.ΑΡΑ ΕΧΑΣΕΣ ΑΝΘΕΛΛΗΝΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΒΑΓΓΕΛΑ ΠΑΡΑ ΕΙΣΑΙ......
    ΣΕ ΒΑΡΕΣΑΙ ΚΑΤΑΚΟΥΤΕΛΑ.
    ΔΥΣΤΥΧΙΣΜΕΝΕ ΕΒΡΑΙΟΜΑΣΩΝΕ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. 8:24 ΣΥΜΦΩΝΏ Ο ΕΙΔΩΛΑΤΡΗΣ ΠΟΥ ΤΝ ΛΕΣ ΒΑΓΓΕΛΑ ΕΙΝΑΙ ΕΒΡΑΙΟΜΑΣΩΝΟΣ.ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΟ ΟΤΙ ΟΙ ΕΒΡΑΊΟΙ ΔΕΝ ΚΥΝΗΓΟΥΝ ΤΟΥΣ ΔΩΔΕΚΑΘΕΙΣΤΕΣ,ΜΟΝΟ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΚΥΝΗΓΌΥΝ.ΕΞΩ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΜΑΣΩΝΟΙ ΔΩΔΕΚΑΘΕΙΣΤΕΣ.ΖΗΤΩ Η ΕΛΛΑΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΕΣΥ 7:13 ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΓΑΝΥΜΙΔΗ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙΣ?ΤΥΧΕΡΕ ΑΝ ΣΕ ΒΡΕΙ Ο ΔΙΑΣ ΣΟΥ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙΣ ΚΑΛΑ Κ ΔΝ ΘΑ ΠΡΟΛΑΒΑΙΝΕΙΣ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΣΤΑ ΣΑΙΤ.ΑΛΛΑ ΩΣ ΠΟΤΕ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΟΡΘΙΟΣ?ΕΔΩ Κ ΠΟΣΟ ΚΑΙΡΟ ΔΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΤΣΕΙΣ ΓΙΑΤΙ ΑΡΑΓΕ???

    ΑπάντησηΔιαγραφή