Την αναβολή της προμήθειας των 2 μαχητικών stealth τεχνολογίας F-35A που είχε παραγγείλει η Τουρκία τον Ιανουάριο του 2012 ανακοίνωσε σήμερα η γενική Γραμματεία Αμυντικών...
Προμηθειών και Βιομηχανίας (SSM) της χώρας. Τα αεροσκάφη επρόκειτο να παραδοθούν το 2015 στην τουρκική Αεροπορία όχι στην Τουρκία αλλά στις ΗΠΑ όπου και θα παρέμεναν για τουλάχιστον 2 χρόνια πραγματοποιώντας δοκιμές και φαίνεται ότι η άρνηση των ΗΠΑ να μεταβούν στην Τουρκία αποτέλεσε ένα βασικό λόγο ανβολής της προμήθειας.
Εξ αυτού του λόγου, όμως, φαίνεται ότι υπάρχει μία εξέλιξη ακόμα δυσμενέστερη σε ότι αφορά τον συσχετισμό ισχύος Τουρκίας-Ελλάδας: Ενώ τα 2 F-35 πρακτικά δεν θα επηρέαζαν σε τίποτα την ισορροπία δυνάμεων (η παραγγελία για τα 100 F-35 με ημερομηνία έναρξης παραδόσεων το 2017 ισχύει) η Τουρκία φαίνεται ότι θέλει να "γλυκάνει το χάπι" στις ΗΠΑ και την Lockheed Martin και προχωρά στην παραγγελία 30 επιπλέον F-16 Αdv.!
Aς δούμε τις λεπτομέρειες της υπόθεσης: Σύμφωνα με την ανακοίνωση του SSM η απόφαση για την προμήθεια των 2 F-35 θα επανεξεταστεί εν ευθέτω χρόνο. Πληροφορίες αναφέρουν πως η ακύρωση της παραγγελίας αφορά δυσκολίες της αμερικανικής κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin να ικανοποιήσει συγκεκριμένα τουρκικά αιτήματα όπως και την παράδοση των αεροσκαφών στο χρονικό διάστημα που ήθελαν οι Τούρκοι.
Αυτό βέβαια σε καμία περίπτωση δε σημαίνει πως το πρόγραμμα ακυρώνεται για την Τουρκία. Το αντίθετο μάλιστα. Η τουρκική αμυντική βιομηχανία είναι έντονα αναμεμειγμένη σε αυτό καθώς έχει εξασφαλίσει ήδη υποκατασκευαστικό έργο ύψους 7 δισ. $ υπό τη μορφή ΕΒΕ (Επιστρεφόμενου Βιομηχανικού Έργου).
Για παράδειγμα η τουρκική αεροπορική βιομηχανία TAI κατασκευάζει το κεντρικό δομικό μέρος της ατράκτου του F-35 και μάλιστα πρόσφατα παρέδωσε στην Lockheed Martin το πρώτο από αυτά, ενώ άλλες εταιρείες εμπλέκονται στην παραγωγή μερών του κινητήρα F-135 αλλά και ηλεκτρονικών για το πιλοτήριο όπως η Aselsan.
Το πλέον ενδιαφέρον της εξέλιξης αυτής είναι η πρόθεση του SSM (ακόμη πάντως δεν έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση επ’ αυτού) να προχωρήσει σε παραγγελία ακόμη 30 F-16 block 50 Advanced φτάνοντας τα συγκεκριμένα αεροσκάφη στα 60 συνολικά, ανεβάζοντας έτσι το συνολικό αριθμό των προηγμένων F-16 (block 40/50/50+ Advanced) στα 226 με 230 μαχητικά συμπεριλαμβανομένων και των αναβαθμισμένων με το πρόγραμμα CCIP, έναντι 111 μαχητικών της ΠΑ (25 Mirage 2000-5, 30 F-16 Adv., 56 F-16 block 52+).
Ουσιαστικά μιλάμε για μια αναλογία 1:2 εις βάρος της ΠΑ, με το πρόγραμμα των F-35 να συνεχίζει να "τρέχει" από τις αρχές του 2017.
defencenet
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου