” Ετσι η ευγενική καταγωγή είναι μέν ωραίο πράγμα , αλλά προγονικόν αγαθόν ‘ ο
πλούτος είναι μέν πολύτιμο πράγμα , αλλ’ είναι απόκτημα τής τύχης , διότι πολλές φορές αυτή τόν αφαιρεί από εκείνους πού τόν έχουν καί τόν φέρνει είς άλλους πού δέν
συνέλαβαν ποτέ τοιαύτην ελπίδα.
Εξ άλλου ο πολύς πλούτος είναι εκτεθειμένος , ώς στόχος , είς εκείνους πού θέλουν
νά τοξεύουν τά ξένα βαλάντια , δηλ.είς κακοποιούς δούλους καί συκοφάντας καί τό χειρότερον απ` όλα είναι , ότι τόν πλούτον ημπορούν νά τόν έχουν καί άνθρωποι κακοηθέστατοι.
Η δόξα πάλιν είναι πράγμα σεβαστόν καί λαμπρόν , αλλά ουχί σταθερόν.
Η ομορφιά είναι περιπόθητος , αλλ` ολιγοχρόνιος.
Η υγεία είναι πολύτιμος , αλλ` ευμετάβολος.
Η σωματική δύναμις είναι αξιοζήλευτος , αλλ` ευκόλως καταβάλλεται από ασθένειαν η
από τό γήρας. Καί γενικά , άν κανείς υπερηφανεύεται διά τήν σωματικήν του δύναμιν ,
άς μάθει ότι ευρίσκεται εν πλάνη.
Οντως πόση είναι η ανθρώπινη δύναμις εν συγκρίσει μέ εκείνη τών άλλων ζώων ;
λ.χ τών ελεφάντων καί τών ταύρων καί τών λεόντων ;
Μόνον η παιδεία , απ` όσα ημείς έχομεν , είναι πράγμα αθάνατον καί θείον.
Καί δύο είναι μεταξύ όλων τά κυριώτατα στοιχεία είς τήν ανθρώπινην φύσιν , ο νούς
καί ο λόγος.
Καί ο μέ νούς είναι ο ανώτατος άρχων τού λόγου , ο δέ λόγος υπήκοος τού νού ,
πού ούτε η φορά τής τύχης δύναται νά τόν παρασύρη , ούτε η συκοφαντία νά τόν αφαιρέση , ούτε η ασθένεια νά τόν φθείρη , ούτε τό γήρας νά τόν βλάψη , διότι μόνον ο
νούς όσον παλαιούται , τόσον ανανεούται ‘ καί ο χρόνος πού είς τό πέρασμά του αφαιρεί όλα τά άλλα , είς τό γήρας προσθέτει τήν γνώσιν.
Καί ο πόλεμος ακόμη , ενώ σάν χείμαρρος παρασύρει τά πάντα καί τά φέρει εδώ καί
εκεί , μόνον τήν παιδείαν δέν μπορεί νά αφαιρέση.
Νομίζω δέ πώς ο Μεγαρεύς φιλόσοφος Στίλπων έδωκε μίαν αξιομνημόνευτον από
κρισιν , όταν ο Δημήτριος κυριεύσας τά Μέγαρα κατεδάφισεν εκ θεμελίων , ηρώτησε
τόν Στίλπωνα μήπως είχε χάσει τίποτε ‘ ” όχι ! μά τήν αλήθειαν ” τού είπε , ” διότι ο
πόλεμος δέν παίρνει μαζί του ώς λάφυρον τήν αρετήν” .
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ – ” ΠΕΡΙ ΠΑΙΔΩΝ ΑΓΩΓΗΣ “
Α) Στίλπων , επιφανής φιλόσοφος τής Μεγαρικής Σχολής , πού έζησε κατά τόν Δ’ π.χ
αιώνα.
Β) Δημήτριος , ο πολιορκητής ( 337-283 π.χ ) , επιφανής στρατηγός , γιός τού Αντίγονου , βασιλιά τής Μακεδονίας.
Πηγή
πλούτος είναι μέν πολύτιμο πράγμα , αλλ’ είναι απόκτημα τής τύχης , διότι πολλές φορές αυτή τόν αφαιρεί από εκείνους πού τόν έχουν καί τόν φέρνει είς άλλους πού δέν
συνέλαβαν ποτέ τοιαύτην ελπίδα.
Εξ άλλου ο πολύς πλούτος είναι εκτεθειμένος , ώς στόχος , είς εκείνους πού θέλουν
νά τοξεύουν τά ξένα βαλάντια , δηλ.είς κακοποιούς δούλους καί συκοφάντας καί τό χειρότερον απ` όλα είναι , ότι τόν πλούτον ημπορούν νά τόν έχουν καί άνθρωποι κακοηθέστατοι.
Η δόξα πάλιν είναι πράγμα σεβαστόν καί λαμπρόν , αλλά ουχί σταθερόν.
Η ομορφιά είναι περιπόθητος , αλλ` ολιγοχρόνιος.
Η υγεία είναι πολύτιμος , αλλ` ευμετάβολος.
Η σωματική δύναμις είναι αξιοζήλευτος , αλλ` ευκόλως καταβάλλεται από ασθένειαν η
από τό γήρας. Καί γενικά , άν κανείς υπερηφανεύεται διά τήν σωματικήν του δύναμιν ,
άς μάθει ότι ευρίσκεται εν πλάνη.
Οντως πόση είναι η ανθρώπινη δύναμις εν συγκρίσει μέ εκείνη τών άλλων ζώων ;
λ.χ τών ελεφάντων καί τών ταύρων καί τών λεόντων ;
Μόνον η παιδεία , απ` όσα ημείς έχομεν , είναι πράγμα αθάνατον καί θείον.
Καί δύο είναι μεταξύ όλων τά κυριώτατα στοιχεία είς τήν ανθρώπινην φύσιν , ο νούς
καί ο λόγος.
Καί ο μέ νούς είναι ο ανώτατος άρχων τού λόγου , ο δέ λόγος υπήκοος τού νού ,
πού ούτε η φορά τής τύχης δύναται νά τόν παρασύρη , ούτε η συκοφαντία νά τόν αφαιρέση , ούτε η ασθένεια νά τόν φθείρη , ούτε τό γήρας νά τόν βλάψη , διότι μόνον ο
νούς όσον παλαιούται , τόσον ανανεούται ‘ καί ο χρόνος πού είς τό πέρασμά του αφαιρεί όλα τά άλλα , είς τό γήρας προσθέτει τήν γνώσιν.
Καί ο πόλεμος ακόμη , ενώ σάν χείμαρρος παρασύρει τά πάντα καί τά φέρει εδώ καί
εκεί , μόνον τήν παιδείαν δέν μπορεί νά αφαιρέση.
Νομίζω δέ πώς ο Μεγαρεύς φιλόσοφος Στίλπων έδωκε μίαν αξιομνημόνευτον από
κρισιν , όταν ο Δημήτριος κυριεύσας τά Μέγαρα κατεδάφισεν εκ θεμελίων , ηρώτησε
τόν Στίλπωνα μήπως είχε χάσει τίποτε ‘ ” όχι ! μά τήν αλήθειαν ” τού είπε , ” διότι ο
πόλεμος δέν παίρνει μαζί του ώς λάφυρον τήν αρετήν” .
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ – ” ΠΕΡΙ ΠΑΙΔΩΝ ΑΓΩΓΗΣ “
Α) Στίλπων , επιφανής φιλόσοφος τής Μεγαρικής Σχολής , πού έζησε κατά τόν Δ’ π.χ
αιώνα.
Β) Δημήτριος , ο πολιορκητής ( 337-283 π.χ ) , επιφανής στρατηγός , γιός τού Αντίγονου , βασιλιά τής Μακεδονίας.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου