Γράφει ὁ ΝΙΚΟΣ Θ. ΥΦΑΝΤΗΣ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΑ 300 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ…
Ὁ Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, κατὰ κόσμο Κώνστας, γεννήθηκε στὸ χωριὸ Μέγα Δένδρο τῆς Αἰτωλίας τὸ 1714. Τὰ πρῶτα γράμματα τὰ ἔμαθε ἀπὸ τὸν ἱεροδιάκονο Γεράσιμο Λύτσικα στὴ Σιγδίτσα τῆς Παρνασσίδας. Τὴν ἐγκύκλιο μόρφωση, τὰ «γραμματικὰ» στὰ εἴκοσι χρόνια του ἄρχισε νὰ τὰ διδάσκεται ἀπὸ τὸν Ἱεροδιάκονο Ἀνανία. Πρὶν ἀπὸ τὸ 1750 πῆγε στὸ Ἅγιο Ὅρος. Στὴν Ἀθωνιάδα Σχολὴ τοῦ Ἁγίου Ὅρους τελείωσε τὰ «γραμματικὰ» καὶ διδάχτηκε τὴ Λογικὴ ἀπὸ τὸν ἐκ Μετσόβου διδάσκαλον Τζαρτζούλη, ποὺ ἦταν Σχολάρχης τῆς Ἀθωνιάδος Σχολῆς μετὰ τὸν Εὐγένιο Βούλγαρη, τὸν ὁποῖον ὁ Κοσμᾶς εἶχε ἐπίσης δάσκαλο. Στὴ Μονὴ Φιλοθέου τοῦ Ἁγίου Ὅρους κουρεύτηκε μοναχὸς καὶ χειροτονήθηκε ἱερομόναχος.
Τὸ 1760 τὸν βρίσκουμε στὴν Κωνσταντινούπολη, ὅπου διδάχτηκε τὴν ρητορικὴ ἀπὸ τὸν ἱερομόναχο ἀδερφὸ τοῦ Χρύσανθο. Στὴν Κωνσταντινούπολη παίρνει τὴν εὐλογία καὶ τὴν ἄδεια ἀπὸ τὸν Πατριάρχη Σωφρόνιο Β’ «τὸν ἐκ Δελβίνου» τῆς Ἠπείρου καὶ ἀρχίζει τὴν ἱεραποστολική του δράση, ποὺ....
θὰ συνεχιστεῖ ὡς τὸ θάνατό του (1779).
Ὁ θάνατος τὸν βρῆκε στὶς 24 Αὐγούστου 1779. Ὁ Κοὺρ Πασὰς τοῦ Μπερατιοῦ διέταξε τὴ θανάτωσή του. Ὁ Χότζας τῆς περιοχῆς τὸν παρέδωσε σὲ μιὰ ὁμάδα τούρκων, οἱ ὁποῖοι τὸν κρέμασαν σὲ ἕνα δέντρο ἔξω ἀπὸ τὸ χωριὸ Κολικόντασι, κοντὰ στὸ Μπεράτι, δίπλα στὸν Ἄψο ποταμό. Αὐτὸ ἦταν τὸ μαρτυρικὸ τέλος τοῦ Ἐθναπόστολου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ.
Νὰ ποῦμε μὲ βεβαιότητα ὅτι τὸ βάρος τοῦ ἱεραποστολικοῦ του ἔργου τὸ ἔριξε στὴν Ἤπειρο καί, κυρίως, στὸ Βόρειο τμῆμα της, ὅπου οἱ ἀλλαξοπιστίες, πραγματικὴ χιονοστιβάδα, ἀπειλοῦσαν μὲ ἀφανισμὸ τοὺς ὀρθόδοξους χριστιανοὺς τῆς περιοχῆς. Ὁ ἰσαπόστολος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ὁ Ἅγιος των Σκλάβων, κατὰ τὴν πρώτη του περιοδεία ἐπισκέφτηκε τὴν κωμόπολη τῆς Δρόβιανης. Ἡ Δρόβιανη κατὰ τοὺς παρελθόντες δύσκολους αἰῶνες ἐξέπεμπε πνευματικὸ φῶς καὶ ἐξέθρεψε ἐπιστήμονες, συγγραφεῖς, καθηγητές, δασκάλους, ἐπιχειρηματίες, οἱ ὁποῖοι κατὰ τὰ χρόνια τῆς ἀνείπωτης καταφρόνιας μετέδιδαν ἑλληνικὰ γράμματα καὶ ἑλληνικὴ παιδεία. Μὲ ζῆλο καὶ φιλοτιμία οἱ ἁπανταχοῦ Δροβιανίτες συντηροῦσαν τὰ ἐκπαιδευτικά τους ἱδρύματα. Ἀποτέλεσμα αὐτῆς τῆς στήριξης ἡ Δρόβιανη ἀναπτύχθηκε σὲ σπουδαῖο πνευματικὸ κέντρο καὶ βοήθησε στὴ διάδοση τῶν ἑλληνικῶν γραμμάτων. Ὁ Πατροκοσμᾶς, ὅταν ἐπισκέφτηκε τὴ Δρόβιανη, εὐχαριστήθηκε ποὺ βρῆκε τὰ σχολεῖα σὲ καλὴ κατάσταση.
Ὁ Ἐθναπόστολος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ὅταν ἡ ἐξωμοσία ἀπειλοῦσε μὲ ἀφανισμὸ τοὺς χριστιανικοὺς πληθυσμούς, ἔσωσε πολλὲς βορειοηπειρωτικὲς πόλεις καὶ χωριά. Οἱ διδαχὲς τοῦ ἔγιναν Εὐαγγέλιο γιὰ τὶς χριστιανικὲς κοινότητες. Ὁ Μολοσσὸς γράφει πὼς ἡ διδαχὴ ποὺ δημοσίευσε στὰ «Μακεδονικά» το 1900 ἀπαγγέλθηκε «εἰς τὸν περίβολον τῆς Εκκλησίας τῆς Παναγίας τῆς Δρόβιανης» τὸ 1767.
Ἀπ’ ὅπου περνοῦσε δίδασκε, νουθετοῦσε, συμβούλευε καὶ παρότρυνε νὰ ἱδρύουν καὶ νὰ συντηροῦν σχολεῖα γιὰ τὴν ἐκπαίδευση τῶν νέων. Περνώντας ἀπὸ τὴ Μουζίνα (χωριὸ στὸ δρόμο γιὰ τοὺς Ἁγίους Σαράντα μετὰ ἀπὸ τοὺς Γεωργουτσάτες) πληροφορήθηκε ὅτι δὲν εἶχαν σχολεῖα. Τοὺς ἔστειλε τὴν παρακάτω ἐπιστολή, παροτρύνοντας τοὺς Μουζινιῶτες νὰ ἱδρύσουν σχολεῖο. Ἡ ἐπιστολὴ ἔχει καταχωρηθεῖ ἀπὸ τὸν Ν. Μυστακίδη στὴ «Φωνὴ τῆς Ἠπείρου» (8-12-1895, φ.166) καὶ ἔχει ὡς ἑξῆς: «Εὐγενέστατοι, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, οἱ κατοικοῦντες τὴν χῶραν Μουζήναν σὰν ἀσπάζομαι καὶ παρακαλῶ τὸν Ἅγιον Θεὸν διὰ τὴν ψυχικὴν καὶ σωματικήν σας ὑγείαν. Ἐγώ, ἀδελφοί μου, ὡς δοῦλος ἀνάξιος Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ ἠμῶν, περιερχόμενος καὶ διδάσκων τὸ κατὰ δύναμιν τοὺς χριστιανοὺς μὲ ἄδειαν τῶν κατὰ τόπον ἀρχιερέων ἦλθα καὶ ἐδῶ εἰς τὴν χῶραν σας, καὶ βλέποντας ὅτι δὲν ἔχετε σχολεῖον νὰ διαβάζουν τὰ παιδιὰ σᾶς χωρὶς πληρωμήν, παρακίνησα τοὺς χριστιανοὺς καὶ ἔδωκαν τὸ κατὰ δύναμιν καὶ προαίρεσιν διὰ τὸ σχολεῖον σας, πρέπει καὶ ἡ εὐγένειά σας πάντες νὰ βοηθᾶτε πάντοτε τὸ σχολεῖον σᾶς ἐξ ἰδίων πόρων, ἢ κοινῶς ἀπὸ τὴν χῶραν ἢ καὶ ἀπὸ βακούφια διὰ νὰ λάβητε καὶ παρὰ Θεοῦ τὸν μισθόν σας καὶ τιμὴν παρ’ ἀνθρώπων. Εἶμαι δὲ καὶ ἐγὼ χρεώστης νὰ παρακαλῶ τὸν Κύριον τὸν εὐλογοῦντα τὰ πάντα, νὰ εὐλογήση καὶ τὴν χῶραν σας, καὶ νὰ σᾶς ἀξιώση νὰ ζήσετε καὶ ἐδῶ καλὰ καὶ θεάρεστα καὶ νὰ σᾶς βάλη καὶ εἰς τὸν παράδεισον καὶ νὰ χαίρεσθε καὶ νὰ εὐφραίνεσθε καὶ δοξάζετε τὴν ἁγίαν τριάδα, ἀμήν. Ἔβαλα δὲ καὶ ἐπίτροπον, μὲ τὴν γνώμην πάντων, τὸν πάπα – κὺρ Διαμάντην, καὶ ἐπιστάτας καὶ βοηθοὺς αὐτοῦ ὅλην τὴν χῶραν, μάλιστα δὲ τὸν πάπα – κὺρ Ντέντεν καὶ τὸν κὺρ Ἀθανάσιον τὸν Ζήση καὶ τὸν κὺρ Νίκα τοῦ Κυριάκου νὰ κυβερνήσουν τὸ σχολεῖον, καθὼς ὁ Κύριος τους φωτίσει. Ταῦτα καὶ ὑγιαίνετε ἐν Κυρίω.
αψοθ Ἰούλιος – Κοσμᾶς Ἱερομόναχος εὐχέτης».
Ὁ Πατροκοσμᾶς παρέμεινε δυὸ μέρες στὴ Δρόβιανη, νουθετώντας τοὺς κατοίκους νὰ ἔχουν ἀγάπη μεταξύ τους καὶ νὰ φροντίζουν γιὰ τὴ συντήρηση τῶν σχολείων, ὥστε τὰ παιδιὰ νὰ μαθαίνουν γράμματα δωρεάν. Τοὺς προέτρεψε νὰ πουλήσουν κάθε περιττὸ γιὰ νὰ ἐξοικονομηθοῦν χρήματα γιὰ τὰ σχολεῖα. «Θὰ ἠδύναντο, τοὺς εἶπε, τὰ σχολεῖα σας νὰ ἔχωσι διαρκεῖς πόρους ἄνευ δυσκολίας, ἐὰν πάντες ὑμεῖς οἱ κάτοικοι ἠθέλατε καὶ πρέπει νὰ θελήσητε ἴνα ἐκποιήσητε πᾶν περιττόν, οἴου μεταξωτοῦ, χρυσὰ καὶ ἀργυρᾶ ἐνδύματα καὶ κουμβιὰ νὰ τὰ ἀφιερώσητε ὅλα αὐτὰ εἰς τὰ σχολεῖα διὰ νὰ πωληθῶσι καὶ μὲ τὸν τόκον αὐτῶν τῶν χρημάτων νὰ διατηρῶνται τὰ σχολεῖα σᾶς διὰ νὰ μανθάνωσι δωρεὰν τὰ τέκνα σᾶς γράμματα».
Οἱ Δροβιανίτες ὑπάκουσαν στὶς συμβουλὲς τοῦ Πατροκοσμᾶ καὶ συγκεντρώθηκαν ἀρκετὰ χρήματα ἀπὸ τὴν ἐκποίηση τῶν περιττῶν. Πρῶτες οἱ γυναῖκες κατέθεσαν πρὸς πώληση τὰ ἐνδύματα καὶ τὰ χρυσαφικά τους καὶ ἀκολούθησαν καὶ οἱ ταξιδεμένοι ποὺ βρίσκονταν στὸ χωριό. Ἀπὸ τὶς πόλεις καὶ τὰ χωριὰ ποὺ περνοῦσε ὁ Ἅγιος ὅλοι οἱ κάτοικοι ἔβγαιναν νὰ τὸν προϋπαντήσουν. Ὡς ἑξῆς περιγράφει τὴν ὑποδοχὴ τοῦ Ἁγίου ἀπὸ τοὺς Δροβιανίτες ὁ Ν. Μυστακίδης (Φωνὴ τῆς Ἠπείρου, 8-12-1895, φ. 166): «Μόλις ἡ κωμόπολις αὕτη μαθοῦσα τὸν ἐρχομὸν τοῦ Ἁγίου τούτου ἤρξαντο αἱ κωδονοκρουσίαι, αἵτινες ἐφανέρωνον ἀπὸ τὸ ἐν ἄκρον εἰς τοῦ ἄλλου τὴν πραγματικήν του Ἁγίου ἄφιξιν, καὶ τὴν πρωτοβουλία των τότε Κωνσταντίνου Πρωτόπαπα, Ἀναγνώστου Σταύρου, Δρόσου Οἰκονόμου καὶ τοῦ ἐξάρχου κλπ. προυχόντων τότε τῆς Δρόβιανης, ἧς οἱ κάτοικοι ἀδιακρίτως μικροὶ τὲ καὶ μεγάλοι ἐξῆλθον πέρα τοῦ λόφου «Δήμητρα» καὶ ὑπεδέχθησαν αὐτὸν μετ’ ἀνοικτᾶς ἀγκάλας ἠσπάζετο εἰς, κατὰ τάξιν καὶ ἡλικίαν τὴν δεξιάν τοῦ Ἁγίου καὶ παραλαβόντες οἱ ἱερεῖς καὶ διδάσκαλοι ὠδήγησαν αὐτὸν εἰς τὴν αἴθουσαν ὑποδοχῆς».
Αὐτὰ τὰ ἐλάχιστα ἀπὸ τὸ πέρασμα τοῦ Πατροκοσμᾶ ἀπὸ τὴ Μουζίνα καὶ τὴν διήμερη παραμονή του στὴ Δρόβιανη. Οἱ Βορειοηπειρῶτες δικαιολογημένα θεωροῦν τὸν Πατροκοσμὰ σωτήρα τους καὶ πανηγυρίζουν στὴ μνήμη του ἀποδίδοντας τὴν εὐγνωμοσύνη τους πρὸς τὸν σεπτὸ Ἅγιο ποὺ παρέδωσε τὸ πνεῦμα του στὸ Κολικόντασι τοῦ Μπερατιοῦ.
Ὁ ἀγώνας τοῦ Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ γιὰ τὴ διατήρηση τῆς πίστης στὴν Ὀρθοδοξία καὶ τῆς Ἑλληνικῆς συνείδησης στοὺς πληθυσμοὺς τῆς Βορείου Ἠπείρου ἔχει ἀναγνωριστεῖ καὶ ἀπὸ ἐξέχουσες προσωπικότητες τῶν γραμμάτων καὶ τῆς ἐπιστήμης, οἱ ὁποῖοι μὲ εὐγνωμοσύνη ἀναφέρονται στὸν Ἅγιο Κοσμᾶ. Ο Κ. Ι. Ἄμαντας γράφει σχετικὰ γιὰ τὸν Ἅγιο Κοσμᾶ: «Εἶναι γνωστὸ ὅτι ὁ θρυλικὸς Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς στὴ Β. Ἤπειρο δούλεψε περισσότερο γιὰ τὸν χριστιανισμὸ καὶ γιὰ τὰ σχολεῖα καὶ ὅτι οἱ Τουρκαλβανοὶ τὸν «ἔπνιξαν μὲ σχοινὶ» στὰ 1779 κοντὰ στὸ Βεράτι. Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς εἶναι ἕνας ἀπὸ τοὺς πρώτους ποὺ μαρτύρησαν γιὰ τὸν χριστιανικὸ ἑλληνισμὸ τῆς Β. Ἠπείρου».
Καὶ ὁ Ν. Τωμαδάκης γράφει ἐπίσης: «Ἡ συνείδησις τῶν κατοίκων (Β. Ἠπείρου) ὑπῆρξε πάντοτε ἑλληνικὴ ἐκεῖ, ἀπὸ τῶν ἱστορικῶν χρόνων καὶ μέχρι τοῦ μαρτυρίου τοῦ μεγάλου ἱεραποστόλου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ (+1779), ὁ ὁποῖος εἰργάσθη διὰ τὴν στερέωσιν τῆς Χριστιανικῆς Πίστεως καὶ τὴν πρόοδον τῆς Παιδείας τῆς περιοχῆς ἐκείνης καὶ ἐμαρτύρησεν ὑπὲρ αὐτῶν καὶ τοῦ Ἔθνους ἠμῶν».
Καὶ ὁ Ἠπειρώτης, ὁ Γιαννιώτης Δημ. Σαλαμάγκας γράφει: «κανένας ἀπ’ τοὺς μεγάλους λογάδες δὲν εἶχε τόσους ἀναγνῶστες, ὅσες ψυχὲς εἶχεν αἰχμαλωτίσει μὲ τὰ λόγια τοῦ ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς, ὁ Πρῶτος Δάσκαλος τοῦ Γένους».
Πηγή: Πρωινός Λόγος
http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2014/04/blog-post_6971.html
Tο εκπαιδευτικό όραμα του Κοσμά όπως φαίνεται από τα δικά του λόγια:
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Ο ρόλος του σχολείου πρέπει να είναι θρησκευτικός και να προετοιμάζει τον άνθρωπο για το μοναστήρι: «Να μαζευθήτε όλοι να κάμετε ένα σχολείον καλόν, να βάλετε και επιτρόπους να το κυβερνούν, να βάνουν διδάσκαλον να μανθάνουν όλα τα παιδιά γράμματα, πλούσια και πτωχά. Διότι από το σχολείον μανθάνομεν τι είνε Θεός, τι είνε Αγία Τριάς, τι είνε Άγγελοι, δαίμονες, παράδεισος, κόλασις, αρετή, κακία· τι είνε ψυχή, σώμα κ.λ.π. Διότι χωρίς το σχολείον περιπατούμεν εις το σκότος· από το σχολείον ανοίγει το μοναστήριον» (Διδαχή Α΄).
«Και αν δεν σπουδάσης τα ελληνικά, αδελφέ μου, δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα οπού ομολογεί η Εκκλησία μας. Καλύτερον, αδελφέ μου, να έχης ελληνικόν σχολείον εις την χώραν σου, παρά να έχης βρύσες και ποτάμια· και ωσάν μάθης το παιδί σου γράμματα, τότε λέγετε άνθρωπος. Το σχολείον ανοίγει τας εκκλησίας· το σχολείον ανοίγει τα μοναστήρια» (Διδαχή Ε΄).
2. Το σχολείο έχει σαν σκοπό τη γνωριμία με την ορθοδοξία: «Διατί πάντα εις τα σχολεία γυμνάζονται οι άνθρωποι και ηξεύρουν και μανθάνουν το τι εστί ο Θεός, το τι είνε οι άγιοι άγγελοι, τι είνε οι καταραμένοι δαίμονες και το τι είνε η αρετή των δικαίων. Το σχολείον φωτίζει τούς ανθρώπους. Ανοίγουν τα ομάτια των ευσεβών και ορθοδόξων χριστιανών να μανθάνουν τα μυστήρια». (Διδαχή ΣΤ΄).
3. Οποιαδήποτε γνώση εκτός της ορθοδοξίας είναι του Διαβόλου: «Έμαθα και πέντε εξ ελληνικά και έμαθα πολλών λογιών γράμματα, εβραϊκά, τουρκικά, φράγκικα και από όλα τα έθνη, με την χάριν του Χριστού μας και πολλά τα εδιάβασα. Και όλα τα εθνικά κάλπικα τα ηύρα· όλα ευρέματα και σπέρματα του Διαβόλου, και κατά αλήθειαν, αδελφοί μου, τόσον τα εμελέτησα τα γράμματα». (Διδαχή Η΄).
4. Όσο για τις υπόλοιπες γνώσεις…: «Ωσάν εξέπεσεν το πρώτον τάγμα και έγιναν δαίμονες, τότε επρόσταξεν ο πανάγαθος Θεός και έγινεν ο κόσμος ούτος. Και από τον καιρόν οπού έκαμε τον κόσμον είνε 7288 χρόνοι…. Ο ήλιος, η σελήνη και τα άστρα είνε κολλημένα εις τον ουρανόν». (Διδαχή Α΄).
Αυτό ήταν το εκπαιδευτικό όραμα του Κοσμά του Αιτωλού.
Να ανοίξουν σχολεία όπου οι χριστιανοί (όχι οι «μιαροί» Έλληνες) να μαθαίνουν ελληνικά ώστε να καταλαβαίνουν το ευαγγέλιο (περί ιστορίας, φιλοσοφίας, μαθηματικών, φυσικών, ουδείς λόγος), να μάθουν την ορθόδοξη πίστη και να προετοιμαστούν για το μοναστήρι.
Το σχολείο αντιμετωπίζεται από τον Κοσμά σαν απαραίτητη προϋπόθεση για την προώθηση της ορθοδοξίας και όχι του έθνους, έννοια η οποία απουσιάζει παντελώς από τις διδαχές του.
Από πουθενά δεν προκύπτει ο εθνικός ρόλος της εκπαίδευσης.
Το κήρυγμα του Κοσμά του Αιτωλού δεν έχει καμία σχέση ούτε με το έθνος, ούτε με πατρίδα, ούτε με ανεξαρτησίες, ούτε με επαναστάσεις.
Δεν τον ενδιέφερε η αποτίναξη της δουλείας την οποία θεωρούσε ο ίδιος «θεόσταλτη» και «προς το συμφέρον μας», επειδή δεν πείραξε την πίστη μας αλλά μάλλον τον απασχολούσαν περισσότερο να μην ξυρίζονται οι άντρες: «Και εγώ βλέπω εδώ και είνε εξήντα και ογδοήντα χρονών γέροντες, και ακόμη ξυρίζονται. Δεν το εντρέπεσθε να ξυρίζεσθε; Δεν ήξευρεν ο Θεός οπού έδωκε τα γένεια;» (Διδαχή Α΄).
Παρακαλω μην ταιζετε τα τρολ.
Διαγραφή9:35 ΔΝ ΕΧΕΙΣ ΒΑΡΕΘΕΙ ΝΑ ΛΕΣ ΤΑ ΙΔΙΑ Κ ΤΑ ΙΔΙΑ?ΟΤΑΝ ΜΊΛΑΜΕ ΓΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ Κ ΘΕΟ ΠΟΥ ΚΟΛΛΑΕΙ Ο ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ?ΤΑ ΕΧΕΙΣ ΧΑΜΕΝΑ ΦΙΛΕ ΜΟΥ.ΠΗΓΑΙΝΕ ΣΤΝ ΠΥΘΑΓΟΡΑ ΝΑ ΣΟΥ ΠΕΙ ΜΕΣΑ ΑΠΤΟ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ ΘΕΩΡΗΜΑ ΓΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ ΚΤΛΠ ΠΟΥ ΛΕΣ.ΟΤΑΝ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗ ΕΛΛΑΔΑ ΧΤΙΖΕΙ ΣΧΟΛΕΙΑ,ΒΟΗΘΑΕΙ ΤΟΣΟΥΣ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΤΟΥ Κ ΔΙΝΕΙ ΤΗΝ ΖΩΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΥΤΑ ΔΝ ΣΌΥ ΦΤΑΝΟΥΝ?ΘΕΣ Κ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΑΠΤΙΣ ΔΙΔΑΧΕΣ ΠΟΥ ΝΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ?ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΣΟΥ ΕΊΝΑΙ ΑΠΕΡΙΣΚΕΠΤΑ Κ ΠΛΑΝΕΜΕΝΑ.ΟΤΑΝ ΕΛΕΓΕ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑNΟΥΝ ΑΣΧΗΜΙΕΣ Κ ΜΕΤΑ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΠΟΥ ΤΝ ΦΑΓΑΝΕ ΗΤΑΝ ΚΑΛΑ?ΟΤΑΝ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ 1/100 ΑΠΟ ΤΝ ΚΟΣΜΑ ΤΝ ΑΙΤΩΛΟ Κ ΔΩΣΕΙΣ ΤΗΝ ΖΩΗ ΣΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΛΑ ΝΑ ΜΊΛΗΣΕΙΣ ΕΣΥ Κ ΤΟ ΣΥΝΑΦΙ ΣΟΥ.ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΩΝ ΕΙΣΑΙ ΑΝΑΞΙΟΣ ΑΝΩΝΥΜΕ.ΒΑΓΓΕΛΑΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΒρέ μαλάκα 9.35 θεόσταλτη τήν θεωρούσε τήν βάρβαρη δουλεία τών τουρκοδολοφόνων ό Άγιος Κοσμάς? Γι αυτό τόν δολοφόνησαν ρέ σκατόμυαλε? Πές μας ρέ μαλάκα πόσα τσεπώνεις νά γράφεις ότι σού κατεβάσει τό σκατοκέφαλό σου? Αυτή είναι ή μοναδική σου εργασία? Νά γράφεις μαλακίες καί νά πληρώνεσαι?
ΑπάντησηΔιαγραφή«Ο Τούρκος ΔΕΝ βλάπτει την Πίστιν»
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Πατριαρχείο ήταν κάθετα αντίθετο με τις επαναστατικές ιδέες, γι’ αυτό και αφόρισε τους επαναστάτες και την Επανάσταση του ’21. Στέλνοντας τον Κοσμά Αιτωλό στην Ελλάδα επεδίωκε με την ανθελληνική, παθητική και χριστιανική μορφή της διδασκαλίας του να σβήνει άμεσα κάθε εμφανιζόμενη ελληνική επαναστατική φλόγα.
Ο Κοσμάς δεν αρκούνταν στη σιωπή, αλλά συμβούλευε καθαρά υποταγή στον Τούρκο κατακτητή. Δεν ήθελε να έχει σχέση με την Ελλάδα, ούτε με καμμία άλλη πατρίδα, τόνιζε πως πατρίδα όλων είναι ο ουρανός και συνιστούσε στους Ρωμιούς να παραμείνουν υποταγμένοι στους Τούρκους, που ήρθαν για να διαφυλαχθεί η ορθόδοξη πίστη από την εκ δυσμών απειλή.
Συνιστούσε ακόμα να προσεύχονται οι χριστιανοί, για να φωτίζει ο Θεός τον βασιλιά και τους «ζαπιτάδες», ώστε «να κυβερνούν τον κόσμο με πραότητα και δικαιοσύνη».
Δείγματα από αντιεπαναστατικές κι αντεθνικές διδαχές του Κοσμά:
• «Σας λυπάμαι για την περηφάνεια, οπού έχετε. Το ποδάρι μου εδώ δεν θα ξαναπατήση. Και εάν δεν αφήσετε αυτά τα πράγματα που κάνετε, την αυθαιρεσία και ληστεία, θα καταστραφήτε. Σε κείνο το κλαρί, που κρεμάτε τα σπαθιά σας, θά ‘ρθη μια μέρα που θα κρεμάσουν οι γύφτοι τα όργανά τους» (ελέχθη στο χωριό Άγιος Δονάτος Σουλίου, από το βιβλίο «Κοσμάς ο Αιτωλός» του Αυγ. Καντιώτη.)
• «Εμείς, χριστιανοί μου, δεν έχομεν εδώ πατρίδα… Δια τούτο και ο Θεός μας έβαλε τον νουν εις το επάνω μέρος, δια να στοχαζώμεθα πάντοτε την ουράνιον βασιλείαν, την αληθινήν πατρίδα μας» (Διδαχή Α , 1, Ι. Μενούνου).
• «Και βαθμοφόροι Τούρκοι μου παρέχουν τώρα την προστασίαν των. Ο καθείς από αυτούς επιζητεί την παρουσίαν του ιερωμένου εις τα χωριά, όπου έχουν τα φέουδά των, διότι ούτος παρακινεί τους Έλληνας να φέρωνται νομοταγώς και να πληρώνουν τα δικαιώματα εις τους φεουδάρχας των» (Κ. Μέρτζιου, «Το εν Βενετία», σελ. 6). Στη διδαχή αυτή φαίνεται καθαρά ο ρόλος του κλήρου κατά την Τουρκοκρατία. Στο χειρόγραφο 12 της Μονής Λευκοπηγής αναγράφεται, ότι ο Κοσμάς παρακίνησε τους οπλοφόρους από τους ακροατές του να παραδώσουν τα όπλα «εις τους ζαπιτάδες» (Φ. Μιχαλόπουλος, «Κοσμάς ο Αιτωλός», σελ. 271).
• «Να ρίψετε τ’ άρματα και να ελπίζετε εις τον Θεόν» (Παπά-Αρσενίου Βλιαγκόφτη, ΙΓ Πάτρια).
Θα προσευχομαι για σενα για να σε γιατρεψει ο Θεος απο πασαν νοσο και πασαν μαλακιαν αγαπητε αμορφωτε παγανιστη
Διαγραφή10:03 ΓΙΑΤΙ ΖΟΡΙΖΕΣΑΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΟΤΙ ΕΙΣΑΙ ΑΝΟΗΤΟΣ?ΣΟΥ ΕΙΠΑΜΕ ΟΤΙ ΑΡΝΟΥΜΑΣΤΕ ΝΑ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΧΘΟΥΜΕ?Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ ΑΠΕΥΘΕΙΝΟΤΑΝ ΣΕ ΝΟΗΜΟΝΕΣ ΓΙΑ ΑΥΤΟ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΝ ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΠΑΝΤΟΥ.ΕΣΥ ΠΟΥ ΔΝ ΕΧΕΙΣ ΝΟΥ Κ ΟΤΙ ΣΟΥ ΠΛΑΣΑΡΟΥΝ ΜΑΣ ΤΑ ΛΕΣ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΜΙΑ ΖΩΗ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ.ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΟΥΡΑΝΟΣ,ΕΣΥ ΤΙ ΦΟΒΑΣΑΙ?ΜΗΝ ΜΑΣ ΠΑΡΕΙ Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ?ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ CΟΡΥ ΡΑSΤΕ Κ ΝΑ ΓΙΝΕΣΑΙ ΡΕΖΙΛΙ.ΣΤΟ ΞΑΝΑΛΕΩ ΧΤΙΣΕ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΟΥ ΕΧΤΙΣΕ Ο ΑΓΙΟΣ,ΒΟΗΘΑ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΟΥ ΔΩΣΕ ΤΝ ΖΩΗ ΣΟΥ ΓΙΑ ΤΝ ΕΛΛΑΔΑ Κ ΜΕΤΑ ΕΛΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙΣ ΕΣΥ Κ ΤΟ ΣΥΝΑΦΙ ΣΌΥ.ΜΕ ΤΟ ΚΟΒΕΙΣ Κ ΝΑ ΡΑΒΕΙΣ Κ ΝΑ ΜΕΤΑΦΡΑΖΕΙΣ ΟΠΩΣ ΘΕΣ ΤΝ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΚΟΣΜΑ ΑΠΛΑ ΔΕΙΧΝΕΙΣ ΤΙ ΡΟΛΟ ΒΑΡΑΣ.ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΔΙΝΕΙ ΤΝ ΖΩΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΝ ΕΛΛΑΔΑ,Ο 200 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΟΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΝΕΙ ΤΟΥΜΠΕΚΊ Κ ΣΕΒΕΤΑΙ ΤΟ ΑΊΜΑ ΠΟΥ ΕΧΥΣΕ Ο ΆΓΙΟΣ.ΕΚΤΟΣ Κ ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΕΒΡΑΊΟΣ Κ ΣΕ ΤΣΟΥΖΕΙ ΠΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΌΥΣΕ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙOΥΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΣΧΗΜΙΕΣ ΤΟΥΣ.ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕΣ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ ΠΟΥ ΔΩΣΑΝΕ ΤΟ ΑΙΜΑ ΤΟΥΣ ΟΙ ΒΑΡΒΑΡΟΙ ΔΝ ΣΕΒΟΝΤΑΙ.ΒΑΓΓΕΛΑΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΡΙΝ ΤΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ ΠΟΥ ΗΜΑΣΤΑΝ ΥΠΟ ΡΩΜΑΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΓΙΑ ΧΡΟΝΙΑ,ΕΛΕΓΕ ΚΑΝΕΙΣ ΔΩΔΕΚΑΘΕΙΣΤΗΣ ΠΑΜΕ ΓΙΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ?ΕΚΕΙ ΔΝ ΛΕΣ ΤΙΠΟΤΑ.ΜΩΚΟ.ΦΩΝΑΞΕ ΔΥΝΑΤΑ ΑVΕ CΕΖΑR Κ ΠΟΥΛΑ ΠΝΕΥΜΑ ΑΠΤΝ ΚΑΝΑΠΕ Κ ΜΕΣΩ ΛΑΠΤΟΠ.ΕΛΛΗΝΑΡΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗ.ΔΝ ΣΕ ΕΙΔΑ ΠΟΥ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΠΑΡΑΒΙΑΖΟΥΝ ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΝΑ ΡΙΧΝΕΙΣ ΚΑΝΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ Η ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ ΤΟΥΣ.ΑΣΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ Κ ΔΕΙΞΕ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΠΟΣΟ ΜΑΓΚΑΣ ΕΙΣΑΙ.ΒΑΓΓΕΛΑΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή