Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Σέρ Στήβεν Ράνσιμαν
Οἱ λόγιοι τῆς Δύσης ὑποστηρίζουν μερικὲς φορὲς πώς ἡ συνέχεια τῆς ἑλληνικῆς ἱστορίας εἶχε διακοπεῖ στὴ διάρκεια τῆς Βυζαντινῆς περιόδου. Ἐπισημαίνουν ὅτι οἱ Βυζαντινοὶ εἶχαν μεικτὴ φυλετικὴ προέλευση, ὅτι, ὀνομάζονταν Ρωμαῖοι, χρησιμοποιώντας τὴ λέξη «Ἕλλην» γιὰ τοὺς εἰδωλολάτρες, ὅτι τὰ Ἑλληνικὰ πού μιλοῦσαν ἦταν μία ὑποβαθμισμένη γλῶσσα μὲ πολλὰ ξενόφερτα στοιχεῖα, καὶ πώς ἡ θρησκεία καὶ ἡ νοοτροπία τους εἶχαν ἀπομακρυνθεῖ πολὺ ἀπὸ αὐτὴ τῶν Ἑλλήνων τῆς κλασσικῆς ἐποχῆς.
Ὑπάρχει κάποια δόση ἀλήθειας σὲ ὅλες αὐτὲς τὶς κριτικὲς οἱ λόγιοι ὅμως πού τὶς ἀσκοῦν ξεχνοῦν πώς κανένα ἀνεπτυγμένο ἔθνος δὲν μπορεῖ νὰ ἰσχυριστεῖ τέλεια φυλετικὴ καθαρότητα καὶ πώς ὁποιαδήποτε γλῶσσα διαμέσου τῶν αἰώνων ἀλλάζει καὶ ἀφομοιώνει ξένες λέξεις καὶ συνήθως χρησιμοποιεῖ μία πιὸ ἁπλουστευμένη γραμματική. Ξεχνοῦν ἐπίσης πώς οἱ πρῶτοι Χριστιανοὶ Πατέρες ἦταν ἄνθρωποι βαθιὰ ριζωμένοι στὴν κλασσικὴ σκέψη καὶ τὸ ἐπίτευγμά τους ἦταν ἡ ἑρμηνεία τῆς Χριστιανικῆς διδασκαλίας μὲ ὅρους τῆς παλαιότερης Ἑλληνικῆς φιλοσοφίας.
Ἐπὶ πλέον οἱ Βυζαντινοί, ἂν καὶ ἀπέφευγαν τὴ λέξη «Ἕλλην», θεωροῦσαν τὸν ἑαυτὸ τους κληρονόμο τοῦ κλασσικοῦ Ἑλληνικοῦ παρελθόντος. Ἡ ἐκπαίδευσή τους εἶχε τὶς βάσεις της πάνω σὲ αὐτὸ καιμάθαιναν, ὅπως ἔλεγαν οἱ ἴδιοι, νὰ «ἑλληνίζουν» τὴ γλῶσσα τους. Τὸ ἀγαπητό τους ἀνάγνωσμα, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ τοὺς Βίους τῶν Ἁγίων, ἦταν τὰ ἔργα τοῦ Ὁμήρου.
Ἂν εἶναι ἀναγκαία μία ἀπόδειξη γιὰ τὴν συνέχεια τῆς Ἑλληνικῆς Ἱστορίας, αὐτὴ παρέχεται ἀπὸ τὴν κατὰ καιροὺς ἀναβίωση τοῦ ἐνδιαφέροντος γιὰ τοὺς κλασσικοὺς συγγραφεῖς, ποὺ ἐπαναλαμβάνεται σὲ ὅλη τὴ διάρκεια τῆς Βυζαντινῆς ἱστορίας. Καμμία ἀπὸ αὐτὲς τὶς ἀναβιώσεις δὲν εἶναι, τόσο ἐκπληκτική, ὅσο αὐτὴ ποὺ ὀνόμασα Τελευταία Βυζαντινὴ Ἀναγέννηση. Συνέβη τὴν ἐποχὴ πού ἡ Αὐτοκρατορία φθειρόταν πολιτικὰ καὶ ἦταν γραφτό της νὰ ἐξαφανιστεῖ σύντομα. Ποτὲ ἄλλοτε ὅμως δὲν ὑπῆρχαν τόσοι λόγιοι πού νὰ ἦταν ἀφιερωμένοι στὴν ἑρμηνεία καὶ τὴν ἀνανέωση τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς σκέψης καὶ στὴ διαφύλαξη τῆς ἑλληνικῆς παράδοσης. Ἀκόμη καὶ ἡ λέξη «Ἕλλην» ἀνέκτησε τὸ ἀρχαῖο της νόημα. Καί, εὐτυχῶς γιὰ τὸν πολιτισμὸ ὅλης τῆς Εὐρώπης, αὐτὴ ἡ τελευταῖα βυζαντινὴ ἀναγέννηση ἐμφανίστηκε σὲ μία στιγμὴ τῆς ἱστορίας πού οἱ Δυτικοὶ λόγιοι ἦταν προετοιμασμένοι νὰ ἀνακαλύψουν καὶ νὰ ἐκτιμήσουν τὸ μορφωτικὸ κόσμο πού κρατοῦσαν ζωντανὸ οἱ λόγιοι τοῦ Βυζαντίου.
Πηγή
Σέρ Στήβεν Ράνσιμαν
Οἱ λόγιοι τῆς Δύσης ὑποστηρίζουν μερικὲς φορὲς πώς ἡ συνέχεια τῆς ἑλληνικῆς ἱστορίας εἶχε διακοπεῖ στὴ διάρκεια τῆς Βυζαντινῆς περιόδου. Ἐπισημαίνουν ὅτι οἱ Βυζαντινοὶ εἶχαν μεικτὴ φυλετικὴ προέλευση, ὅτι, ὀνομάζονταν Ρωμαῖοι, χρησιμοποιώντας τὴ λέξη «Ἕλλην» γιὰ τοὺς εἰδωλολάτρες, ὅτι τὰ Ἑλληνικὰ πού μιλοῦσαν ἦταν μία ὑποβαθμισμένη γλῶσσα μὲ πολλὰ ξενόφερτα στοιχεῖα, καὶ πώς ἡ θρησκεία καὶ ἡ νοοτροπία τους εἶχαν ἀπομακρυνθεῖ πολὺ ἀπὸ αὐτὴ τῶν Ἑλλήνων τῆς κλασσικῆς ἐποχῆς.
Ὑπάρχει κάποια δόση ἀλήθειας σὲ ὅλες αὐτὲς τὶς κριτικὲς οἱ λόγιοι ὅμως πού τὶς ἀσκοῦν ξεχνοῦν πώς κανένα ἀνεπτυγμένο ἔθνος δὲν μπορεῖ νὰ ἰσχυριστεῖ τέλεια φυλετικὴ καθαρότητα καὶ πώς ὁποιαδήποτε γλῶσσα διαμέσου τῶν αἰώνων ἀλλάζει καὶ ἀφομοιώνει ξένες λέξεις καὶ συνήθως χρησιμοποιεῖ μία πιὸ ἁπλουστευμένη γραμματική. Ξεχνοῦν ἐπίσης πώς οἱ πρῶτοι Χριστιανοὶ Πατέρες ἦταν ἄνθρωποι βαθιὰ ριζωμένοι στὴν κλασσικὴ σκέψη καὶ τὸ ἐπίτευγμά τους ἦταν ἡ ἑρμηνεία τῆς Χριστιανικῆς διδασκαλίας μὲ ὅρους τῆς παλαιότερης Ἑλληνικῆς φιλοσοφίας.
Ἐπὶ πλέον οἱ Βυζαντινοί, ἂν καὶ ἀπέφευγαν τὴ λέξη «Ἕλλην», θεωροῦσαν τὸν ἑαυτὸ τους κληρονόμο τοῦ κλασσικοῦ Ἑλληνικοῦ παρελθόντος. Ἡ ἐκπαίδευσή τους εἶχε τὶς βάσεις της πάνω σὲ αὐτὸ καιμάθαιναν, ὅπως ἔλεγαν οἱ ἴδιοι, νὰ «ἑλληνίζουν» τὴ γλῶσσα τους. Τὸ ἀγαπητό τους ἀνάγνωσμα, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ τοὺς Βίους τῶν Ἁγίων, ἦταν τὰ ἔργα τοῦ Ὁμήρου.
Ἂν εἶναι ἀναγκαία μία ἀπόδειξη γιὰ τὴν συνέχεια τῆς Ἑλληνικῆς Ἱστορίας, αὐτὴ παρέχεται ἀπὸ τὴν κατὰ καιροὺς ἀναβίωση τοῦ ἐνδιαφέροντος γιὰ τοὺς κλασσικοὺς συγγραφεῖς, ποὺ ἐπαναλαμβάνεται σὲ ὅλη τὴ διάρκεια τῆς Βυζαντινῆς ἱστορίας. Καμμία ἀπὸ αὐτὲς τὶς ἀναβιώσεις δὲν εἶναι, τόσο ἐκπληκτική, ὅσο αὐτὴ ποὺ ὀνόμασα Τελευταία Βυζαντινὴ Ἀναγέννηση. Συνέβη τὴν ἐποχὴ πού ἡ Αὐτοκρατορία φθειρόταν πολιτικὰ καὶ ἦταν γραφτό της νὰ ἐξαφανιστεῖ σύντομα. Ποτὲ ἄλλοτε ὅμως δὲν ὑπῆρχαν τόσοι λόγιοι πού νὰ ἦταν ἀφιερωμένοι στὴν ἑρμηνεία καὶ τὴν ἀνανέωση τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς σκέψης καὶ στὴ διαφύλαξη τῆς ἑλληνικῆς παράδοσης. Ἀκόμη καὶ ἡ λέξη «Ἕλλην» ἀνέκτησε τὸ ἀρχαῖο της νόημα. Καί, εὐτυχῶς γιὰ τὸν πολιτισμὸ ὅλης τῆς Εὐρώπης, αὐτὴ ἡ τελευταῖα βυζαντινὴ ἀναγέννηση ἐμφανίστηκε σὲ μία στιγμὴ τῆς ἱστορίας πού οἱ Δυτικοὶ λόγιοι ἦταν προετοιμασμένοι νὰ ἀνακαλύψουν καὶ νὰ ἐκτιμήσουν τὸ μορφωτικὸ κόσμο πού κρατοῦσαν ζωντανὸ οἱ λόγιοι τοῦ Βυζαντίου.
Πηγή
O ιστορικός βίος της αρχαίας Ελλάδας τερματίζεται οριστικά με την ανακήρυξη του χριστιανισμού επίσημης θρησκείας του Βυζαντίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜετά την επέκταση και εδραίωση του χριστιανισμού, ο ελληνικός πολιτισμός ταυτίζεται με την ειδωλολατρία. Η φανατική αντιπαλότητα ανάμεσα στην Εκκλησία και στις διάφορες φιλοσοφικές σχολές στην Αθήνα και τις άλλες πόλεις, το μίσος κατά του ελληνικού πολιτισμού, θα εγείρει τέτοια ανθελληνική λαίλαπα που τελικά το μόνο που θα μείνει να θυμίζει κάτι απ΄την κλασική Ελλάδα είναι η γλώσσα.
Ακόμα και η λέξη Έλληνας ήταν υβριστική και σήμαινε τον ειδωλολάτρη, τον άπιστο.
Η πιο διαδεδομένη γλώσσα τον καιρό εκείνο στη λεκάνη της ανατολικής μεσογείου ήταν η απλή ελληνική (δημοτική) κι αυτή φυσικά διάλεξε η νέα θρησκεία για την εξάπλωσή της.
Παρόλα αυτά το μωσαϊκό των λαών που κατοικούσε στη βυζαντινή αυτοκρατορία δεν είχε καμία συνείδηση ότι καταγόταν από τους αρχαίους έλληνες. Μέχρι και το 10ο μ.χ. αιώνα αποκαλούσαν τους εαυτούς τους ρωμαίους και το κράτος ρωμαϊκή βασιλεία που δεν ήταν παρά η συνέχεια της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας στην ανατολή.
Ακόμη και η ονομασία βυζαντινή αυτοκρατορία είναι πολύ μεταγενέστερη.
Όταν αναφερόμαστε στα βυζαντινά χρόνια μπορούμε να μιλάμε για χριστιανική αυτοκρατορία αλλά σε καμία περίπτωση για ελληνική.
Οι μύθοι που θέλουν τους υπηκόους της βυζαντινής αυτοκρατορίας να έχουν ασπαστεί τον ελληνικό πολιτισμό και να έχουν ομογενοποιηθεί γύρω απ’ αυτόν και γύρω από τη γλώσσα, μόνο στη σφαίρα της νοσηρότερης φαντασίας μπορούν να ανήκουν.
Οι κάτοικοι του ελλαδικού χώρου είχαν πλήρη άγνοια της ελληνικής ιστορίας, δεν είχαν δηλαδή εθνική συνείδηση. Εξάλλου και η σύνθεση του πληθυσμού μετά τις αλλεπάλληλες σφαγές των βυζαντινών, τις σταυροφορίες, τους αποικισμούς και τις μετακινήσεις πληθυσμών μόνο ελληνική δε μπορεί να χαρακτηρισθεί το Βυζάντιο.
Πρόκειται για ένα συνονθύλευμα λαών που περιλαμβάνει ολίγους παλαιοελλαδίτες (ρωμιούς), σλάβους, βούλγαρους, αρβανίτες, βλάχους, άραβες (στη Ρόδο και στη Κρήτη), εβραίους κ.α
Κατά την οθωμανοκρατία η είσπραξη των φόρων υπήρξε η βασική και πλέον προσοδοφόρα αρμοδιότητα των προυχόντων, ενώ με το καιρό τους παραχωρήθηκαν και διοικητικές, δικαστικές και αστυνομικές αρμοδιότητες από τους Οθωμανούς, στους οποίους δεν ήταν αναγκασμένοι να λογοδοτούν για τον τρόπο άσκησης τους παρά μόνο για τα αποτελέσματά τους.
Στην αβάσταχτη φορολογία του τουρκικού κράτους με τον κεφαλικό, τη δεκάτη και τους διάφορους άλλους έκτακτους φόρους ερχόταν να προστεθεί κι ο φόρος που κάθε χριστιανός ραγιάς έπρεπε να καταβάλει στην Εκκλησία, ο επονομαζόμενος ρόγα ή ζητεία που άγγιζε το 1/3 του ετήσιου εισοδήματος κάθε χριστιανικής οικογένειας.