Μπορείτε να μας βρείτε σε ένα ιστολόγιο για την ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ...ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑ 2 και ένα ιστολόγιο για την ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ...ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑ 3.Με τιμή,
Πελασγός και συνεργάτες


ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ : Η "ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑ" ΠΕΡΝΑΕΙ ΣΕ ΦΑΣΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ. ΜΕΙΝΕΤΕ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΟΙ.. ΣΥΝΤΟΜΑ...


«Το Γένος ποτέ δεν υποτάχθηκε στο Σουλτάνο! Είχε πάντα το Βασιλιά του, το στρατό του, το κάστρο του. Βασιλιάς του ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς, στρατός του οι Αρματωλοί και κλέφτες, κάστρα του η Μάνη και το Σούλι»

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2014

"Τοις βασιλεύσι" ή "τοις ευσεβέσι"; Απάντηση σε "προοδευτική" (και ανιστόρητη) απορία


Πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου

Απολυτίκιο.
Σῶσον, Κύριε, τὸν λαόν σου καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου, νίκας τοῖς βασιλεῦσι κατὰ βαρβάρων δωρούμενος, καὶ τὸ σὸν φυλάττων διὰ τοῦ Σταυροῦ σου πολίτευμα
Κοντάκιο.
Ὁ ὑψωθεὶς ἐν τῷ Σταυρῷ ἑκουσίως, τῇ ἐπωνύμῳ σου καινῇ πολιτείᾳ, τοὺς οἰκτιρμούς σου δώρησαι, Χριστὲ ὁ Θεός. Εὔφρανον ἐν τῇ δυνάμει Σου, τοὺς πιστοὺς βασιλεῖς ἡμῶν, νίκας χορηγῶν αὐτοῖς, κατὰ τῶν πολεμίων· τὴν συμμαχίαν ἔχοιεν τὴν σήν, ὅπλον εἰρήνης, ἀήττητον τρόπαιον.

Τα παραπάνω τροπάρια της Υψώσεως του Σταυρού (Απολυτίκιο και Κοντάκιο) είναι δημιουργήματα μιας άλλης εποχής. Τότε που ο πρώτος πολίτης του κράτους, ο άρχοντας,ο Κυβερνήτης, είχε τον τίτλο «βασιλεύς». Επίσης την ίδια εποχή, όπως μας λέει η ιστορία, ο χριστιανικός λαός του Βυζαντίου είχε να αντιπαλέψει με λαούς που επιβουλεύονταν την χριστιανική πίστη. Από την άποψη αυτή αν εξετάσουμε το θέμα, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι δικαιολογημένα χρησιμοποιούνται αυτοί οι όροι .

Όμως οι όροι «βάρβαροι» και «βασιλείς» σκανδαλίζουν πολλούς πιστούς, επειδή ο θεσμός της βασιλείας έχει εκλείψει σχεδόν στις σύγχρονες δημοκρατικές πολιτείες και βάρβαροι λαοί αντικειμενικά δεν υπάρχουν.

Έτσι έγινε προσπάθεια αντικατάστασης των λέξεων «τοις βασιλεύσι» και «κατά βαρβάρων» με τις αντίστοιχες «τοις ευσεβέσι» και «κατ΄εναντίων».

Όμως η αυθαίρετη αυτή αντικατάσταση δημιουργεί την ανάγκη να αντικατασταθούν και παρόμοιες λέξεις και σε άλλα τροπάρια της εκκλησιαστικής υμνογραφίας, όπως π.χ .στα πολυσυνηθισμένα κοντάκια της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού (…εύφρανον εν τη δυνάμει Σου τους πιστούς βασιλείς ημών, νίκας χορηγών αυτοίς κατά των πολεμίων) και της Υπαπαντής( ..και κραταίωσον βασιλείς ους ηγάπησας) καθώς και από ευχές της Θείας Λειτουργίας.(… Έτι προσφέρομέν σοι την λογικήν ταύτην λατρείαν υπέρ της οικουμένης, υπέρ της αγίας σου Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, υπέρ των εν αγνεία και σεμνή πολιτεία διαγόντων, υπέρ των πιστοτάτων και φιλοχρίστων ημών Βασιλέων, παντός του παλατίου και του στρατοπέδου αυτών. Δος αυτοίς, Κύριε, ειρηνικόν το Βασίλειον, ίνα και ημείς, εν τη γαλήνη αυτών, ήρεμον και ησύχιον βίον διάγωμεν, εν πάση ευσεβεία και σεμνότητι.»)

Αλλά «βασιλείς, με την ευρύτερη σημασία της λέξεως, είναι όλοι όσοι έχουν εξουσία στα χέρια τους και ασκούν διοίκηση και διακυβέρνηση μικρής ή μεγάλης ομάδας ανθρώπων. Βασιλέας ακόμη, μπορούμε να πούμε ότι είναι ο κάθε άνθρωπος, που έχει να αντιπαλέψει προς τις συνεχείς επιβουλές και επιθέσεις του διαβόλου, ο οποίος είναι ο κατεξοχήν αντίπαλος και ο ασίγαστος «πολεμήτωρ» του κάθε πιστού, ο πιο άγριος, αλλαζονικός και βάρβαρος εχθρός του. Τέλος σημειώνουμε ότι ο βασιλικός χαρακτήρας του ανθρώπου, ως κυρίαρχου στη φύση δημιουργήματος του Θεού, μαρτυρείται από την ίδια την Αγία Γραφή.

Στην Π.Δ .π.χ ο Θεός ευλογώντας τους πρωτοπλάστους λέγει χαρακτηριστικά.

«Αυξάνεσθε και πληθύνεσθε και πληρώσατε την γην και κατακυριεύσατε αυτής και άρχετε των ιχθύων της θαλάσσης και των πετεινών του ουρανού και πάντων των κτηνών και πάσης της γης και πάντων των ερπετών των ερπόντων επί της γης « (Γεν.1,28).

Στην Καινή Διαθήκη εξάλλου ο Ευαγγελιστής Ιωάννης στην Αποκάλυψη γράφει τα εξής για την βασιλική ιδιότητα του ανθρώπου την οποία απέκτησε μετά την πτώση του με την «επιφάνεια της Χάριτος του Θεού»

«Και εποίησεν ημάς βασιλείαν …»(α,6) «και εποίησας αυτούς ….βασιλείς ….και βασιλεύσουσι επί της γής» (ε,10).

«Κύριος ο Θεός φωτιεί αυτούς και βασιλεύσουσιν εις τους αιώνας των αιώνων»(κβ,5).

Πηγή

8 σχόλια:

  1. Όσοι είναι κομμούνια καί ψευτοπροοδευτικοί μέ μαρξιστικές, σοσιαλιστικές θεωρίες καί άλλες τέτοιες νεοταξίτικες θεωρίες, άς κλείνει τά αυτάκια του, ή καλύτερα νά μήν πατάει σέ αγιασμό, ώστε νά μήν ενοχλούνται από τά τροπάρια. Τά τροπάρια τής εκκλησίας μας θά μείνουν όπως έχουν, καί σέ όποιον αρέσουν, γιά τούς άλλους τόν πούλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. πολυ σωστα,δεν θα αλλαζουμε τα τροπαρια επειδη το θελουν τυποι σαν τον γκλετζο το αληταρα

      Διαγραφή
  2. το τροπαριο ειναι τοις Βασιλευσι και ετσι ψαλλεται,τα υπολοιπα ειναι λογια και διαμαρτυριες των αντιδραστικων,ξυδι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. NA ENA ΣΟΒΑΡΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ο ΓΛΕΤΖΟΣ?ΑΠΟ ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΕΓΙΝΕ ΔΗΜΑΡΧΟΣ Κ ΤΩΡΑ ΘΕΛΕΙ Κ ΘΕΟΛΟΓΟΣ?ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΩΣ ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ ΔΝ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΣΤΝ ΑΓΙΑΣΜΟ ΚΤΛΠ ΑΛΛΑ ΔΝ ΤΝ ΖΟΡΙΣΕ ΚΑΝΕΝΑΣ ΝΑ ΠΑΕΙ Κ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΦΙΓΟΥΡΑ ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ.ΕΞΑΛΛΟΥ Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΔΝ ΤΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ Κ ΠΟΛΛΑ ΠΟΛΛΑ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. εμεις μας αρεσουν τα αυθεντικα σε οποιον αρεσουν αν οχι δεν τους καλη κανενας να ερθουν στην εκκλησια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. 9:23. Βεβαιότατα "τοις βασιλεύσι". Να επιστρέψει ο Βασιλεύς εις τον θρόνον του, δια να απελευθερώσομεν την Πόλην και την Αγίαν Σοφίαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ναί νά τήν απελευθερώσουμε γιατί δέν τούς ανήκει. Κλεμμένα εδάφη είναι όσο κι αν κοροιδεύεις. Ληστεία, ιεροσυλία, καί βαρβαρότητα διέπραξαν οί κολλητοί σου γιά νά μάς προκαλούν ότι θά τήν κάνουν μπουρδελοτζαμί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή