Η Παλατινή Ανθολογία (Αnthologia Palatina)
καθιερωμένη διεθνώς και με την ονομασία Anhtologia Graeca, είναι μία συλλογή επιγραμμάτων σε 16 βιβλία. Δημιουργήθηκε γύρω στο 980 μ.Χ. Τη βάση γι' αυτή τη συλλογή την έθεσε ο Μελέαγρος από τα Γάδαρα, που ακολουθώντας το παράδειγμα παλαιότερων ανθολόγων συνένωσε σε μια συλλογή - γύρω στο 70 π.Χ. - επιγράμματα 47 ποιητών, αρχίζοντας από τους παλαιότερους (τον Αρχίλοχο, τη Σαπφώ, τον Ανακρέοντα κ.ά.) και φτάνοντας στους σύγχρονούς του (ανάμεσά τους κυρίως ο Αντίπατρος ο Σιδώνιος), σε όλα αυτά τα ποιήματα πρόσθεσε και 130 δικά του, καθώς και μερικά ανώνυμα: τη συλλογή αυτή την εξέδωσε με τον τίτλο Στέφανος. Η διάταξη των ποιημάτων έγινε με βάση την αλφαβητική σειρά της αρχής τους. Το εισαγωγικό ποίημα, στο οποίο απαριθμούσε όλους τους συγγραφείς, φέρει σήμερα τον αριθμό IV 1. Στη συλλογή αυτή επικρατέστερα ήταν τα συμποτικά τραγούδια και τα τραγούδια της παρέας, δηλαδή τα σκόλια, όπως και τα αφιερωματικά και επιτύμβια επιγράμματα. Η έκδοση προκάλεσε ζωηρό ενδιαφέρον, όπως δείχνει μια επιτομή σε «σχήμα τσέπης», φτιαγμένη στον Ιο αι. μ.Χ.
Γύρω στο 40 μ.Χ. ο Φίλιππος από τη Θεσσαλονίκη συγκέντρωσε επιγράμματα δεκατριών ποιητών και δημοσίευσε αυτή τη συλλογή επίσης με τον τίτλο «Στέφανος», η δική του συνεισφορά ήταν 80 ποιήματα του. Ποιήματα από τη συλλογή του Μελέαγρου ξαναβρίσκονταν στη συλλογή του Φιλίππου η αρχή όμως με την οποία έγινε η επιλογή ήταν διαφορετική: επικρατέστερα ήταν τώρα τα γνωμικά ποιήματα, ενώ τα ερωτικά υποχώρησαν. Η καινούργια συλλογή ήταν σημαντικά συντομότερη σε σύγκριση προς την παλιότερη· τα ποιήματα ήταν καταταγμένα αλφαβητικά· το εισαγωγικό ποίημα της συλλογής ήταν το σημερινό IV 2.
Γύρω στο 150 μ.Χ. ο Διογενιανός από την Ηράκλεια συγκρότησε μια συλλογή επιγραμμάτων κατά κύριο λόγο σατιρικού και συμποτικού περιεχομένου, αλφαβητικά καταταγμένων, που σήμερα περιέχονται στο 1 Ιο βιβλίο. Ένας αριθμός ερωτικών ποιημάτων του Ρουφίνου (γύρω στο 130 μ.Χ.) βρίσκονται στο 5ο βιβλίο. Τα επιγράμματα που συγκέντρωσε ο Στράτωνας από τις Σάρδεις έγιναν δεκτά στο 12ο βιβλίο· πρόκειται για 258 ποιήματα, από τα οποία τα 94 είναι του ίδιου του Στράτωνα. Γύρω στο 200 μ.Χ. ο Διογένης ο Λαέρτιος εξέδωσε μια συλλογή δικών του ποιημάτων, μερικά από τα οποία βρίσκονται στο 7ο βιβλίο. Από τον Παλλάδα από την Αλεξάνδρεια, που γύρω στο 400 μ.Χ. φαίνεται πως δημοσιεύθηκε μια έκδοση επιγραμμάτων, ήρθαν στη συλλογή περίπου 150 ποιήματα.
Δίπλα σ' αυτές τις μικρότερες συνεισφορές υλικού, που αύξησαν το αρχικό βασικό κεφάλαιο, ιδιαίτερα σημαντική υπήρξε η συλλογή που κατάρτισε ο Αγαθίας από τη Μυρίνη γύρω στο 560 μ.Χ.· ο τίτλος της μας παραδόθηκε με τη μορφή Κύκλος, αλλά και με τη μορφή Συλλογή ή Συναγωγή. Το καινούργιο στη συλλογή αυτή ήταν η αρχή τής κατά θέματα διάταξης, σύμφωνα με την οποία τα επιγράμματα διαιρέθηκαν στις ακόλουθες εφτά ομάδες: 1. αφιερωματικά επιγράμματα, 2. επιγράμματα για έργα τέχνης, 3. επιτύμβια επιγράμματα, 4. προτρεπτικά επιγράμματα, 5. σκωπτικά επιγράμματα, 6. ερωτικά επιγράμματα, 7. συμποτικά επιγράμματα. Το εισαγωγικό ποίημα του Αγαθία είναι το σημερινό IV 3- από τα δικά του ποιήματα σώθηκαν περίπου 100.
Ενώ μερικές άλλες μικρότερες συλλογές (όπως π.Χ. η «Ευφημιανή συλλογή» γύρω στο 890) δεν συνεισέφεραν πολύ καινούργιο υλικό, ο Κωνσταντίνος Κεφάλας σχεδίασε γύρω στο 900 στην Κωνσταντινούπολη μια συλλογή με όλο το απόθεμα της ελληνικής επιγραμματοποιίας: έβαλε ως βάση τις τρεις μεγαλύτερες συλλογές (του Μελέαγρου, του Φιλίππου, του Αγαθία), μάζεψε όμως και καινούργια ποιήματα· μαζί έβαλε και επιγραφές κτισμάτων, πήρε από τον Αγαθία την αρχή της κατά θέματα διάταξης, δεν μπόρεσε όμως να την εφαρμόσει ολότελα, επειδή, καθώς φαίνεται, το έργο του έμεινε ημιτελές. Παρ' όλα αυτά φαίνεται πως η έκδοσή του γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Η Σούδα την παραθέτει συχνά, ο Μιχαήλ Χαρτοφύλακας ετοίμασε στον 10ο αιώνα μια συντομευμένη μορφή της, και άλλη μια στον 13ο αιώνα ο Μάξιμος Πλανούδης (Anthologia Planudea).
Στη συλλογή του Κεφαλά βασίστηκε η Ανθολογία που συγκρότησε γύρω στο 980 ένας καινούργιος συντάκτης/εκδότης· από αυτήν την επαυξημένη έκδοση κατάγονται κυρίως τα βιβλία 1-3, 8, 13 και 14· το υλικό αυτό έδωσε συνολικά μια συλλογή 3700 ποιημάτων, χωρισμένων σε 15 βιβλία το χειρόγραφο που μας τη διέσωσε - σε περγαμηνή - είναι κατά πάσα πιθανότητα γραμμένο από τέσσερεις γραφείς και ελέγχθηκε στο τέλος από έναν διορθωτή. Το χειρόγραφο αυτό μεταφέρθηκε το 1421 από την Κωνσταντινούπολη στη Βενετία, και ύστερα από μακρές, ανεξιχνίαστες ακόμη, περιπέτειες ανακαλύφτηκε γύρω στο 1600 στη Χαϊδελβέργη· εκεί είχε ενσωματωθεί στην Παλατινή Βιβλιοθήκη (= Βιβλιοθήκη του Παλατινάτου)· αυτός είναι ο λόγος που η συλλογή αυτή φέρει σήμερα το όνομα «Παλατινή Ανθολογία». Ύστερα από την κυρίευση της Χαϊδελβέργης το 1622 η συλλογή έφτασε, διασπασμένη τώρα σε δύο άνισα μέρη, στη Βιβλιοθήκη του Βατικανού στη Ρώμη· το 1797 το χειρόγραφο παραδόθηκε, με απαίτηση του Ναπολέοντα, στη Βιβλιοθήκη του Παρισιού· το 1816 η γερμανική πλευρά το ξανά απαίτησε, τη φορά όμως αυτή επιστράφηκε μόνο το πρώτο μέρος της συλλογής, ενώ το δεύτερο έμεινε στην Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού (Parisinus Suppl. Gr. 384).
Με τη σημερινή αρίθμηση η «Παλατινή Ανθολογία» είναι διαιρεμένη σε βιβλία ως εξής:
1. χριστιανικά επιγράμματα, 2. περιγραφή αγαλμάτων, 3. επιγραφές ναών, 4. πρόλογοι των συλλογών Μελέαγρου, Φιλίππου και Αγαθία, 5. ερωτικά επιγράμματα, 6. αφιερωματικά επιγράμματα, 7. επιτύμβια επιγράμματα, 8. ποιήματα του Γρηγορίου του Ναζιανζηνού, 9. επιδεικτικά επιγράμματα, 10. προτρεπτικά, 11. συμποτικά και σκωπτικά επιγράμματα, 12. ποιήματα του Στράτωνα, 13. ποιήματα σε διάφορες μετρικές μορφές, 14. ποιήματα-αινίγματα, 15. διάφορα. Ως 16ο βιβλίο αριθμούνται σήμερα τα επιγράμματα της «Anthologia Planudea».
Σακκέτος Άγγελος
Η Παλατινή Ανθολογία συντίθεται από ποιήματα της ελληνικής κλασικής περιόδου, της αλεξανδρινής, της ρωμαϊκής και χριστιανικής (από το 600 π.Χ. μέχρι το 900 μ.Χ.) και όλα είναι στην ελληνική γλώσσα, γραμμένα από Έλληνες ή και ελληνομαθείς της αλεξανδρινής εξάπλωσης, της ρωμαϊκής και της βυζαντινής διαδοχής. Τα θέματα των επιγραμμάτων καλύπτουν όλους τους κύκλους του ανθρώπινου βίου: τον έρωτα, το θάνατο, την ανδραγαθία, τη σάτιρα, το παιχνίδι, τη μεταφυσική διάσταση. Πρωταγωνιστούν ποιητές και συγγραφείς, ηγέτες και πλούσιοι, ναυαγοί και αγρότες, φτωχοί και ασήμαντοι, γυναίκες και παιδιά, νέοι κ.α. Η ομορφιά, η λιτότητα και η τελειότητα πολλών επιγραμμάτων λάμπει μέσα στις σελίδες του έργου, που βλέπουμε πιο πάνω και κυκλοφορεί σε 13 τόμους, σε γλαφυρή μετάφραση του κλασικού φιλολόγου Κώστα Τοπούζη.
Συνεχίζεται..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου