Το άρθρο που ακολουθεί μου το έστειλε ο φίλος Κώστας.
Πραγματικά διαβάζοντάς το εντυπωσιάστηκα από την πλήρη καταγραφή σχετικά με την ιστορία κατασκευών αυτοκινήτων στην Ελληνική επικράτεια μέσα στον χρόνο.
Ο άνθρωπος που υπογράφει στο τέλος, κος Λεονάρδος Μπήτρος πρέπει να πάρει βραβείο διότι η αναφορά του είναι … απλά ιστορία που πρέπει να γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με το …σπορ από την μια μεριά ,αλλά και από την άλλη να «δουν» και την ασχετοσύνη του Ελληνικού κράτους που γκρέμιζε όλες τις προσπάθειες στον χώρο του αυτοκινήτου και από ότι θυμόμαστε και εμείς (επειδή είμεθα και … κάποιας ηλικίας) σε μερικές περιπτώσεις, προσπάθειες καλές κατέρρευσαν εξ αιτίας διάφορων εργατοπατέρων εποχής π.χ. Renault Farma, Pirelli .Goodyear,στα ελαστικά κτλ κτλ.
Πραγματικά αξίζει , χωρίς να γνωρίζουμε τον υπογράφοντα αλλά μπορούμε να του δώσουμε απλά συγχαρητήρια για την δουλειά του.
NAMCO
National Motor Company Of Greece
Ιδρύθηκε απο τούς αδελφούς Κοντογούρη που ασχολούντο/απασχολούντο με το αυτοκίνητο απο το 1950
Οι πρώτες προσπάθειες των αδελφών Κοντογούρη ήταν στην Γερμανία,όπου προσπάθησαν να βάλουν σε παραγωγή ένα φορτηγό με το όνομα «HELLAS».
Το 1957 ο Κοντογούρης αποκτά τα δικαιώματα βιομηχανικής κατασκευής από το WILFRED FAHR,ενός οχήματος πολλαπλών χρήσεων.
Το 1961 Δημιουργείται στην Θεσσαλονίκη το πρώτο εργοστάσιο,με την ονομασία FARCO , όπου αρχίζει η κατασκευή του προαναφερόμενου οχήματος,με το όνομα, FARMOBIL, που «φορά»δικύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα 700cc,της BMW.
Ω Ελλάδα.Τι ειρωνεία.Αυτό το πάρα πολύ καλό για την εποχή του όχημα ,ΔΕΝ παίρνει έγκριση τύπου στην Ελλάδα,(παρά την καλή υποδοχή που του έγινε),και όλη η παραγωγή κατευθύνεται στο εξωτερικό. Βλέποντας την ευκαιρία η CHRYSLER αγοράζει την εταιρεία και το παραγωγικό της έργο,και δημιουργεί την CHRYSLER HELLAS S.A
Το 1967,η Αμερικανική πλέον εταιρεία,και μετά την κωλλυσιεργία της Ελληνικής Κυβέρνησης να χορηγήσει έγκριση τύπου,κλείνει και μεταφέρει όλο το εργοστάσιο και την παραγωγή του σε άλλη χώρα όπου συνεχίζει με επιτυχία την παραγωγή του.
Τέλη δεκαετίας του 60,ο Κοντογούρης,δημιουργεί την NAMCO,και στο τέλος της δεκαετίας ,παρουσιάζει στην Διεθνή έκθεση Θεσσαλονίκης,το PONY. To PONY ήταν μία «διεθνής σχεδίαση του γραφείου FNF CITROEN για ένα απλό-φθηνό-εύκολο στην κατασκευή του όχημα. Η NAMCO παράγει το μικρό PONY σε ολοκαίνουργιο εργοστάσιο στην Θεσσαλονίκη,και αμέσως γίνεται μεγάλη επιτυχία.Είναι τόσο πετυχημένη η σχεδίαση, η κατασκευή και τόσο χαμηλό το κόστος αγοράς και χρήσης,που πουλάει σε μεγάλα νούμερα τόσο στην Ελλάδα (που το αγοράζουν εκτός από ιδιώτες ,οι Ένοπλες Δυνάμεις,ο ΟΤΕ,η ΔΕΗ,και πάρα πολλοί άλλοι), όσο και στο εξωτερικό-(Υπήρξαν και εξαγωγές στην Αμερική)-.
Το Αμερικάνικο μοντέλο.
Παρήχθησαν και επωλήθησαν πάνω από 30.000 PONY.
To 1978,η NAMCO επεκτείνεται σε ειδικά οχήματα Σουηδικής πατέντας, με ειδικές off road αναρτήσεις,πολλαπλών χρήσεων και αναγκών,
Αρχίζει η κατασκευή (επιτυχημένων)προτύπων,οχημάτων 4χ4 , 6χ6 (απο 3 έως 6,5 τον).Σχεδιάζει και κατασκευάζει ειδικά στρατιωτικά οχήματα-θωρακισμένα ή μη- όπως το PANTHER (2 επιτυχημένα πρωτότυπα),το ΤIGER και το ACHILLES.
PANTHER
Εκείνη την εποχή το κράτος ετοιμάζει την κρατική ELVO,με αποτέλεσμα να δοθούν ελάχιστες παραγγελίες για το φορτηγό
Η παραγωγή της πρώτης γενιάς PONY,σταματά το 1983-1984,εποχή που αλλάζει ο φορολογικός νόμος,που αφορά το αυτοκίνητα της κατηγορίας,με αποτέλεσμα να μήν είναι συμφέρουσα η εξέλιξή του και συνέχεια της παραγωγής του. Έτσι παρ' όλο που είχε παρουσιασθεί ένα νέο διαφορετικό μοντέλο με το όνομα SUPER PONY (που δεν είχε καμιά σχέση με την CITROEN,αλλά με την FORD,αφού «φοράει « σειρά κινητήρων όπως 950cc 45 HP , 1100cc 55HP , 1300cc 69HP,1600cc DIESEL 54 HP, και με δίπορτα και τετράπορτα αμαξώματα,) δεν μπόρεσε να συνεχίσει την παραγωγή.
Κι όμως η εταιρεία διασώθηκε. Δέν ήταν δυνατόν να κερδίσει από την παραγωγή αυτοκινήτων,κέρδισε όμως από την πώληση τεχνογνωσίας. Από το 1994 το πρώτο SUPER PONY , βγήκε από την γραμμή παραγωγής του Βουλγάρικου εργοστασίου,που αγόρασε και χρησιμοποιεί την Ελληνική τεχνογνωσία της NAMCO.
H NΑΜCO , μάλλον πρέπει να παραμένει ζωντανή, έστω και χωρίς παραγωγή. Είχε ακουσθεί ότι ο εγαλειακός εξοπλισμός της παραμένει ετοιμοπόλεμος.
(κάτι ακουγόταν επίσης για έτοιμα σχέδια παραγωγής ενός νέου SUPER PONY.Λέτε??)
ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Ήταν μιά μεγάλη εταιρεία με μοντέρνο εργοστάσιο-βόρεια της Αθήνας-.
Μετά από συμφωνίες με ξένες εταιρείες αγόραζε την άδεια συναρμολόγησης αυτοκινήτων εδώ, με μεγάλη προστιθέμενη αξία
Κατασκευάσθηκε μεγάλος αριθμός από MAZDA 323 –OPEL CADETT D και ALFASUD (το πρώτο προσθιοκίνητο ΑLFA ROMEO).
Kατασκευάσθηκε επίσης μεγάλος αριθμός από φορτηγάκια MAZDA B 1600 μερικά από τα οποία κυκλοφόρησαν με το σήμα GREZDA (GReecce και maZDA)
Η εταιρεία αντιμετώπισε σειρά εργασιακών προβλημάτων (απεργίες κλπ) το 1980. Το 1985 η εταιρεία αναγκάσθηκε να σταματήσει τις εργασίες της
Ήταν λυπηρό το τέλος της εταιρείας,ειδικά στις αρχές του 80 που πολλές ξένες αυτικινητοβιομηχανίες ζήταγαν συνεργασία με Ελληνικές Βιομηχανίες.Το άδικο με την συγκεκριμένη εταιρεία ήταν ότι αναγκάστηκε να κλείσει, όταν ήταν στα πρόθυρα συμφωνίας με την Hyundai,για δημιουργία γραμμής παραγωγής (της μοναδικής στην Ευρώπη) των Κορεάτικων αυτοκινήτων
E N F I E L D N E O R I O N
Η ENFIELD AUTOMOTIVE Ltd, με έδρα το Λονδίνο,ειδικευόταν στην σχεδίαση και κατασκευή ηλεκτρικών αυτόνομων αυτοκινήτων.
Το 1972,εξαγοράσθηκε από τους αδελφούς Γουλανδρή,οι οποίοι την μετονόμασαν σε «ENFIELD NEORION» και μετέφεραν την γραμμή παραγωγής σε τμήμα των Ναυπηγείων Σύρου (ιδιοκτησίας των).
Ένα από τα μοντέλα που δέχθηκαν τις σχεδιαστικές περιποιήσεις του Έλληνα Βιομηχανικού σχεδιαστή, ήταν το Ε.8000.
Επρόκειτο για αυτοκίνητα με μπαταρίες με μέγιστη τελική τα 65 χλμ/ώρα και αυτονομία 110-130 χλμ.
Από την μιά πλευρά δεν πήρε έγκριση τύπου στην Ελλάδα,και από την άλλη η σχετικά υψηλή τιμή του έβγαλαν λίγα κομμάτια από την γραμμή παραγωγής που αγοράσθηκαν από τα Αγγλικά Ταχυδρομεία.
Για τους παραπάνω λόγους σταμάτησε η εξέλιξή του και σύντομα η παραγωγή του
Ο σχεδιαστής Γιώργος Μιχαήλ,εκτελώντας παραγγελία των Γουλανδρήδων,σχεδίασε και κατασκευάσθηκαν δύο πρωτότυπα πολυτελή παντός εδάφους οχήματα με θηριώδεις V 8 κινητήρες,τα «ΣΙΚΑΓΟ»
Υ/Γ Ένα από τα NEORION ΣΙΚΑΓΟ,είναι υπό φύλαξη σε αποθήκες του ΟΔΔΥ,στην Αμυγδαλέζα.
Μ Ε Β Ε Α
Μεσογειακαί Επιτηρήσεις Βιομηχανίας Εμπορίου και Αντιπροσωπειών
Μετά από συνένωση δύο κατσκευαστών/συναρμολογητών μοτοποδηλάτων (από το 1954),το 1960 δημιουργείται η ΜΕΒΕΑ.
Ξεκινάει την παραγωγή ενός μικρού τρίκυκλου φορτηγού με κινητήρα ZUNDAPP 50cc.Mεγάλη επιτυχία που πωλείται και κυκλοφορεί σ' όλη την Ελλάδα για πάνω από 30 χρόνια.Πωλείται και εξάγεται επίσης στην Ασία σε μεγάλους αριθμούς σαν επιβατηγό και σαν φορτηγό.Τα κατασκευαστικά σχέδια και η τεχνογνωσία της ΜΕΒΕΑ,δίνονται και σε μια άλλη εταιρεία την MEGO,για να μεγαλώσει η παραγωγή και να καλυφθεί η ζήτηση.
Το 1970 σε συνεργασία με την Αγγλική RELIANT,κατασκευάζει κατόπιν αδείας το σχετικά βαρύ τρίκυκλο φορτηγό TW9,και από το 1974 και το μικρό τρίτροχο επιβατηγό ROBIN.
Εκείνη την εποχή το τρίκυκλο ήταν στην ουσία μονόδρομος για τα χαμηλά εισοδήματα στην Ελλάδας μιας και ενέπιπταν στην κατηγορία των μοτοσυκλετών,οπότε και η φορολόγηση ήταν ανεκτή.
Το 1979,η εταιρεία πάνω σε τροποποιημένο σασί από το RELINT KITTEN, σχεδιάζει και κατασκευάζει το τετράτροχο μικτής χρήσης FOX.,που ήταν μια πετυχημένη σχεδίαση και κατασκευή. Για να αποφύγουν τα γνωστά Ελληνικά προβλήματα για έγκριση τύπου,αποστέλλεται το αυτοκίνητο στην Αγγλία μαζί με τ' απαραίτητα σχέδια,και αμέσως χωρίς πρόβλημα παίρνει έγκριση τύπου σαν Αγγλικής σχεδίασης και κατασκευής RELIANT FOX..
Κατασκευάζεται μ' επιτυχία στην Ελλάδα,μέχρι το 1984-85,οπότε αλλάζει ο φορολογικός νόμος που έβαλε ταφόπετρα σ' όλους τους Έλληνες κατασκευαστές και η εταιρεία μετά από λίγο κλείνει.
Το Ελληνικό RELIANT FOX που στα χαρτιά φαινόταν Αγγλικής σχεδίασης,έχει εξαχθεί από Ελλάδα στην Αγγλία .Και τα δυό παραπάνω αυτοκίνητα εξακολουθούν να ζούν στην Αγγλία.
G E N
Ο τύπος GEN , κατασκευάσθηκε από τον Αντώνη Τζέν,παλαιό Οδηγό αγώνων,μηχανικό και ταυτόχρονα συλλέκτη αυτοκινήτων.
Η πρώτη του δημιουργία ήταν το 1963,και ήταν ένα κομψό σπόρ αυτοκίνητο,σχεδιασμένο από τον Έλληνα αρχιτέκτονα Π.Βαρουχάκη.
Κτίσθηκε πάνω σε πλαίσιο V.W., και μηχανικά μέρη της SAAB.
Δέν προχώρησε σε βιομηχανική παραγωγή,λόγω αδυναμίας απόκτησης έγκρισης τύπου από τις Ελληνικές κρατικές υπηρεσίες.
Από το 1968 , ο Τζέν ασχολήθηκε με τις μετατροπές μερικών FIAT και SAAB , σε κάμπριο.
Το 1970,ξανασχολήθηκε με την δημιουργία ενός σπόρ αυτοκινήτου,χρησιμοποιώντας πλαίσιο V.W.. Ξανά αντιμετώπισε προβλήματα απόκτησης έγκρισης τύπου,παρ' όλα αυτά κατασκεύασε περίπου 10 οχήματα.
Από το 2005,ο Τζέν ασχολείται με την σχεδίαση-κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
S C A V A S
Σχεδιαστής/κατασκευαστής/μηχανικός ο Βασίλειος Σκάβας.
Αποκτώντας εμπειρία από την εργασία του ( στην ΒΙΑΜΑΞ),ξεκίνησε την πρώτη του σχεδίαση το 1969,κάνοντας σχεδόν τα πάντα,όσον αφορά την κατασκευή του πρoτύπου.
Το SCAVAS 1 , ήταν ένα σπόρ αυτοκίνητο με κινητήρα N.S.U. 1200,και παρουσιάσθηκε το 1973.(σ.σ. Νέα παιδιά τότε τρέχαμε ν αγοράσουμε τους 4Τροχούς,για να δούμε την παρουσίαση ενός – για τα μάτια μας τότε- θαύματος.)
Το αυτοκίνητο,μετά από έντονες πιέσεις του Κώστα Καββαθά,ιδιοκτήτη των 4 Τροχών, πήρε άδεια κυκλοφορίας,αλλά ποτέ άδεια έγκρισης για παραγωγή.
Το δεύτερο μοντέλο ήταν το πανέμορφο SCAVAS 2,που παρουσιάσθηκε το 1992,και προοριζόταν για παραγωγή.
Για μιά ακόμα φορά το Ελληνικό κράτος,του έδωσε άδεια κυκλοφορίας,αλλά όχι άδεια παραγωγής.
Το SCAVAS3 , το 1996,δεν ξεπέρασε ποτέ το στάδιο σχεδίασης.
AUTO DIANA UNICAR
————————- ——————
Ελληνική κατασκευαστική εταιρεία στην Θεσσαλονίκη, μεταξύ των ετών 1975 και 1984.
Κύριο προϊόν της εταιρείας το UNICAR (καμία σχέση με το συνονόματο Ισπανικό),ήταν ένα μάλλον βαρέως τύπου φορτηγό 4χ4,με ικανότητα φορτίου 1500 κιλά.
Χρησιμοποιούσε μηχανικά μέρη MERCEDES-BENZ Diesel, και άξονες από DODGE.
To 1984 που άλλαξε ο φοροεισπρακτικός νόμος στην Ελλάδα,ακολούθησε την μοίρα και άλλων Ελλήνων κατασκευαστών,και εξαφανίσθηκε.
Εάν αυτή την στιγμή θελήσουμε να πούμε ότι έχουμε αυτοκινητοβιομηχανία θα λέμε ψέματα.
Το γιατί???? ΔΕΝ ΞΕΡΩ-ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΩ
Μετά τον παγκόσμιο πόλεμο,ξεκινήσαμε μαζί με όλους τους άλλους,και όλοι τότε , είμαστε σε μια κατάσταση,επιεικώς δραματική.
Δραματική,γιατί δεν υπήρχαν λεφτά-δεν υπήρχαν εργοστάσια-δεν υπήρχαν επιστήμονες-δεν υπήρχαν τεχνίτες.
Υπήρχε όμως το βασικό.Η ανάγκη της επιβίωσης.Και εκεί τα πήγαμε καλά.
Κατ αρχάς,φτιάξαμε τ απαραίτητα αυτοκίνητα εργαλεία.Τα αυτοκίνητα που χρειάζονταν στην ύπαιθρο,για να κάνουν δουλειά,να μεταφέρουν τις σοδειές,την γυναίκα τους και τα παιδιά τους.Και για να κάνουμε αυτά τα αυτοκίνητα,σκεφτήκαμε-δουλέψαμε-ανακαλύψαμε και προχωρήσαμε στην παραγωγή,και πουλήσαμε και αναβαθμίσαμε και ξαναπουλήσαμε, και ΤΟΤΕ ??
Τότε το κράτος (που είμαστε εμείς)αλλάξαμε τους νόμους,και οτι είχαμε καταφέρει μέχρι τότε,το διαλύσαμε.Και επειδή τα εργαλεία είναι απαραίτητα,και δεν τα βρίσκαμε εδώ,τα αγοράσαμε (και αγοράζουμε) από έξω.
Και οι τεχνίτες ? τα μυαλά ? τα σχέδια ? = ΠΑΠΑΛΑ
Και είχαμε φτιάξει βιομηχανίες που έφτιαχναν φορτηγάκια.Στην αρχή,απλώς εκαναν την δουλειά τους και τα περισσότερα μέρη τους ήταν εισαγόμενα. Αργότερα φτιάξαμε περιφερειακές βιοτεχνίες και φτιάχναμε τα περισσότερα μέρη τους εδώ.Και το κυριότερο ήταν ότι αυτά τ’ αυτοκίνητα ήταν τόσο καλά,που τεράστια Ευρωπαϊκά εργοστάσια τα υιοθετούσαν,και αυτά έφεραν και τα σήματά τους. Ήταν τόσο καλά,που τ αγόραζαν οι ΞΕΝΟΙ (ξέρετε αυτοί οι κουτοί). Και θα σας πώ και κάτι ακόμα,και εμείς κονομάγαμε,και περνάγαμε καλύτερα.
Και τότε,το κράτος (που είμαστε εμείς),αλλάξαμε τους νόμους,και ό,τι είχαμε καταφέρει μέχρι τότε ,το διαλύσαμε.
Καί είχαμε φτιάξει βιομηχανίες και περιφερειακές βιοτεχνίες,που δούλευαν χιλιάδες Ελληνες (και φέραμε κι εργάτες απ έξω,γιατί εμείς δεν φθάναμε),που έφτιαχναν λεωφορεία και πούλμαν και φορτηγά και τρακτέρ και μηχανάκια και ποδήλατα και γεννήτριες,και καράβια και, και ,και.
Και τότε το κράτος (που είμαστε εμείς)άλλαξε τους νόμους,και τα περισσότερα απ' όσα είχαμε καταφέρει μέχρι τότε , τα διαλύσαμε.
Και τι έχει μείνει ????
Έχουν μείνει ελάχιστοι που φτιάχνουν αμαξώματα.(στην ουσία μόνο ενας μεγάλος κατασκευαστής υπάρχει,η ΕΛΒΟ).
Έχουν μείνει όμως ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΟΙ,που ορκίζονται πλέον,ότι ΔΕΝ θα ξανατολμήσουν να κάνουν ή ξανακάνουν κάτι στην Ελλάδα. Και αυτό , γιατί το κράτος (που είμαστε εμείς) θα ξαναλλάξει τους νόμους,για να καταστρέψει τις όποιες προσπάθειες γίνουν,και εάν δεν αλλάξει τους νόμους,θα επικαιροποιήσει την από αρχαιοτάτων χρόνων δυνατότητα του λαού μας , να σκοτώσει ο ένας τον άλλον.
Δια ταύτα.
Υπάρχει η ΕΛΒΟ (που και που,κάτι βλέπουμε )
Υπάρχουν ορισμένοι που απασχολούνται με αμαξώματα πούλμαν.
Υπάρχουν μερικοί ρομαντικοί,όπως η TROPICAL (η παλαιά ALFA)που ψάχνει και ψάχνεται,να φτιάξει το «ειδικό» αυτοκίνητο,γιατί για μαζική παραγωγή κάποιου οχήματος, δεν είμαστε πια μέσα στο παιχνίδι.
Τελευταία λοιπόν η εταιρεία πειραματίζεται σε όχημα με κυψέλες υδρογόνου.
Παλαιότερες σχεδιάσεις (πρωτότυπα)έχουν πουληθεί σε ΚΟΡΕΑ και ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ (αυτό λέγεται εξαγωγή τεχνολογίας-τεχνογνωσίας.) Εμείς ας μην στεναχωριόμαστε,θα τις ξαναγοράσουμε από το εξωτερικό σαν Κορεάτικες ή Πορτογαλικές κατασκευές.
tsep – Λεοναρδο Μπητρο – Η ιστορία του Ελληνικού αυτοκινήτου!!
Η αναφορά των αυτοκινήτων έγινε ενδεικτικά και ολόκληρο το άρθρο με πολλές ακόμα αναφορές σε Ελληνικές προσπάθειες και αυτοκίνητα μπορείτε να το δείτε εδώ
Πραγματικά διαβάζοντάς το εντυπωσιάστηκα από την πλήρη καταγραφή σχετικά με την ιστορία κατασκευών αυτοκινήτων στην Ελληνική επικράτεια μέσα στον χρόνο.
Ο άνθρωπος που υπογράφει στο τέλος, κος Λεονάρδος Μπήτρος πρέπει να πάρει βραβείο διότι η αναφορά του είναι … απλά ιστορία που πρέπει να γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με το …σπορ από την μια μεριά ,αλλά και από την άλλη να «δουν» και την ασχετοσύνη του Ελληνικού κράτους που γκρέμιζε όλες τις προσπάθειες στον χώρο του αυτοκινήτου και από ότι θυμόμαστε και εμείς (επειδή είμεθα και … κάποιας ηλικίας) σε μερικές περιπτώσεις, προσπάθειες καλές κατέρρευσαν εξ αιτίας διάφορων εργατοπατέρων εποχής π.χ. Renault Farma, Pirelli .Goodyear,στα ελαστικά κτλ κτλ.
Πραγματικά αξίζει , χωρίς να γνωρίζουμε τον υπογράφοντα αλλά μπορούμε να του δώσουμε απλά συγχαρητήρια για την δουλειά του.
NAMCO
National Motor Company Of Greece
Ιδρύθηκε απο τούς αδελφούς Κοντογούρη που ασχολούντο/απασχολούντο με το αυτοκίνητο απο το 1950
Οι πρώτες προσπάθειες των αδελφών Κοντογούρη ήταν στην Γερμανία,όπου προσπάθησαν να βάλουν σε παραγωγή ένα φορτηγό με το όνομα «HELLAS».
Το 1957 ο Κοντογούρης αποκτά τα δικαιώματα βιομηχανικής κατασκευής από το WILFRED FAHR,ενός οχήματος πολλαπλών χρήσεων.
Το 1961 Δημιουργείται στην Θεσσαλονίκη το πρώτο εργοστάσιο,με την ονομασία FARCO , όπου αρχίζει η κατασκευή του προαναφερόμενου οχήματος,με το όνομα, FARMOBIL, που «φορά»δικύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα 700cc,της BMW.
Ω Ελλάδα.Τι ειρωνεία.Αυτό το πάρα πολύ καλό για την εποχή του όχημα ,ΔΕΝ παίρνει έγκριση τύπου στην Ελλάδα,(παρά την καλή υποδοχή που του έγινε),και όλη η παραγωγή κατευθύνεται στο εξωτερικό. Βλέποντας την ευκαιρία η CHRYSLER αγοράζει την εταιρεία και το παραγωγικό της έργο,και δημιουργεί την CHRYSLER HELLAS S.A
Το 1967,η Αμερικανική πλέον εταιρεία,και μετά την κωλλυσιεργία της Ελληνικής Κυβέρνησης να χορηγήσει έγκριση τύπου,κλείνει και μεταφέρει όλο το εργοστάσιο και την παραγωγή του σε άλλη χώρα όπου συνεχίζει με επιτυχία την παραγωγή του.
Τέλη δεκαετίας του 60,ο Κοντογούρης,δημιουργεί την NAMCO,και στο τέλος της δεκαετίας ,παρουσιάζει στην Διεθνή έκθεση Θεσσαλονίκης,το PONY. To PONY ήταν μία «διεθνής σχεδίαση του γραφείου FNF CITROEN για ένα απλό-φθηνό-εύκολο στην κατασκευή του όχημα. Η NAMCO παράγει το μικρό PONY σε ολοκαίνουργιο εργοστάσιο στην Θεσσαλονίκη,και αμέσως γίνεται μεγάλη επιτυχία.Είναι τόσο πετυχημένη η σχεδίαση, η κατασκευή και τόσο χαμηλό το κόστος αγοράς και χρήσης,που πουλάει σε μεγάλα νούμερα τόσο στην Ελλάδα (που το αγοράζουν εκτός από ιδιώτες ,οι Ένοπλες Δυνάμεις,ο ΟΤΕ,η ΔΕΗ,και πάρα πολλοί άλλοι), όσο και στο εξωτερικό-(Υπήρξαν και εξαγωγές στην Αμερική)-.
Το Αμερικάνικο μοντέλο.
Παρήχθησαν και επωλήθησαν πάνω από 30.000 PONY.
To 1978,η NAMCO επεκτείνεται σε ειδικά οχήματα Σουηδικής πατέντας, με ειδικές off road αναρτήσεις,πολλαπλών χρήσεων και αναγκών,
Αρχίζει η κατασκευή (επιτυχημένων)προτύπων,οχημάτων 4χ4 , 6χ6 (απο 3 έως 6,5 τον).Σχεδιάζει και κατασκευάζει ειδικά στρατιωτικά οχήματα-θωρακισμένα ή μη- όπως το PANTHER (2 επιτυχημένα πρωτότυπα),το ΤIGER και το ACHILLES.
PANTHER
Εκείνη την εποχή το κράτος ετοιμάζει την κρατική ELVO,με αποτέλεσμα να δοθούν ελάχιστες παραγγελίες για το φορτηγό
Η παραγωγή της πρώτης γενιάς PONY,σταματά το 1983-1984,εποχή που αλλάζει ο φορολογικός νόμος,που αφορά το αυτοκίνητα της κατηγορίας,με αποτέλεσμα να μήν είναι συμφέρουσα η εξέλιξή του και συνέχεια της παραγωγής του. Έτσι παρ' όλο που είχε παρουσιασθεί ένα νέο διαφορετικό μοντέλο με το όνομα SUPER PONY (που δεν είχε καμιά σχέση με την CITROEN,αλλά με την FORD,αφού «φοράει « σειρά κινητήρων όπως 950cc 45 HP , 1100cc 55HP , 1300cc 69HP,1600cc DIESEL 54 HP, και με δίπορτα και τετράπορτα αμαξώματα,) δεν μπόρεσε να συνεχίσει την παραγωγή.
Κι όμως η εταιρεία διασώθηκε. Δέν ήταν δυνατόν να κερδίσει από την παραγωγή αυτοκινήτων,κέρδισε όμως από την πώληση τεχνογνωσίας. Από το 1994 το πρώτο SUPER PONY , βγήκε από την γραμμή παραγωγής του Βουλγάρικου εργοστασίου,που αγόρασε και χρησιμοποιεί την Ελληνική τεχνογνωσία της NAMCO.
H NΑΜCO , μάλλον πρέπει να παραμένει ζωντανή, έστω και χωρίς παραγωγή. Είχε ακουσθεί ότι ο εγαλειακός εξοπλισμός της παραμένει ετοιμοπόλεμος.
(κάτι ακουγόταν επίσης για έτοιμα σχέδια παραγωγής ενός νέου SUPER PONY.Λέτε??)
ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Ήταν μιά μεγάλη εταιρεία με μοντέρνο εργοστάσιο-βόρεια της Αθήνας-.
Μετά από συμφωνίες με ξένες εταιρείες αγόραζε την άδεια συναρμολόγησης αυτοκινήτων εδώ, με μεγάλη προστιθέμενη αξία
Κατασκευάσθηκε μεγάλος αριθμός από MAZDA 323 –OPEL CADETT D και ALFASUD (το πρώτο προσθιοκίνητο ΑLFA ROMEO).
Kατασκευάσθηκε επίσης μεγάλος αριθμός από φορτηγάκια MAZDA B 1600 μερικά από τα οποία κυκλοφόρησαν με το σήμα GREZDA (GReecce και maZDA)
Η εταιρεία αντιμετώπισε σειρά εργασιακών προβλημάτων (απεργίες κλπ) το 1980. Το 1985 η εταιρεία αναγκάσθηκε να σταματήσει τις εργασίες της
Ήταν λυπηρό το τέλος της εταιρείας,ειδικά στις αρχές του 80 που πολλές ξένες αυτικινητοβιομηχανίες ζήταγαν συνεργασία με Ελληνικές Βιομηχανίες.Το άδικο με την συγκεκριμένη εταιρεία ήταν ότι αναγκάστηκε να κλείσει, όταν ήταν στα πρόθυρα συμφωνίας με την Hyundai,για δημιουργία γραμμής παραγωγής (της μοναδικής στην Ευρώπη) των Κορεάτικων αυτοκινήτων
E N F I E L D N E O R I O N
Η ENFIELD AUTOMOTIVE Ltd, με έδρα το Λονδίνο,ειδικευόταν στην σχεδίαση και κατασκευή ηλεκτρικών αυτόνομων αυτοκινήτων.
Το 1972,εξαγοράσθηκε από τους αδελφούς Γουλανδρή,οι οποίοι την μετονόμασαν σε «ENFIELD NEORION» και μετέφεραν την γραμμή παραγωγής σε τμήμα των Ναυπηγείων Σύρου (ιδιοκτησίας των).
Ένα από τα μοντέλα που δέχθηκαν τις σχεδιαστικές περιποιήσεις του Έλληνα Βιομηχανικού σχεδιαστή, ήταν το Ε.8000.
Επρόκειτο για αυτοκίνητα με μπαταρίες με μέγιστη τελική τα 65 χλμ/ώρα και αυτονομία 110-130 χλμ.
Από την μιά πλευρά δεν πήρε έγκριση τύπου στην Ελλάδα,και από την άλλη η σχετικά υψηλή τιμή του έβγαλαν λίγα κομμάτια από την γραμμή παραγωγής που αγοράσθηκαν από τα Αγγλικά Ταχυδρομεία.
Για τους παραπάνω λόγους σταμάτησε η εξέλιξή του και σύντομα η παραγωγή του
Ο σχεδιαστής Γιώργος Μιχαήλ,εκτελώντας παραγγελία των Γουλανδρήδων,σχεδίασε και κατασκευάσθηκαν δύο πρωτότυπα πολυτελή παντός εδάφους οχήματα με θηριώδεις V 8 κινητήρες,τα «ΣΙΚΑΓΟ»
Υ/Γ Ένα από τα NEORION ΣΙΚΑΓΟ,είναι υπό φύλαξη σε αποθήκες του ΟΔΔΥ,στην Αμυγδαλέζα.
Μ Ε Β Ε Α
Μεσογειακαί Επιτηρήσεις Βιομηχανίας Εμπορίου και Αντιπροσωπειών
Μετά από συνένωση δύο κατσκευαστών/συναρμολογητών μοτοποδηλάτων (από το 1954),το 1960 δημιουργείται η ΜΕΒΕΑ.
Ξεκινάει την παραγωγή ενός μικρού τρίκυκλου φορτηγού με κινητήρα ZUNDAPP 50cc.Mεγάλη επιτυχία που πωλείται και κυκλοφορεί σ' όλη την Ελλάδα για πάνω από 30 χρόνια.Πωλείται και εξάγεται επίσης στην Ασία σε μεγάλους αριθμούς σαν επιβατηγό και σαν φορτηγό.Τα κατασκευαστικά σχέδια και η τεχνογνωσία της ΜΕΒΕΑ,δίνονται και σε μια άλλη εταιρεία την MEGO,για να μεγαλώσει η παραγωγή και να καλυφθεί η ζήτηση.
Το 1970 σε συνεργασία με την Αγγλική RELIANT,κατασκευάζει κατόπιν αδείας το σχετικά βαρύ τρίκυκλο φορτηγό TW9,και από το 1974 και το μικρό τρίτροχο επιβατηγό ROBIN.
Εκείνη την εποχή το τρίκυκλο ήταν στην ουσία μονόδρομος για τα χαμηλά εισοδήματα στην Ελλάδας μιας και ενέπιπταν στην κατηγορία των μοτοσυκλετών,οπότε και η φορολόγηση ήταν ανεκτή.
Το 1979,η εταιρεία πάνω σε τροποποιημένο σασί από το RELINT KITTEN, σχεδιάζει και κατασκευάζει το τετράτροχο μικτής χρήσης FOX.,που ήταν μια πετυχημένη σχεδίαση και κατασκευή. Για να αποφύγουν τα γνωστά Ελληνικά προβλήματα για έγκριση τύπου,αποστέλλεται το αυτοκίνητο στην Αγγλία μαζί με τ' απαραίτητα σχέδια,και αμέσως χωρίς πρόβλημα παίρνει έγκριση τύπου σαν Αγγλικής σχεδίασης και κατασκευής RELIANT FOX..
Κατασκευάζεται μ' επιτυχία στην Ελλάδα,μέχρι το 1984-85,οπότε αλλάζει ο φορολογικός νόμος που έβαλε ταφόπετρα σ' όλους τους Έλληνες κατασκευαστές και η εταιρεία μετά από λίγο κλείνει.
Το Ελληνικό RELIANT FOX που στα χαρτιά φαινόταν Αγγλικής σχεδίασης,έχει εξαχθεί από Ελλάδα στην Αγγλία .Και τα δυό παραπάνω αυτοκίνητα εξακολουθούν να ζούν στην Αγγλία.
G E N
Ο τύπος GEN , κατασκευάσθηκε από τον Αντώνη Τζέν,παλαιό Οδηγό αγώνων,μηχανικό και ταυτόχρονα συλλέκτη αυτοκινήτων.
Η πρώτη του δημιουργία ήταν το 1963,και ήταν ένα κομψό σπόρ αυτοκίνητο,σχεδιασμένο από τον Έλληνα αρχιτέκτονα Π.Βαρουχάκη.
Κτίσθηκε πάνω σε πλαίσιο V.W., και μηχανικά μέρη της SAAB.
Δέν προχώρησε σε βιομηχανική παραγωγή,λόγω αδυναμίας απόκτησης έγκρισης τύπου από τις Ελληνικές κρατικές υπηρεσίες.
Από το 1968 , ο Τζέν ασχολήθηκε με τις μετατροπές μερικών FIAT και SAAB , σε κάμπριο.
Το 1970,ξανασχολήθηκε με την δημιουργία ενός σπόρ αυτοκινήτου,χρησιμοποιώντας πλαίσιο V.W.. Ξανά αντιμετώπισε προβλήματα απόκτησης έγκρισης τύπου,παρ' όλα αυτά κατασκεύασε περίπου 10 οχήματα.
Από το 2005,ο Τζέν ασχολείται με την σχεδίαση-κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
S C A V A S
Σχεδιαστής/κατασκευαστής/μηχανικός ο Βασίλειος Σκάβας.
Αποκτώντας εμπειρία από την εργασία του ( στην ΒΙΑΜΑΞ),ξεκίνησε την πρώτη του σχεδίαση το 1969,κάνοντας σχεδόν τα πάντα,όσον αφορά την κατασκευή του πρoτύπου.
Το SCAVAS 1 , ήταν ένα σπόρ αυτοκίνητο με κινητήρα N.S.U. 1200,και παρουσιάσθηκε το 1973.(σ.σ. Νέα παιδιά τότε τρέχαμε ν αγοράσουμε τους 4Τροχούς,για να δούμε την παρουσίαση ενός – για τα μάτια μας τότε- θαύματος.)
Το αυτοκίνητο,μετά από έντονες πιέσεις του Κώστα Καββαθά,ιδιοκτήτη των 4 Τροχών, πήρε άδεια κυκλοφορίας,αλλά ποτέ άδεια έγκρισης για παραγωγή.
Το δεύτερο μοντέλο ήταν το πανέμορφο SCAVAS 2,που παρουσιάσθηκε το 1992,και προοριζόταν για παραγωγή.
Για μιά ακόμα φορά το Ελληνικό κράτος,του έδωσε άδεια κυκλοφορίας,αλλά όχι άδεια παραγωγής.
Το SCAVAS3 , το 1996,δεν ξεπέρασε ποτέ το στάδιο σχεδίασης.
AUTO DIANA UNICAR
————————- ——————
Ελληνική κατασκευαστική εταιρεία στην Θεσσαλονίκη, μεταξύ των ετών 1975 και 1984.
Κύριο προϊόν της εταιρείας το UNICAR (καμία σχέση με το συνονόματο Ισπανικό),ήταν ένα μάλλον βαρέως τύπου φορτηγό 4χ4,με ικανότητα φορτίου 1500 κιλά.
Χρησιμοποιούσε μηχανικά μέρη MERCEDES-BENZ Diesel, και άξονες από DODGE.
To 1984 που άλλαξε ο φοροεισπρακτικός νόμος στην Ελλάδα,ακολούθησε την μοίρα και άλλων Ελλήνων κατασκευαστών,και εξαφανίσθηκε.
Εάν αυτή την στιγμή θελήσουμε να πούμε ότι έχουμε αυτοκινητοβιομηχανία θα λέμε ψέματα.
Το γιατί???? ΔΕΝ ΞΕΡΩ-ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΩ
Μετά τον παγκόσμιο πόλεμο,ξεκινήσαμε μαζί με όλους τους άλλους,και όλοι τότε , είμαστε σε μια κατάσταση,επιεικώς δραματική.
Δραματική,γιατί δεν υπήρχαν λεφτά-δεν υπήρχαν εργοστάσια-δεν υπήρχαν επιστήμονες-δεν υπήρχαν τεχνίτες.
Υπήρχε όμως το βασικό.Η ανάγκη της επιβίωσης.Και εκεί τα πήγαμε καλά.
Κατ αρχάς,φτιάξαμε τ απαραίτητα αυτοκίνητα εργαλεία.Τα αυτοκίνητα που χρειάζονταν στην ύπαιθρο,για να κάνουν δουλειά,να μεταφέρουν τις σοδειές,την γυναίκα τους και τα παιδιά τους.Και για να κάνουμε αυτά τα αυτοκίνητα,σκεφτήκαμε-δουλέψαμε-ανακαλύψαμε και προχωρήσαμε στην παραγωγή,και πουλήσαμε και αναβαθμίσαμε και ξαναπουλήσαμε, και ΤΟΤΕ ??
Τότε το κράτος (που είμαστε εμείς)αλλάξαμε τους νόμους,και οτι είχαμε καταφέρει μέχρι τότε,το διαλύσαμε.Και επειδή τα εργαλεία είναι απαραίτητα,και δεν τα βρίσκαμε εδώ,τα αγοράσαμε (και αγοράζουμε) από έξω.
Και οι τεχνίτες ? τα μυαλά ? τα σχέδια ? = ΠΑΠΑΛΑ
Και είχαμε φτιάξει βιομηχανίες που έφτιαχναν φορτηγάκια.Στην αρχή,απλώς εκαναν την δουλειά τους και τα περισσότερα μέρη τους ήταν εισαγόμενα. Αργότερα φτιάξαμε περιφερειακές βιοτεχνίες και φτιάχναμε τα περισσότερα μέρη τους εδώ.Και το κυριότερο ήταν ότι αυτά τ’ αυτοκίνητα ήταν τόσο καλά,που τεράστια Ευρωπαϊκά εργοστάσια τα υιοθετούσαν,και αυτά έφεραν και τα σήματά τους. Ήταν τόσο καλά,που τ αγόραζαν οι ΞΕΝΟΙ (ξέρετε αυτοί οι κουτοί). Και θα σας πώ και κάτι ακόμα,και εμείς κονομάγαμε,και περνάγαμε καλύτερα.
Και τότε,το κράτος (που είμαστε εμείς),αλλάξαμε τους νόμους,και ό,τι είχαμε καταφέρει μέχρι τότε ,το διαλύσαμε.
Καί είχαμε φτιάξει βιομηχανίες και περιφερειακές βιοτεχνίες,που δούλευαν χιλιάδες Ελληνες (και φέραμε κι εργάτες απ έξω,γιατί εμείς δεν φθάναμε),που έφτιαχναν λεωφορεία και πούλμαν και φορτηγά και τρακτέρ και μηχανάκια και ποδήλατα και γεννήτριες,και καράβια και, και ,και.
Και τότε το κράτος (που είμαστε εμείς)άλλαξε τους νόμους,και τα περισσότερα απ' όσα είχαμε καταφέρει μέχρι τότε , τα διαλύσαμε.
Και τι έχει μείνει ????
Έχουν μείνει ελάχιστοι που φτιάχνουν αμαξώματα.(στην ουσία μόνο ενας μεγάλος κατασκευαστής υπάρχει,η ΕΛΒΟ).
Έχουν μείνει όμως ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΟΙ,που ορκίζονται πλέον,ότι ΔΕΝ θα ξανατολμήσουν να κάνουν ή ξανακάνουν κάτι στην Ελλάδα. Και αυτό , γιατί το κράτος (που είμαστε εμείς) θα ξαναλλάξει τους νόμους,για να καταστρέψει τις όποιες προσπάθειες γίνουν,και εάν δεν αλλάξει τους νόμους,θα επικαιροποιήσει την από αρχαιοτάτων χρόνων δυνατότητα του λαού μας , να σκοτώσει ο ένας τον άλλον.
Δια ταύτα.
Υπάρχει η ΕΛΒΟ (που και που,κάτι βλέπουμε )
Υπάρχουν ορισμένοι που απασχολούνται με αμαξώματα πούλμαν.
Υπάρχουν μερικοί ρομαντικοί,όπως η TROPICAL (η παλαιά ALFA)που ψάχνει και ψάχνεται,να φτιάξει το «ειδικό» αυτοκίνητο,γιατί για μαζική παραγωγή κάποιου οχήματος, δεν είμαστε πια μέσα στο παιχνίδι.
Τελευταία λοιπόν η εταιρεία πειραματίζεται σε όχημα με κυψέλες υδρογόνου.
Παλαιότερες σχεδιάσεις (πρωτότυπα)έχουν πουληθεί σε ΚΟΡΕΑ και ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ (αυτό λέγεται εξαγωγή τεχνολογίας-τεχνογνωσίας.) Εμείς ας μην στεναχωριόμαστε,θα τις ξαναγοράσουμε από το εξωτερικό σαν Κορεάτικες ή Πορτογαλικές κατασκευές.
tsep – Λεοναρδο Μπητρο – Η ιστορία του Ελληνικού αυτοκινήτου!!
Η αναφορά των αυτοκινήτων έγινε ενδεικτικά και ολόκληρο το άρθρο με πολλές ακόμα αναφορές σε Ελληνικές προσπάθειες και αυτοκίνητα μπορείτε να το δείτε εδώ
Φυσικά ό φορολογικός νόμος πού άλλαξε τό 1984 όλως ''τυχαίως'' κι έγινε απ΄τόν καταραμένο εβραιοπορνόγερο ''μιμίκο'', στόχο είχε νά κόψει τά γόνατα στά λαμπρά αυτά μυαλά καί νά κλείσουν οί εταιρείες τους όλως ''τυχαίως'' πάντα. Σιγά μήν άφηναν τήν Ελλάδα οί νεοταξίτες νά έχει ισχυρή βιομηχανία...............
ΑπάντησηΔιαγραφή