Του Παναγιωτη Γ. Νιαρχου*
ΣΤΡΑΤΟΣ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ - ΜΑΝΟΣ ΔΑΝΕΖΗΣ
Στα χρόνια του Βυζαντίου
Οι θετικοί επιστήμονες, ιατροί, χρονολόγοι και αστρονόμοι
εκδ. Δίαυλος, Αθήνα 2010
Η βυζαντινή εποχή αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ της ελληνικής αρχαιότητας και της νεότερης εποχής και στο Βυζάντιο βρίσκονται οι ρίζες του νεότερου Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας. Είναι γενικά παραδεκτό ότι με τον όρο Βυζάντιο εννοείται τόσο ο πολιτισμός του που εκφράζεται μέσα από τη θρησκευτική τέχνη και τα εκκλησιαστικά αντικείμενα, όσο και μια αυτοκρατορία οι λόγιοι της οποίας διακρίθηκαν και στις θετικές επιστήμες. Για τον λόγο αυτό, στο επίκεντρο της μελέτης αυτής βρίσκονται η παιδεία και οι θετικές επιστήμες εκείνης της περιόδου. Οι συγγραφείς αναφέρουν τους Βυζαντινούς λογίους που συνέβαλαν τόσο στην επέκταση της γνώσης των αρχαίων ελληνικών και ελληνιστικών χρόνων όσο και στη διατήρηση των θετικών σπουδών γενικότερα και της αστρονομίας ειδικότερα.
Μια έρευνα, που έχει ως σκοπό τη διερεύνηση και την καταγραφή του έργου των θετικών επιστημόνων, και ιδιαιτέρως των αστρονόμων του Βυζαντίου, παρουσιάζει πάντοτε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Οι Βυζαντινοί μαθηματικοί και αστρονόμοι, παρά τις όποιες αντιξοότητες και δυσκολίες, βρήκαν τον τρόπο για να καλλιεργήσουν την αριθμητική, τη γεωμετρία, τη φυσική και την αστρονομία σε μια αυτοκρατορία, η οποία δεν ευνοούσε αυτές τις σπουδές.
Τα μαθηματικά και ιδιαιτέρως η αστρονομία αναπτύχθηκαν πάρα πολύ κατά την εποχή των Παλαιολόγων (1261-1453). Αλλά και πρωτύτερα πολλοί λόγιοι αφιέρωσαν μέρος του πολύτιμου χρόνου για να μελετήσουν τις θετικές επιστήμες και να συλλέξουν το υλικό τους από τα έργα των αρχαίων Ελλήνων μαθηματικών και αστρονόμων, όπως του Αριστοτέλη, του Ευκλείδη, του Νικόμαχου του Γερασηνού, του Ιππαρχου, του Κλαύδιου Πτολεμαίου και πολλών άλλων.
Τρείς περίοδοι
Στην αναλυτική αυτή εργασία τους οι δύο καθηγητές υιοθετούν τον χωρισμό της βυζαντινής ιστορίας σε τρεις επιμέρους περιόδους: την πρωτο-βυζαντινή (326-610), τη μεσο-βυζαντινή (610-1204) και την υστερο-βυζαντινή (1261-1453). Για καθεμιά από τις περιόδους αυτές παρουσιάζουν τη συνοπτική ιστορία της και την αντίστοιχη κατάσταση της παιδείας, προκειμένου να γίνει κατανοητό το ιστορικό και κοινωνικό γίγνεσθαι στο οποίο ήκμασαν οι Βυζαντινοί λόγιοι.
Αρχικά παρουσιάζουν τις φιλοσοφικές σχολές των Αθηνών, της Αλεξάνδρειας και της Κωνσταντινουπόλεως, καθώς και τους λόγιους που ήταν οι κύριοι εκπρόσωποι των σχολών αυτών. Ακολουθεί η παρουσίαση των επί μέρους κλάδων των θετικών επιστημών, όπως: η ιατρική μαζί με τη βοτανολογία και τη φαρμακολογία, η ζωολογία, η γεωπονία, η γεωγραφία, η φυσική ιστορία, η αρχιτεκτονική και η μηχανική, η αστρολογία και τέλος η αλχημεία, ώστε να υπάρχει μια μεθοδολογική ταξινόμηση των Βυζαντινών επιστημόνων.
Η πρωτο-βυζαντινή περίοδος ολοκληρώνεται με την ενότητα που αναφέρεται στον χρυσό αιώνα της Θεολογίας και την προσφορά των Πατέρων της Εκκλησίας στις θετικές επιστήμες.
Ομοια μεθοδολογία ακολουθείται και στο υπόλοιπο βιβλίο, ώστε σε κάθε κεφάλαιο να παρουσιάζονται εξαρχής οι κύριοι εκπρόσωποι των θετικών επιστημών και της αστρονομίας, ενώ σε υπο-ενότητες εκείνοι οι οποίοι την αντίστοιχη περίοδο διακρίθηκαν ως ιατροί, φαρμακολόγοι, κτηνίατροι, ζωολόγοι, βοτανολόγοι, χημικοί, αλχημιστές και αστρολόγοι.
Είναι πολλαπλώς χρήσιμο οι αναγνώστες του βιβλίου να ενημερώνονται για την πολιτική, θρησκευτική, κοινωνική και εκπαιδευτική κατάσταση της αυτοκρατορίας τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, και να γνωρίζουν σε ποιο ακριβώς ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο γεννήθηκαν, σπούδασαν και ήκμασαν οι λόγιοι οι οποίοι διακρίθηκαν στις θετικές επιστήμες. Και αυτό επειδή το πιο πάνω πλαίσιο καθορίζει γενικά τις σπουδές τους και τη συνεισφορά τους στις επιστήμες. Ειδικά στην υστερο-βυζαντινή περίοδο, εμφανίζονται, κατά τη ροή του κειμένου, οι λόγιοι που ήκμασαν κατά την παλαιολόγεια αναγέννηση, αλλά και πριν, κατά τη Λατινοκρατία, τόσο στην αυτοκρατορία της Νίκαιας όσο και στην αυτοκρατορία της Τραπεζούντας. Οι λόγιοι της Τραπεζούντας θα διαδώσουν την αραβική και την περσική αστρονομία στο Βυζάντιο.
Είναι γεγονός ότι μετά την ακμή του Ισλάμ, η βυζαντινή αστρονομία ερχόταν σε επαφή και εγνώριζε την ανάπτυξη της επιστήμης των ουρανών από Αραβες αστρονόμους. Αλλωστε, οι Βυζαντινοί αστρονόμοι χρησιμοποιούσαν τόσο τους αστρικούς πίνακες του Ιμπν αλ Αλάμ όσο και το πρώτο σύγγραμμα αραβικής αστρονομίας με τίτλο Μέθοδοι ψηφοφορίας διαφόρων υποθέσεων αστρονομικών, του οποίου το πλήρες εξελληνισμένο λεξιλόγιο αποδεικνύει τη μακρά ώσμωση και επαφή Βυζαντινών και Αράβων αστρονόμων.
Στην υστερο-βυζαντινή περίοδο παρουσιάζεται η παλαιολόγεια αναγέννηση των επιστημών, με τους περίφημους αστρονόμους Θεόδωρο Μετοχίτη, τον μαθητή του τον Νικηφόρο Γρηγορά (ίσως τον μεγαλύτερο αστρονόμο που ανέδειξε το Βυζάντιο), και τον μαθητή του Γρηγορά, τον Ισαάκ Αργυρό, για να αναφέρουμε ενδεικτικά κάποιους από τους περίφημους λογίους που ασχολήθηκαν με την αστρονομία. Το σπουδαιότερο κατόρθωμα της επιστήμης εκείνη την περίοδο έγκειται στον πλήρη διαχωρισμό της αστρονομίας από την αστρολογία, που επιτεύχθηκε χάρη στο συγγραφικό έργο του χαλκέντερου λογίου Θεοδώρου Μετοχίτη, ένα έργο που σηματοδοτεί την επικράτηση της ουμανιστικής και ορθολογιστικής παράδοσης απέναντι στον μυστικισμό και τη δεισιδαιμονία.
Τέλος, παρουσιάζονται οι τελευταίοι εκπρόσωποι της βυζαντινής διανόησης, ο Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων, στο δεσποτάτο του Μυστρά, ο Βησσαρίων που ήκμασε στην παπική Ρώμη, και ο Γεώργιος Σχολάριος, ο μετέπειτα πατριάρχης Γεννάδιος Β΄ (ο πρώτος μετά την Αλωση), ο οποίος ανέλαβε το τιτάνιο έργο της αναγέννησης και της αφύπνισης του σκλαβωμένου γένους.
Η καταγραφή
Η μελέτη των δύο πανεπιστημιακών ολοκληρώθηκε σε διάστημα μεγαλύτερο των έξι ετών με συστηματική και επίπονη εργασία στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Πρέπει να τονιστεί ότι μέχρι την κυκλοφορία του βιβλίου αυτού δεν υπήρχε σχετική ολοκληρωμένη μελέτη για τους Βυζαντινούς θετικούς επιστήμονες. Η μελέτη αυτή περιέχει μια ενδελεχή και χρησιμότατη καταγραφή των θετικών επιστημόνων, ιατρών, χρονολόγων και αστρονόμων της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Το πόνημα αυτό είναι τόσο λεπτομερές και αναλυτικό, ώστε μέσα από τις σελίδες του παρέχονται τα επιχειρήματα για να καταρριφθεί ολόκληρη η επιχειρηματολογία ορισμένων επιστημόνων ότι στο Βυζάντιο δεν αναπτύχθηκαν οι θετικές επιστήμες, η αστρονομία και η τεχνολογία, παρά μόνο η θεολογία.
Το βιβλίο «Στα χρόνια του Βυζαντίου - Οι θετικοί επιστήμονες, ιατροί, χρονολόγοι και αστρονόμοι» αποτελεί ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον έργο πολλαπλώς χρήσιμο για όλους τους Ελληνες λογίους, που επιθυμούν να γνωρίσουν σε βάθος την προσφορά Βυζαντινών στις θετικές επιστήμες. Ενα πραγματικό κόσμημα για κάθε ελληνική βιβλιοθήκη.
* Ο κ. Π. Γ. Νιάρχος είναι καθηγητής, διευθυντής του Τομέα Αστροφυσικής, Αστρονομίας και Μηχανικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Πηγή
ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ συγγραφέας Τζόζεφ Μακ Κέιμπ παραδέχθηκε: «Το Βυζάντιο 11 ολόκληρους αιώνες δεν κατόρθωσε να παράγει ούτε ένα βιβλίο που να διαβάζεται σήμερα από έναν καλλιεργημένο άνθρωπο».
Η προσφορά της Α. Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (Βυζάντιο) στον πολιτισμό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Ιλλυριός Flavius Valerius Constantinus, (Μ. Κωνσταντίνος) τα ιερά και πάντας τους ναούς των Ελλήνων κατέστρεψε …...
[...] Τους δε ναούς των Ελλήνων, πάντας κατέστρεψε έως εδάφους ο Ισπανός Flavius Theodosius Augustus (Μ.Θεοδόσιος) βασιλεύς…... Πολλά δε ιερά (των Ελλήνων) εποιήσεν (χριστιανικές) εκκλησίας και ηυξήθην τα των χριστιανών πλέον επί της βασιλείας αυτού….... Τον δε ναό της Αρτέμιδος εποίησεν ταβλοπαρόχιον τοις κιττίζουσιν…...τον δεν της Αφροδίτης ναόν εποίησεν καρουχαρείον του επάρχου των πραιτωρίων, κτίσας πέριξ οσπήτια και κελεύσας δωρεάν μένειν εν αυτοίς τα πάνυ πενιχράς πόρνας…...
[...] Διωγμὸς γέγονεν Ελλήνων μέγας, και πολλοί εδημεύθησαν…...και εκ τούτου πολύς φόβος γέγονεν.
Εθέσπισε δε ο αυτός Ιλλυριός βασιλεύς Flavius Petrus Sabbatius ( ο Γιουτπράβντα, Ιουστινιανός) ώστε μη πολιτεύεσθαι τους ελληνίζοντας, τους δε των άλλων αιρέσεων όντας αφανείς γενέσθαι της Ρωμαϊκής πολιτείας, προθεσμίαν τριών μηνών λαβόντας εις το γενέσθαι αυτοὺς κοινωνούς της ορθοδόξου πίστεως…... Επί δε της υπατείας τού αυτού Δεκίου, ο αυτός βασιλεύς θεσπίσας πρόσταξιν έπεμψεν εν Αθήναις, κελεύσας μηδένα διδάσκειν φιλοσοφίαν μήτε νόμιμα εξηγείσθαι…... Συσχεθέντες Έλληνες περιεβωμίσθησαν και τα βιβλία αυτών κατεκαύθη…...και εικόνες των μυσερών θεών αυτών και αγάλματα».
Ιωάννης Μαλάλας ( ή Μαλέλας 491 - 578, Βυζαντινός χρονογράφος από την Αντιόχεια. «Χρονογραφία», Λόγος 13ος & 18ος)
Α οι αστειοι παλι.Καλα που ειστε κι εσεις βρε παγανια και γελαμε λιγακι.μπλα μπλα τα ιδια και τα ιδια.αντε τωρα τα κουβαδακια και παντε να φτιαξετε καστρακια στην αμμο.ολο το πανελληνιο γελαει με την "υπαρξη" σας.ουτε το ο.α.κ.α. Δεν γεμιζετε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΑΝΑΚΡΙΒΕΙΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΠΟΣΜΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΧΡΟΝΙΚΟΓΡΑΦΟΥ
ΕΙΝΑΙ.
ΚΑΤΑΘΕΣΕ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΠΟΨΗ.
ΕΧΕΙΣ ΑΝΟΙΞΕΙ ΠΟΤΕ ΚΑΝΕΝΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ Ή ΑΡΚΕΙΣΕ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΣΧΟΛΙΚΟ;
ΤΟ ΝΑ ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΕΙΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ, ΚΑΙ ΝΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΕΣΑΙ ΤΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ, ΔΕΝ ΣΕ ΤΙΜΑ.
Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΥΠΕΣΤΗ ΣΚΛΗΡΟΥΣ ΔΙΩΓΜΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ
ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΟΣ ΜΑΣ.
ΤΟ ΝΑΣΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ
ΕΙΝΑΙ ΤΙΤΛΟΣ ΤΙΜΗΣ, ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΟΜΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙΣ.
ΑΝΑΖΗΤΕΙΣΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ.
Ολο ανακριβειες και ψεμματα ειναι το κειμενο.Η Ελλαδα κοματιαζετε κι εσεις το χαβα σας με εμας!Ποτε θα καταλαβετε οτι εμεις δεν μισουμε την Ελλαδα και αλλοι ειναι αυτοι που θελουν το κακο της;Ποτε θα μαθετε να σεβεστε τα πιστευω των αλλων;
ΔιαγραφήΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΨΕΜΑ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟΤΑΝ ΔΕΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΕΣΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ,
ΤΟΤΕ, ΑΘΕΛΑ ΣΟΥ, ΔΕΝ ΑΓΑΠΑΣ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΣΟΥ, ΤΗΝ ΠΡΟΔΙΔΕΙΣ.
Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΜΑΣ ΠΟΙΗΤΗΣ Δ. ΣΟΛΟΜΟΣ ΕΓΡΑΨΕ:
"ΕΘΝΙΚΟΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΛΗΘΕΣ".
ΓΑΛΟΥΓΗΘΗΚΑΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΒΟΛΕΥΤΗΚΑΜΕ ΕΤΣΙ.
Ο ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΤΕΙ ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ.
ΚΑΛΗ ΣΟΥ ΜΕΡΑ.
Χριστιανος ορθοδοξος ηταν και ο Σολομος.
ΔιαγραφήΜαθε ελληνικα και τι σημαινει η λεξη προδοσια κι υστερα ελα να μου πεις.Στο σαιτ της "ελληνικης;θρησκειας" λετε σε περιπτωση πολεμου με εξωτερικο εχθρο θα πατε με τους εχθρους για να πολεμησετε εμας.Αυτο ειναι προδοσια.Που θα μου πεις εσυ εμενα οτι δεν αγαπω την Ελλαδα.Η Αληθεια ειναι μια και ειναι ο Χριστος.Μην την ασπαζεσαι,να την σεβεσαι.Αυτα.ερρωσθε και δαιμονιζεσθε.αμαν πια
ΔιαγραφήΒΡΕ ΠΑΛΗΚΑΡΑΚΙ ΕΠΕΙΔΗ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΓΡΑΦΕΤΕ ΤΑ ΙΔΙΑ Κ ΤΑ ΙΔΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΔΙΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ? Κ ΒΕΒΑΙΑ ΨΕΥΔΕΥΤΑΙ Ο ΣΧΟΛΙΑΣΤΗΣ ΠΟΥ ΣΥΚΌΦΑΝΤΕΙ ΤΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ,ΚΑΤΑΡΧΑΣ ΛΕΕΙ ΨΕΜΜΑΤΑ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ,ΛΕΕΙ ΤΝ ΘΕΟΔΟΣΙΟ ΙΣΠΑΝΟ ΚΤΛΠ.ΔΗΛ ΑΝ ΕΝΑΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΓΕΝΝΗΘΕΙ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ ΘΑ ΝΑΙ ΙΤΑΛΟΣ?Η ΞΕΧΝΑΜΕ ΠΟΣΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΕΙΧΑΝ ΧΤΙΣΕΙ ΟΊ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΝ ΜΕΣΟΓΕΙΟ.ΑΣΤΕΙΌΤΗΤΕΣ ΝΕΟΠΑΓΑΝΙΣΤΩΝ.ΤΑ ΙΔΙΑ Κ ΤΑ ΙΔΙΑ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ.ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΤΖΟΖΕΦ..ΑΦΟΥ ΟΤΑΝ ΣΑΣ ΑΠΑΝΤΑΜΕ ΜΕ ΠΗΓΕΣ ΠΑΛΙ ΤΑ ΙΔΙΑ ΛΕΤΕ.ΟΤΑΝ ΜΙΛΑΣ ΣΤΝ ΤΟΙΧΟ ΘΑ ΔΙΝΕΊΣ ΠΑΝΤΑ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ?ΘΕΣ ΝΑ ΣΟΥ ΓΡΑΦΩ ΜΕΧΡΙ ΑΥΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΣΤΡΩΦΕΣ ΠΟΥ ΚΑΝΑΝΕ ΑΙΤΩΛΟΙ,ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ,ΡΩΜΑΊΟΊ,ΠΕΡΣΕΣ ΚΤΛΠ? ΑΝ ΘΕΣ ΝΑ ΖΕΙΣ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΟΥ.ΠΕΡΑΝ ΑΠΟ ΛΙΓΕΣ ΜΕΜΟΝΟΜΕΝΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΠΟΙΩΝ ΛΙΓΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΣΕ ΝΑΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΝΑΝΕ ΑΝΘΡΩΠΟΘΥΣΙΕΣ Κ ΕΙΧΑΝ ΥΠΌΣΤΕΙ ΔΙΩΓΜΟ 3 ΑΙΩΝΩΝ ΔΝ ΥΠΗΡΧΕ ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ.ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΑΣΤΕΙΟ ΝΑ ΜΙΛΑΝΕ ΓΙΑ ΔΙΩΓΜΟ ΟΙ ΝΕΟΠΑΓΑΝΙΣΤΕΣ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ 300 ΧΡΟΝΙΑ ΣΦΑΖΑΝΕ ΕΚΑΤΟΜΥΡΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΟΙ ΟΜΟΙΔΕΑΤΕΣ ΤΟΥΣ.ΑΝ ΕΣΥ ΘΕΣ ΝΑ ΛΕΓΕΣΑΙ ΕΛΛΗΝ Κ ΝΑ ΛΕΣ ΟΤΙ ΑΓΑΠΑΣ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΛΕΜΑΣ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ?Κ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΤΟΥ ΚΌΣΜΟΥ ΜΙΛΑΝΕ ΓΙΑ ΕΛΛΗΝΊΚΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΩΣ ΓΝΩΣΤΟΝ ΛΕΓΟΤΑΝ ΡΩΜΑΝΙΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΕΣ ΑΙΓΥΠΤΊΟΛΑΤΡΕΣ ΝΑ ΜΑΣ ΠΟΥΝ ΤΙΣ ΜΠΟΥΡΔΕΣ ΠΟΥ ΛΕΓΑΝΕ ΟΙ ΔΥΤΙΚΟΙ.ΠΑΙΖΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΝ ΤΟΤΕ ΦΡΑΓΚΩΝ Κ ΣΗΜΕΡΙΝΩΝ ΜΑΣΟΝΩΝ.ΒΑΓΓΕΛΑΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΔΩ ΜΑΣ ΦΟΡΤΩΝΟΥΝ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΚΑΝΑΝΕ ΟΙ ΑΡΡΙΑΝΟΙ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΟΙ,ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΑΝΕ Κ ΔΙΚΑ ΜΑΣ.Κ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΕΣ,ΜΑΓΕΙΕΣ ΚΤΛΠ Κ ΒΕΒΑΙΑ ΤΟ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΑΝΕ.ΑΛΛΑ ΔΝ ΜΑΣ ΛΕΣ ΠΟΙΟΙ ΦΥΛΑΞΑΝΕ ΤΝ ΑΡΧΑΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ?ΠΟΙΟΙ ΦΥΛΑΞΑΝΕ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ Κ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ...?ΑΝ ΘΕΛΑΝΕ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΝ ΘΑ ΕΒΡΙΣΚΕΣ ΤΙΠΟΤΑ ΣΗΜΕΡΑ.ΘΑ ΜΑΣ ΠΕΙΣ ΕΣΥ ΠΟΥ ΘΕΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ Κ ΑΓΑΠΑΣ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΙΟΙ ΚΑΨΑΝΕ ΤΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΑ?ΠΟΙΟΙ ΦΑΓΑΝΕ ΤΝ ΣΩΚΡΑΤΗ Κ ΤΝ ΕΥΡΙΠΙΔΗ?ΠΟΙΟΊ ΕΞΟΡΙΣΑΝ ΤΝ ΠΛΑΤΟΝ Κ ΤΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ?Κ ΠΟΣΟΥΣ ΑΚΟΜΑ...ΠΑΝΤΩΣ ΟΧΙ ΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ.ΟΣΌ ΤΙ ΑΦΗΣΑΝ ΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΘΑ ΠΩ ΤΑ ΟΛΙΓΑ..ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΝΑΟΥΣ ΜΕ ΑΠΟΚΟΡΥΦΩΜΑ ΤΝ ΑΓ.ΣΟΦΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΙΣΤΕΥΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ,ΤΙΣ ΔΙΔΑΧΕΣ ΤΝ ΑΓΙΩΝ,ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΚΑΝΑΝΕ ΟΥΚ ΟΛΙΓΑ ΚΑΛΑ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΑΣ Κ ΠΟΣΑ ΑΛΛΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΕΦΕΥΡΕΣΕΙΣ.ΑΛΛΑ ΞΕΧΑΣΕΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΑΡΘΡΟ.ΔΝ ΘΑ ΓΡΑΦΑΤΕ ΤΑ ΨΕΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΛΕΤΕ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ.ΒΑΓΓΕΛΑΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή